Van dure reclames kunt u ze (nog) niet kennen, en dat is misschien niet alleen een kwestie van geld. Deze merken zijn niet van gisteren, zij beseffen ook wel dat echte luxepaardjes op zoek zijn naar het ons-kent-onsgevoel, naar inside information van kenners in gespecialiseerde winkels, naar exclusief en bijzonder. En mond-tot-mondreclame werkt nog altijd het best.

Zeker als die reclame uit de mond van sterren komt, zoals bij Fusion beauty, dat onder meer Jessica Simpson en Christina Aguilera tot zijn fans mag rekenen. Zij raakten verknocht aan het dermocosmetica-idee : Fusion beauty claimt onder meer dat de M-Tox-nanosferen in de LiftFusion (50ml : 140 euro) de gezichtsspieren ontspannen (zoals hun grote broer botox), en dat microcollageen in de LipFusion (vanaf 36 euro) de lippen tijdelijk opvult. Dat zijn effecten die normaal enkel met injecties bereikt kunnen worden. Dat spreekt trouwens niet alleen tot de verbeelding van de sterren, getuige de hoge plaats van het merk in de top tien bij Sephora, een internationale keten van beautywinkels.

Dermocosmetica

Wie bang is van naalden, maar toch verlangt naar de effecten ervan, kan wel bij meer nichemerken terecht. Net als bij 'gewone', grote merken zijn er ook in de marge twee tegengestelde golven : de opkomst van natuurlijke producten tegenover de toenemende populariteit van dermocosmetica. Die laatste teert op de banalisering van plastische chirurgie en het vertrouwen van klanten in de maakbaarheid van hun lichaam. Opvallend is dat er vaak dokters naar voren geschoven worden die hun producten omhullen in ingewikkelde beschrijvingen. Science sells, weet u wel. Neem bijvoorbeeld Zelens, een nieuw merk dat ontwikkeld werd door een zekere dokter Lens, een autoriteit op het gebied van huidveroudering en huidkanker, die zijn expertise vanzelfsprekend niet wilde onthouden aan de modale beautyzoeker. Maar schoonheid komt niet voor niets, voor een dagcrème moet u algauw 200 euro neertellen.

Naast de fans van botoxachtige producten, is er ook een grote groep consumenten die meer vertrouwen hebben in moeder natuur. Want ook nature sells, en heus niet meer alleen voor de geitenwollensokken onder ons. De natuurlijke cosmetica van vandaag is luxueus, in zachte texturen en dito geuren. Alleen al het bijschrift van het Franse Veld's, Nature Primale, wekt groene associaties op. Bovendien verwijst de naam van het merk naar het Zuid-Afrikaanse platteland, het veld. Daar komt trouwens de wilde plant Aloë ferox vandaan, het voornaamste ingrediënt van Ferox Pure Pulp, een verstevigende gezichtsverzorging (30 ml : 70 euro). Groene merken als Veld's willen uiteraard respect opbrengen voor het milieu.

Zo ook Comfort Zone, dat vooral gericht is op de wereld van chique spa's en schoonheidsinstituten, en op wie dat alles thuis wil beleven. Net als bij Veld's wordt er uiteraard niet getest op dieren. Bovendien wil Comfort Zone van beauty een ervaring maken, waarbij de klant zich goed gaat voelen aan de binnen- en buitenkant, doelstellingen die ook gevestigde merken als Dr. Hauschka vooropstellen. De antioxidantia in de gezichtscrème Skin defender (50 ml : 69 euro) willen u in ieder geval beschermen tegen verontreiniging en omgevingsstress.

