Nicole Kidman op de vlucht voor paparazzi in een roze poederdons van een avondjurk... Wie ooit Bazz Luhrmanns reclamespot (2004) voor het iconische Chanel N°5-parfum zag, zal 'm niet licht vergeten. Luhrmann maakte de spot van drie minuten meteen nadat hij met Kidman Moulin Rouge ingeblikt had, en hij baadt in dezelfde feeërieke, magisch-realistische sfeer. Kidman speelt zichzelf : een internationale beroemdheid die de ogen van heel de wereld op zich gericht voelt. In het filmpje duikt ze in een taxi met een knappe onbekende, de enige man die niet weet wie ze is. Maar na een korte, geheime affaire kiest ze toch voor de verplichtingen van haar leven als celebrity. Nog één keer werpt ze een hartverscheurende blik over haar schouder : op een Parijs' dak staat haar minnaar, naast een reusachtige lichtreclame voor Chanel...
...

Nicole Kidman op de vlucht voor paparazzi in een roze poederdons van een avondjurk... Wie ooit Bazz Luhrmanns reclamespot (2004) voor het iconische Chanel N°5-parfum zag, zal 'm niet licht vergeten. Luhrmann maakte de spot van drie minuten meteen nadat hij met Kidman Moulin Rouge ingeblikt had, en hij baadt in dezelfde feeërieke, magisch-realistische sfeer. Kidman speelt zichzelf : een internationale beroemdheid die de ogen van heel de wereld op zich gericht voelt. In het filmpje duikt ze in een taxi met een knappe onbekende, de enige man die niet weet wie ze is. Maar na een korte, geheime affaire kiest ze toch voor de verplichtingen van haar leven als celebrity. Nog één keer werpt ze een hartverscheurende blik over haar schouder : op een Parijs' dak staat haar minnaar, naast een reusachtige lichtreclame voor Chanel... Tien jaar later, in de privésalons van de Chanel-haute joaillerie-winkel aan de Place Vendôme. Dandy Luhrmann, die intussen ook het romantische epos Australia en zijn versie van The Great Gatsby afleverde, staat een selectief groepje journalisten te woord. In perfect gesneden jeans, een simpel wit T-shirt en een tweed jasje, we zijn tenslotte bij Chanel. Waarom de tweede reclamespot die Luhrmann in zijn carrière draait er opnieuw een voor dit huis is ? Voor hetzelfde product boven-dien ? "Wellicht omdat ik N°5 niet als een product beschouw. Het is zoveel meer dan dat. In de eerste reclamespot is de flacon overigens niet eens te zien, maar dat neemt niet weg dat hij zowat het symbool is van het universum-Chanel." Wat typeert de huidige versie van de Chanelvrouw, de natuurlijke schoonheid Gisele Bündchen ? "Paradoxen, daar draait het allemaal om. De paradoxen waarmee alle moderne vrouwen te maken krijgen als ze voluit gaan voor een carrière, maar tegelijk moeder willen zijn en er een intens liefdesleven op nahouden. De paradoxen ook die het leven van de grote Coco Chanel bepaalden. De vraag die vrouwen zich nu stellen, is nog altijd dezelfde : kunnen we alles hebben ? Kunnen we op alle gebieden winnen ? Op het eerste gezicht wel. Maar de realiteit is ingewikkelder dan dat. Voor een geslaagde relatie is hard labeur nodig. Ik weet waarover ik spreek : een leven zonder liefde is de grote leegte." De setting van de nieuwe Chanel N° 5-spot is duidelijk realistischer : we zien een sportieve Gisele Bündchen die in haar eentje met haar surfplank naar zee trekt. Maar de blik die ze uitwisselt met haar achterblijvende partner (de Nederlandse acteur Michiel Huisman, bekend van Game of Thrones) is even aangrijpend als die van Kidman. De melancholie waarin de scène baadt, herinnert ook aan die van The Great Gatsby. Maar zou het kunnen dat de liefde dit keer overwint ? Dat deze moderne Daisy hoe dan ook voor het geluk kiest ? "Eigenlijk toon ik hier exact het tegenovergestelde van tien jaar geleden. Toen offerde Nicole een prille liefde op voor haar carrière. Maar we leven in verwarrende tijden, op politiek, sociaal, technologisch en cultureel vlak. Het botst langs alle kanten, als tektonische platen die tegen elkaar schuren." Hebben we dan nu meer liefde nodig om te kunnen overleven ? "Ja, maar dan niet in de vorm van een romantische illusie zoals Jay Gatsby die koesterde, en waardoor ook Daisy zich tijdelijk liet meeslepen. Waar we behoefte aan hebben, is authenticiteit en evenwicht. En juist dat laatste is zo moeilijk te bereiken. Liefde is nu eenmaal geen vaststaand feit, je kunt er nooit zeker van zijn. Maar zolang er oprechte genegenheid is, waarvoor twee mensen bereid zijn te vechten, is niets echt verloren." De Chanel n°5-vrouw is iemand met levenservaring. Spreekt zij Luhrmann meer aan dan een jong meisje ? "De vrouwen die ik ken, zijn complex en ze leiden een ingewikkeld leven. Ik heb altijd van sterke vrouwelijke personages gehouden, van alle leeftijden trouwens. Ik draai ook graag met jonge mensen, maar het onderwerp mag niet oppervlakkig zijn. Wat is de boodschap van de meeste jonge meisjes in parfumreclames ? 'Ik ben sexy, cool en ik heb mooi haar.' Dat vind ik een beetje beperkt. Half werk interesseert me niet. Ik ben niet iemand die voor veel geld om het even wat draait. Als ik iets doe, is het omdat het mij echt boeit. Vóór mij hebben andere regisseurs het verhaal van Chanel N° 5 verteld. Zoals ik al zei, het is een symbool. En natuurlijk zouden ze bij Chanel graag hebben dat vrouwen die zich met Gisele Bündchen identificeren het parfum dragen. Maar voor mij gaat het om meer. Hoe geïdealiseerd de beelden ook zijn, er moet altijd iets van het echte leven in zitten."DOOR ISABELLE WILLOT / BEWERKING LINDA ASSELBERGS