F ord is zowat de laatste van de grote constructeurs die met een compacte monovolume op de markt verschijnt, maar de C-Max is dan ook een opvallende nieuweling. Twee keuzen stonden bij de ontwerpers voorop : er werd geopteerd voor een echte vijfzitter (dus zonder twee extra zitjes) én voor opvallende rijkwaliteiten. Tenminste in de tweeliter TDCi, de krachtigste van de twee turbodiesels, ontstaan in samenwerking met d...

F ord is zowat de laatste van de grote constructeurs die met een compacte monovolume op de markt verschijnt, maar de C-Max is dan ook een opvallende nieuweling. Twee keuzen stonden bij de ontwerpers voorop : er werd geopteerd voor een echte vijfzitter (dus zonder twee extra zitjes) én voor opvallende rijkwaliteiten. Tenminste in de tweeliter TDCi, de krachtigste van de twee turbodiesels, ontstaan in samenwerking met de PSA-groep. Die motor, die standaard aan een zesbak werd gekoppeld waarvan de pook op de middenconsole staat, levert een zee van trekkracht, ook in de lage toeren. Ook de wegligging blijkt uitstekend en de besturing bijzonder nauwkeurig. Dat de nieuweling anderhalve ton weegt, wordt geen moment gevoeld. Uitzonderlijker is dat die dynamische troeven het rijcomfort helemaal niet in de weg staan. U merkt het : we zijn enthousiast. De C-Max staat op het onderstel van de volgende Ford Focus, dat ook gebruikt wordt in de Mazda 3 en de Volvo 40. Hij is iets langer dan de huidige Focus, krijgt ook een langere wielbasis mee en geniet van een behoorlijke moduleerbaarheid. De achterbank bestaat uit drie aparte stoelen, waarvan de middelste wat smaller uitvalt. Hij kan worden dichtgeklapt tot een tussentafeltje, of uitgenomen waardoor de buitenste zitjes diagonaal naar achteren kunnen schuiven. Daardoor nemen zowel de knieruimte als de zijdelingse ruimte toe en wordt de C-Max een zeer comfortabele vierzitter. Als die twee stoelen worden uitgetild, ontstaat een laadvolume van 1620 liter. In de 'klassieke' situatie met vijf stoelen is er 460 liter voor bagage. Aan de pomp bewijst de flitsende C-Max dat hij absoluut geen zuipschuit is : 7,5 liter volstaat voor 100 km, maar de tank (43 liter) had wel iets groter gemogen. Standaard krijgt de nieuwste Ford zes airbags mee, ABS, actieve hoofdsteunen vooraan en driepuntsveiligheidsgordels voor elk zitje. De ESP-stabiliteitscontrole kost een 600 euro extra. De tweeliterturbo wordt niet aangeleverd in de basisuitvoering, en krijgt in de Trend-versie zowel airco, radio/cd-speler met bediening op het stuur, boordcomputer en lendensteunregeling mee en dat verklaart de prijs van 22.400 euro. Wie dat wat veel vindt, kan voor de 1.6 turbodiesel kiezen (vanaf 19.150 euro) of voor de goedkopere benzineversies. Pierre DargeDe Ford C-Max combineert een modulair interieur met comfortabel rijgedrag.