De inwoners van grote steden moeten noodgedwongen goochelen met ruimte. Zeker in Amsterdam waar de mooie panden erg in trek zijn. Het aantal woongelegenheden in de binnenstad is vrij beperkt, de grote panden worden opgedeeld in flats. Niet zelden worden kantoren opnieuw tot woning omgevormd. Dat is ook hier het geval. Tot voor hun komst was de flat van stiliste Anouk van Griensven en haar vriend Leen van der Marel en dochter Mae, geen woning meer. Al was hij het ooit wel geweest.
...

De inwoners van grote steden moeten noodgedwongen goochelen met ruimte. Zeker in Amsterdam waar de mooie panden erg in trek zijn. Het aantal woongelegenheden in de binnenstad is vrij beperkt, de grote panden worden opgedeeld in flats. Niet zelden worden kantoren opnieuw tot woning omgevormd. Dat is ook hier het geval. Tot voor hun komst was de flat van stiliste Anouk van Griensven en haar vriend Leen van der Marel en dochter Mae, geen woning meer. Al was hij het ooit wel geweest. De bewoners betrekken zowel de halfondergrondse kelderverdieping als de belle étage van een ruim rijhuis, dat ooit aan een rijke familie moet hebben toebehoord. Boven zijn er twee grote salons met mooi stuc- en schrijnwerk. "Eerst wilden we van de tweede ruimte aan de tuinkant een open keuken maken. Maar gelukkig deden we een beroep op interieurarchitect Wim De Vos die dat idee meteen afkeurde. Hij vond het zonde om deze mooie, voorname ruimte daarvoor op te offeren", legt Anouk uit. Wim bestudeerde het grondplan van de flat en ontdekte dat een trap een meter kon worden opgeschoven, zodat er een kleine en handige ruimte ontstond voor een perfect uitgeruste keuken. Hij tekende een simpele keuken met een fraai betonnen werkblad. Zo bleef het salon gaaf bewaard. Leen ging op zoek naar wat vintage meubilair. Hij heeft zijn hart verloren aan Bauhausdesign en is fan van Mies van der Rohe, van wie zetels in huis werden gehaald. In de eethoek staan een tafel en stoelen van Saarinen, allemaal vintage uit de seventies. Leen, die advocaat is, houdt van een zakelijke, strakke, minimalistische stijl. Die vormt de basis van dit interieur, dat toch een speelse, opgewekte sfeer meekreeg. Hoewel stiliste Anouk van Griensven professioneel vooral bezig is met mode - onder meer voor de magazines Marie Claire en Elegance - heeft ze ook oog voor design en decoratie. Zij zorgde voor de vele frivole accenten. De kast in de voorkamer zag er heel saai en onaantrekkelijk uit. Zij liet hem gewoon wit schilderen en zette er ook witgeborstelde vazen op. Ze zijn niet bijzonder, ze komen gewoon uit de Kringloopwinkel of Ikea, maar het resultaat oogt hedendaags. Let ook op het subtiele kleurenpalet van de wanden en het schrijnwerk, een afwisseling van verschillende tonen van wit en grijs. Alles werd wel met veel zorg gelakt met olieverf, zoals destijds in alle Nederlandse huizen de gewoonte was. Leen houdt van het contrast tussen het meer klassieke salon boven en de hedendaagse kelderverdieping waar wordt geslapen. Ook daarvoor dokterde Wim intelligente oplossingen uit door met de ruimte te goochelen. Het resultaat van al deze inspanningen is een handige en stijlvolle flat die toch niet echt burgerlijk oogt, dankzij de vele voorwerpen en nonchalante aankleding. Die zorgen voor een wat artistieke uitstraling. En dat is ook de bedoeling, want met al dit stucwerk wanen Leen en Anouk zich een beetje in een Parijse flat uit de tijd van Haussmann. Door Piet Swimberghe I Foto's Jan Verlinde