Vandaag keren we terug naar de alledaagse realiteit, de no-nonsense van de Kia Cerato, een broertje van de Hyundai Elantra op wiens onderstel hij werd geboren. De Cerato behoort tot de categorie van de compacte gezinswagens, al valt hij in de vijfdeursversie met een lengte van 434 cm wat lang uit. De vierdeurs is nog eens veertien centimeter langer. Binnenin oogt hij als een Japanner van enkele jaren terug : veel plastic en kunststoffen, goedkoop uitziende stoelbekleding, maar alles goed afgewerkt. Opv...

Vandaag keren we terug naar de alledaagse realiteit, de no-nonsense van de Kia Cerato, een broertje van de Hyundai Elantra op wiens onderstel hij werd geboren. De Cerato behoort tot de categorie van de compacte gezinswagens, al valt hij in de vijfdeursversie met een lengte van 434 cm wat lang uit. De vierdeurs is nog eens veertien centimeter langer. Binnenin oogt hij als een Japanner van enkele jaren terug : veel plastic en kunststoffen, goedkoop uitziende stoelbekleding, maar alles goed afgewerkt. Opvallend is de royale beenruimte achterin en de mogelijkheid om de achterbank in twee delen neer te klappen, zodat een perfect vlakke vloer ontstaat. Ook over het aantal opbergvakken kunnen we niet klagen. De functionaliteit springt alvast in het oog als een van de sterke punten. Onder de kap heeft de koper de keuze tussen twee benzinemotoren (1.6 en 2.0) en twee turbodiesels (1.5 en 2.0). Zelf opteren we voor de kleinste turbodiesel, de modernste van de twee. Onlangs zagen we die voor het eerst opduiken in de Hyundai Matrix. De zestienkleppenmotor met dubbele, bovenliggende nokkenas en een common rail van de tweede generatie ontwikkelt 102 pk en haalt bij 2000 toeren al een maximumkoppel van 235 Nm, nauwelijks minder dan zijn grotere broer. Hij zit aan een vijftrapsversnellingsbak gekoppeld en die combinatie zorgt voor onverwacht goede resultaten. Wie hem een beetje in de toeren jaagt, komt zowaar goed vooruit, al werden de versnellingen duidelijk wat kort gehouden om dat resultaat te bereiken. Dat betekent goede acceleraties, maar ook een hoger verbruik. Reken gemiddeld toch op een 7 liter/100 km, dat is een goede liter meer dan de modernste Duitse mechaniek. Al moeten we toegeven dat de modernste turbodiesels van de Volkswagen-groep dan weer een flink pak duurder uitvallen. Het rijcomfort is doorsnee, net zoals de wegligging. In de bochten en bij het remmen gaat de Cerato wel wat diep door de ophanging, maar dat is verre van dramatisch. Dankzij de korte draaicirkel gaat manoeuvreren dan weer prima. Wie er een paar dagen mee onderweg is, moet toegeven dat rijcomfort en prestaties eigenlijk best meevallen en dat de EX-versie met een automatische airco, een automatische binnenspiegel en een lichtsensor voor verstrooide chauffeurs goed is uitgerust. Zowel ABS als hoofd- en frontale airbags worden standaard meegeleverd. Wie het prijskaartje bekijkt, moet besluiten dat de Cerato een verstandige aankoop is : voor minder dan 15.000 euro krijgt men veel auto en een styling die wel meevalt. Pierre Darge