Een portret, dat zou het worden, wist fotograaf Charlie De Keersmaecker meteen toen hij de vraag kreeg om een zomercover te maken. "Een leuke en spannende opdracht. En goed getimed : ik had net gehoord dat Sondre Lerche naar België kwam." Sondre Lerche ? "Een grote ster in wording, het zou mij niet verbazen als hij straks helemaal doorbrak. Hij maakt fantastische muziek en hij heeft een straf verhaal. Hij kreeg op zijn zestiende al een contract bij een grote platenfirma, maar van zijn o...

Een portret, dat zou het worden, wist fotograaf Charlie De Keersmaecker meteen toen hij de vraag kreeg om een zomercover te maken. "Een leuke en spannende opdracht. En goed getimed : ik had net gehoord dat Sondre Lerche naar België kwam." Sondre Lerche ? "Een grote ster in wording, het zou mij niet verbazen als hij straks helemaal doorbrak. Hij maakt fantastische muziek en hij heeft een straf verhaal. Hij kreeg op zijn zestiende al een contract bij een grote platenfirma, maar van zijn ouders moest hij wachten tot zijn achttiende om die plaat uit te brengen."Dat Charlie een popmuzikant voor de lens haalt, is geen toeval. Portretten doet hij het liefst en zeer graag van mensen in de creatieve sector, muziek en kunst boeien hem enorm. "Ik kan gemakkelijk met hen discussiëren. Aan een schilder bijvoorbeeld, kan ik uitleggen waarom ik die foto wil met dat licht. Ik nam me wel voor geen architecten meer te fotograferen, daar heb ik echt slechte ervaringen mee. Ik denk dat ze moeite hebben om de controle over een beeld los te laten." En in een goed portret gaat het volgens hem net daarover : een evenwicht vinden tussen wat de fotograaf wil en wat de geportretteerde wil. "Een portret is een compositie die de fotograaf wil maken, maar je moet toch het gevoel hebben dat het natuurlijk is." De fotosessie met Sondre Lerche was ontspannen en voor Charlie De Keersmaecker toch wel bijzonder. "Ik herinner me nog goed het moment dat ik voor het eerst een nummer van hem hoorde, iets uit zijn eerste cd. Ik zat in de auto en het was zomer. Hij intrigeerde mij. Ik heb daarna iets gedaan wat ik normaal niet doe : gebeld met Studio Brussel om te vragen van wie die muziek was die ze om vijf voor elf gedraaid hadden. Sindsdien volg ik hem. Hij heeft een verbazend parcours : op zijn achttiende pakte hij uit met opvallende goede teksten, al is het Engels niet zijn moedertaal (Lerche komt van Bergen, Noorwegen) en ook zijn composities zijn intelligent. Het is geen voor de hand liggende popmuziek. En als je dan nog weet dat hij met Elvis Costello toerde."De ontmoeting met Lerche beantwoordde aan de verwachtingen. De fotograaf zag in deze jongensachtige muzikant zomer, jeugd en enthousiasme verenigd. "Als je door de camera naar zo iemand kijkt, dan weet je dat er een bijzonder persoon voor je staat. De ogen verraden een grote alertheid en dynamiek. Je vindt die drive vaker bij popmuzikanten."TESSA VERMEIREN BLIJFT BLOGGEN !Op www.weekend.be