Uitgesproken naturel

Wie heel ver gaat in het streven naar natuurlijkheid, is Nannette Pallrand, oprichtster van Rich Hippie. Zij staat erop te werken met ingrediënten die organisch gekweekt of wild geplukt zijn, in samenwerking met kleine organische familieboerderijen overal ter wereld. Niet alleen de planten- en bloemenextracten in haar vijftien parfums (vanaf 110,50 euro) zijn organisch, ook de onmisbare alcohol komt uit organische druiven uit Californische wijnregio's. De producten hebben een jonge, hippe uitstraling, net als de verzorgingsproducten van zustermerk Na- ture Girl.

Ook die zijn op en top natuurlijk, er worden zelfs ouderwetse en milieuvriendelijke methodes gebruikt om de ingrediënten te bewerken, zo worden de natuurlijke oliën bijvoorbeeld verfijnd met papieren filters en klei. Bovendien gaat een deel van de opbrengsten naar projecten die de levens van vrouwen en het milieu ten goede komen. Ethisch én milieuvriendelijk dus, producten als de Natural Facegezichtscrème (60 euro). De angst om je lichaam te schaden met cosmetica leeft bij heel wat mensen, en daar speelt het merk Malin + Goetz aardig op in. Ze noemen zichzelf een moderne apotheek in New York, en streven naar producten die geen irritaties opwekken en voor een ph-balans in het hele lichaam zorgen.

Daarvoor grijpen ze naar natuurlijke ingrediënten, in combinatie met 'zachte' technologieën. Elk ingrediënt is uitgezocht op basis van twee criteria : zo weinig mogelijk irritatie, zoveel mogelijk effect. In hun reinigende en vochtinbrengende formules zitten botanische extracten met een natuurlijk geurtje dat snel vervliegt, zodat u ze kunt combineren met uw geliefde parfum. Of met een van hun geurtjes, zoals de Synthesized Lotus Root (54,45 euro), een sensueel en uniseks- geurtje. Leuk is dat uw partner hetzelfde kan gebruiken, óf de bijpassende geur Rum Tonic (54,45 euro).

Een typerend element dat bij natuurlijke cosmetica vaak opduikt, zijn de heel minimalistische verpakkingen. Die benadrukken het basicgevoel dat veel producenten beogen : producten recht uit de natuur, no-nonsense. Het Zweedse Håkanssonstapt volop mee in die trend, met een beperkt aantal eenvoudige producten (verzorging en make-up) in bioafbreekbaar plastic en witte kartonnen buitenverpakkingen, goed voor een artisanale look. Ook de naam is eenvoudigweg de familienaam van de dame achter het merk, een make-up artist die houdt van zuiver en natuurlijk. Ze noemt haar lijn zelf "een goed uitgebalanceerd dieet voor de huid". Een aanrader is de vitaminespray, in vier natuurlijke 'smaken' (sinaasappelbloesem, passievrucht, roos en komkommer), die je huid meteen opfrist.

Ook heel basic is Rosie Jane Cosmetics, een merk dat net als Håkansson vernoemd werd naar de oprichtster, de Australische vi- sagiste Rosie Jane Johnston. Zij richt zich op de vele vrouwen die onzeker zijn over het aanbrengen van make-up, en ontwikkelde voor hen een eenvoudige cosmeticalijn van twaalf producten : oogschaduw, oogpotlood, gezichtsgloss en lipgloss (alle vier : prijs op aanvraag), telkens in drie kleurtinten. Zo geeft u uw gezicht heel snel en eenvoudig een gezonde uitstraling.

Professioneel

Håkansson en Johnston zijn niet de enige make-up artists die een eigen merk uit de grond stampten, steeds meer 'professionele' merken doen hun intrede. Het Franse Make Up For Ever bestaat al meer dan twintig jaar, maar is pas sinds kort in België verkrijgbaar. Oorspronkelijk richtte het merk zich met zijn enorme kleurenpaletten en professionele uitrustingen uitsluitend op visagisten. Door pro's, voor pro's, dus. Daartoe is ook de Make Up For Ever Academy bestemd, waar trainingen voor visagisten worden gegeven. Maar de afgelopen jaren wil het merk een bredere markt veroveren met de meer dan 1400 producten.

