Het salon van Genève bruist elk jaar opnieuw van creativiteit en dynamiek. Naast de belangrijke premières van seriewagens die werden voorgesteld ( Hyundai Coupé, Jaguar XK8, Citroën Saxo, Opel Sintra), waren ook weer volop concept cars aanwezig, meestal van Italiaanse origine. Italdesign, het bedrijf van Guigiaro, overtrof alle andere met het spectaculair ogende ontwerp van de Formula 4, een vierzitter ...

Het salon van Genève bruist elk jaar opnieuw van creativiteit en dynamiek. Naast de belangrijke premières van seriewagens die werden voorgesteld ( Hyundai Coupé, Jaguar XK8, Citroën Saxo, Opel Sintra), waren ook weer volop concept cars aanwezig, meestal van Italiaanse origine. Italdesign, het bedrijf van Guigiaro, overtrof alle andere met het spectaculair ogende ontwerp van de Formula 4, een vierzitter met vier strikt gescheiden zitplaatsen. De ontwerpers gingen uit van de gedachte dat nogal wat fabrikanten zich tegenwoordig in de niche-markt willen nestelen, maar daar niet altijd het sukses behalen dat ze voor ogen hebben. Dat ligt niet aan het ontwerp, maar aan de verkoopprijs die te hoog ligt voor de doelgroep van jonge, enthousiaste trendsetters. Om daaraan te verhelpen, stelt Italdesign een gemeenschappelijke basis voor (chassis met motor) waarop de constructeur dan een eigen koetswerk kan bouwen. Een werkwijze die herinnert aan de tijd toen nagenoeg elke autoconstructeur van luxeauto's alleen het rollend chassis afleverde. Top koetswerkbouwers als Vandenplas, d'Ieteren of Mulliner zorgden voor de carrosserie vaak op individuele aanwijzingen van de klant. In Genève gaf Italdesign zelf het voorbeeld : het maakte gebruik van het onderstel van de 2 liter/5 cilinder-versie van de Fiat Bravo, en monteerde daarop een hoogst originele roadster. Het koetswerk in kunststof bestaat uit één stuk, waarin op zeer non-conformistische wijze vier ?mangaten" werden uitgespaard. Daardoor beschikt elk van de inzittenden over een eigen, duidelijk afgebakende ruimte, met roll bar. Om redenen van kostenbesparing heeft de Formula 4 geen portieren, zodat de inzittenden letterlijk in de wagen moeten springen. Alsof het zeer eigenzinnige karakter van de Formula 4 niet voldoende was, kunnen nog tal van details worden gepersonaliseerd, elk accessoire kan worden losgekoppeld en door een ander vervangen. Bovendien kunnen de vier mangaten, die met een boord van soepel materiaal worden omzoomd, bij het parkeren door vier ?deksels" (die in de koffer worden opgeborgen) worden afgedekt. Ook de roll bars kunnen worden afgenomen, zodat het uitzicht van de wagen kan worden aangepast aan het gebruik dat men ervan maakt. Omdat elke passagier over een roll bar, een veiligheidsgordel en een airbag beschikt en het geheel door een buizenchassis wordt beschermd, ligt de passieve veiligheid uitzonderlijk hoog. Revolutie op Fiat Bravo-basis : de Formula 4 van Italdesign.