Zeven jaar geleden verbaasde Fiat de wereld met de Multipla en zijn 2x3-zitsconfiguratie. Die interessante formule maakt het mogelijk om zes passagiers en veel bagage te vervoeren in een auto die in zijn eerste generatie amper 3,99 meter lang was, korter dan de Golf. Honda is met de FRV de eerste constructeur die eenzelfde concept uitwerkt, zij het bij een lengte van 4,28 meter, 2 cm meer dan de Renault Scenic met vij...

Zeven jaar geleden verbaasde Fiat de wereld met de Multipla en zijn 2x3-zitsconfiguratie. Die interessante formule maakt het mogelijk om zes passagiers en veel bagage te vervoeren in een auto die in zijn eerste generatie amper 3,99 meter lang was, korter dan de Golf. Honda is met de FRV de eerste constructeur die eenzelfde concept uitwerkt, zij het bij een lengte van 4,28 meter, 2 cm meer dan de Renault Scenic met vijf plaatsen. Anderzijds is de FRV 8 cm lager en 6 cm smaller dan de Italiaan. Ondanks die mindere breedte is het comfort van drie-op-een-rij opvallend groot, zeker omdat de middelste stoelen van beide rijen over een lengte van 27 cm verschoven kunnen worden. Met de middenstoel iets achteruit is samenleven met zijn drieën ook voor langere afstanden perfect mogelijk. Ook de plaatsing van de versnellingspook op het dashboard en de handrem eronder dienen hetzelfde comfortdoel. Achterin kunnen de stoelen door een bijzonder eenvoudige ingreep (die we eerder bij de Hyundai Tucson zagen) naar voren kantelen. Het zitvlak verdwijnt dan in de vloer en er ontstaat een perfect vlakke laadvloer. Wie de middelste stoel vooraan dichtklapt, kan die als tafeltje gebruiken of ruimte creëren voor het vervoer van lange elementen. Onder de middenstoel zit ook nog een opbergvak. Als krachtbron kan de koper kiezen tussen een 2.2 turbodiesel en twee benzinemotoren van respectievelijk 1.7 en 2 liter. We opteren voor die laatste geavanceerde aluminium motor met elektronisch gestuurde variabele openingstijden van de kleppen en aanpasbare lifthoogte ervan. Met 150 pk voor een gewicht van 1445 kg komt de Honda FRV behoorlijk goed gewapend aan de start, maar in de praktijk is het toch wat schakelen om goede hernemingen te realiseren. Het verbruik zit maar net iets onder de 10 liter/100 km. Op zulke momenten worden we, zowel wat betreft de trekkracht als het verbruik, aan de onwaarschijnlijke vooruitgang van de moderne diesels herinnerd met hun fenomenale trekkracht bij lage toeren. Over de wegligging van de FRV kunnen we kort zijn : de voorwielaandrijver staat niet alleen in alle omstandigheden stevig op zijn wielen, hij helt in de bochten zo goed als niet over en ook bij hard remmen blijft de kist keurig horizontaal. Opmerkelijk genoeg vormt zijn breedte geen hinder bij het parkeren, dankzij een draaicirkel van 11,2 meter. Met zijn uitgekiend zitcomfort dat ook achterin uitstekend is en zijn moduleerbare interieur en zijn grote, homogene koffer is de Honda FRV dé reiswagen bij uitstek, en dat voor een redelijke prijs. Al zal het ons benieuwen om de prestaties van dezelfde wagen te leren kennen met de 2.2. Pierre Darge