Een zware avond kan met deze cosmetica trouwens geen probleem zijn, aangezien ze ontwikkeld werden op basis van de noden in de mode- en entertainmentwereld. Hetzelfde geldt voor Smashbox, dat ontstaan is in de grote Smashbox Photo Studios in Los Angeles. De oprichters, telgen uit de beroemde make-upfamilie Factor, waren op zoek naar make-up die blijft, ook in de extreme omstandigheden van lange foto- shoots onder hete spots. Smashbox is gespecialiseerd in een natuurlijke look. Ze zweren bij hun problem solvers, tien producten waarmee een perfecte basis gecreëerd kan worden voor elk huidtype en waarop vervolgens mooi make-up kan worden aangebracht.

Ook bij Philip B. wordt er gestreefd naar een perfecte basis, maar dan van hoofdhuid en haar. Dit merk past bij de American dream : een veertienjarige jongen begint in een kapsalon te werken, en het is liefde op het eerste gezicht. Later, in zijn eigen salon, verwent hij zijn klanten met home made formules om hun droge hoofdhuid en haar te verzachten. Die zijn zo succesvol dat hij zijn eigen merk opstart, intussen al bijna twintig jaar geleden. Zijn producten op basis van planten staan voor kwaliteit, zonder veel franjes als spetterende verpakkingen of glossy advertenties. De geliefde haarspecialist wil bovendien graag de geschiedenis in als 'de man die zijn volk hoofd en haar leerde verzorgen', gezien de educatieve boekjes die hij uitbrengt. Opvallend is een product uit zijn aanvullende verzorgingslijn : de Chocolate Milk Body Wash (prijs op aanvraag), voor een overheerlijk lichaam.

Ten slotte nog een goddelijk nieuw product, letterlijk dan : Stoned, een parfum van juwelenontwerpster Solange Azagury-Partridge. De Londense was creatief directeur bij Boucheron en creëert nu onder haar eigen naam. Ze gaat voor gewaagde ontwerpen en ongewone combinaties, wat zich ook reflecteert in haar eerste parfum. Dat ziet eruit als een rood juweel, met een vruchtbaarheidsgodinnetje on top. In een zinnelijke flacon past een sensueel parfum, verrijkt met diamantpoeder. U zult bergamot, roos, jasmijn, mos, musk en vanille ontwaren, voor een romantische avond. De ontwerpster noemt haar parfum zelf "de beste manier om stoned te worden zonder de wet te overtreden." Helaas niet de goedkoopste manier (EDP 100 ml : 200 euro).

Verkoopinfo :

- Fusion beauty is exclusief verkrijgbaar bij Ici Paris XL, 02 643 66 50.

- Smashbox is verkrijgbaar bij Ici Paris XL en

De Cliént, 03 233 37 23, www.declient.be

- Zelens en Stoned zijn exclusief verkrijgbaar

bij Cosmeticary, A. Ortsstraat 11b, 1000 Brussel 02 346 89 62, www.cosmeticary.com

- Veld's is exclusief verkrijgbaar bij Planet Parfum, www.planetparfum.be

- Comfort Zone is exclusief verkrijgbaar bij AM'S,

Rue Fernand Séverin 54-58, 1030 Brussel, 02 242 82 10.

- Rich Hippie, Nature Girl, Malin + Goetz,

Rosie Jane Cosmetics en Philip B. zijn exclusief

verkrijgbaar bij Magnolia, Volkstraat 28,

2000 Antwerpen (opening begin september).

- Håkansson is exclusief verkrijgbaar bij COS, Nieuwstraat 66, 1000 Brussel, 02 223 36 00,

www.cosstores.com

- Make Up For Ever is exclusief verkrijgbaar

in de gelijknamige boetiek, Zuidstraat 62,

1000 Brussel, 02 512 10 80, www.makeupforever.com

Door Stefanie Van den Broeck