Kunstenaar Sarah Morris toont haar werk dit najaar op twee zeer verschillende manieren : gezeefdrukt op handtassen van Longchamp, en geprojecteerd in de pas geopende tentoonstellingszalen van de Fondation Louis Vuitton in Parijs.

Sarah Morris, 47, leeft tussen Londen en New York, ze maakt schilderijen en films, over geografie en identiteit en over de raakvlakken tussen beide. De schilderijen zijn geometrisch, met veel cirkels en strepen, in felle kleuren.

Ze gaat regelmatig samenwerkingen aan met de textielindustrie. Ze heeft Kate Moss gefotografeerd voor de Britse editie van Vogue, in 2000. Dit jaar ontwierp ze een T-shirt voor een gezamenlijk project van het Museum of Modern Art van New York en de Japanse keten Uniqlo.

Voor Longchamp pimpte ze een reeks tassen. Het Franse merk viert de twintigste verjaardag van Le Pliage, een tas waarvan intussen meer dan dertig miljoen exemplaren zijn verkocht. Longchamp liet in het verleden al geregeld kunstenaars en ontwerpers aan de slag gaan met zijn bestseller. Le Pliage diende als blank canvas voor onder anderen Tracey Emin, Jeremy Scott en Mary Katrantzou.

Morris leverde een aantal varianten. Er is een vierkante versie van de tas in felgekleurd leder met een fragment van een schilderij uit de reeks Rio, in een gelimiteerde editie van 125 gesigneerde exemplaren, en een wit exemplaar in nylon met daarop een ander fragment uit die reeks. Daarnaast brengt Longchamp Pliages uit in acht door Morris ontwikkelde kleuren.

De kunstenaar beschrijft haar palet als “een combinatie van intens en vuil”. Ze laat zich voor haar kleurgebruik leiden door haar eigen ervaringen en emoties. “Ik kies kleuren die me raken, mandarijnkleur van een bouwwerf in Los Angeles, of het groen van een snoepje op het strand van Ipanema.”

De schilderijfragmenten spelen “met het idee van het venndiagram en de maancyclus”, zegt Morris. “Als elke persoon een cirkel is, ben ik geïnteresseerd in de beweging van hun traject door de stad. Ik heb daar al eerder rond gewerkt. Diagrammen, beweging, overlapping.” De tassen van Sarah Morris worden op hun beurt kleurvlakken die bewegen in de stad.

De samenwerking tussen de kunstenares en het accessoirelabel verliep pijnloos. “Met uitzondering van het schaalverschil waren er eigenlijk geen beperkingen, en dat was opwindend. Ik wou dat ik ook van mijn schilderijen eerst miniatuurversies kon maken. Soms zie ik pas helemaal op het einde een element dat niet klopt, en dan moet ik helemaal herbeginnen. Voor de tassen hebben we met de zeefdruktechniek gewerkt, en dan zie je elk stadium van het proces. Elke kleur wordt apart aangebracht, en dat is fascinerend.”

Morris toont haar werk dit najaar ook elders. Deze maand opent aan de rand van het Bois de Boulogne van Parijs de Fondation Louis Vuitton, het privémuseum van luxegroep LVMH, in een gloednieuw gebouw van de Amerikaanse architect Frank Gehry. Morris werd gevraagd om een film te draaien over het gebouw, en het resultaat wordt het ankerstuk van de openingstentoonstelling.

“Het is een erg vreemd gebouw,” zei Morris onlangs in de Wall Street Journal, “maar je wordt er wel vrolijk van. Het is de kruising van een olieplatform en de cocon van een vlinder.”

http://be.longchamp.com/nl

http://www.fondationlouisvuitton.fr/

Door Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content