De zomer van 2014 wordt iets donkerder dan we gewoon zijn. Maar verder, zo bleek op de mannemodebeurs Pitti in Firenze, blijft de sector geobsedeerd door al dan niet subtiele prints en archetypes, van frêle skaters tot noeste zeebonken.
...

De zomer van 2014 wordt iets donkerder dan we gewoon zijn. Maar verder, zo bleek op de mannemodebeurs Pitti in Firenze, blijft de sector geobsedeerd door al dan niet subtiele prints en archetypes, van frêle skaters tot noeste zeebonken. Pitti is geen klassieke modeweek. Het evenement focust elk seizoen op één eregast (dit keer was dat het Japanese Kolor, zie onder). Naast de eigenlijke beurs, waar honderden merken uit de hele wereld hun nieuwe collecties voorstellen, zijn er in Firenze ook altijd een handvol shows te zien. Daarvoor wordt gewoonlijk uitgeweken naar adembenemende palazzo's, sfeervolle parken of afgedankte treinstations. Bij de blikvangers dit jaar : een felgekleurd catwalkdebuut van het Italiaanse MSGM (jarennegentigskaters tussen new beat en grunge), en het Japanse sportmerk Onitsuka Tiger met, voor de derde keer, een streetwearcollectie van de getalenteerde Italiaanse ontwerper Andrea Pompilio (nog meer nineties op acid). Pitti heeft traditiegetrouw ook een klein luik damesmode, en dat werd dit keer in de kijker gezet door Damir Doma, die in een beeldentuin een opvallend hapklare resortcollectie over de catwalk stuurde. Er zijn geen zomers meer, mijnheer. Misschien is dat de reden waarom de textielsector voor komend voorjaar voluit mikt op somber (geschikter, allicht, voor een regendag in juni dan fluo). Indigo, dat door veelvuldig wassen vanzelf lichter gaat kleuren, is de favoriete tint van 2014 : je begint mei in marine, en sluit september af in sky blue. De garderobe van de noeste zeebonk blijft populair, en vooral de Scandinavische merken halen daar profijt uit. Prints zijn al enkele seizoenen alomtegenwoordig, en dat blijft nog even zo. De dandy draait ook nog even mee, vertegenwoordigd door merken uit voornamelijk Italië (Brunello Cucinelli, Caruso) en Engeland (Jeremy Hackett, die een reclamecampagne aankondigde met Pierce Brosnan, een voormalige James Bond). Junichi Abe, stichter van het Japanse merk Kolor, liet zich door Firenze inspireren om een vrolijke, naar zijn eigen zeggen "gelukkige" collectie te tekenen. "Doorgaans bedenk ik niet elk seizoen een nieuw concept", zei de 48-jarige ontwerper. "Maar dit was een bijzondere gelegenheid. Het was voor mij een eer om in Firenze uitgenodigd te worden. Dat gevoel van geluk heb ik proberen uit te drukken met prints. Die draag ik zelf eigenlijk nooit. Ik vond het boeiend om op zoek te gaan naar prints die ik zelf eventueel zou willen dragen." Resultaat : nogal wat Hawaïaanse bloemenmotieven, gebruikt op een subtiele manier. Abe begon met zijn eigen merk in 2004, na een lange carrière in loondienst bij onder meer Yohji Yamamoto en Comme des Garçons (waar hij de lijn van Junya Watanabe hielp op te starten). Kolor showt sinds drie seizoenen in Parijs. "Abe maakt échte kleren voor échte mensen", zegt zijn persattaché Michèle Montagne, die ook Ann Demeulemeester vertegenwoordigt. "Het zijn eerst kleren, en dan pas mode." Of in de woorden van Abe zelf : "Ik wil vooral graag dat mensen mijn kleren zien." JESSE BROUNS