Na actrices als Keira Knightley, Emma Watson en Scarlett Johansson, kan nu ook de JBC-klant uitpakken met een outfit van Alice Temperley. De Britse ontwerpt dit seizoen een capsulecollectie voor de Belgische modeketen.

Bij JBC weten ze hoe bekende designers te strikken. Denk maar aan de accessoires van Christophe Coppens voor het merk, of aan de Zulupapuwacollectie van Walter Van Beirendonck. Met Alice Temperley wordt – op zijn zachtst gezegd – een verrassende keuze gemaakt.

Waarom ontwerpt u een collectie voor een keten als JBC ?

Alice Temperley : We zochten een manier om tijdens de recessie een groter publiek te bereiken. Ons merk Alice Temperley bestaat intussen tien jaar en we begrijpen wat onze klant wil. Het was dus tijd om nieuwe projecten op te starten, waarvan wij denken dat ze een groter en vooral ander publiek zullen aanspreken. Mensen die meestal geen high fashion kopen. JBC leek ons een perfecte match : we kunnen de essentie van wat we doen overzetten naar een andere markt, en tegen een zeer betaalbare prijs.

Wat is die ‘essentie’ ?

Klassiek met een romantische twist. Een beetje flirterig zelfs. Het zijn ook allemaal essentiële stukken waar je gemakkelijk in kunt bewegen : een goede broek, een gebreide jurk… Het is ‘Temperley light’.

Zijn uw kleren een weerspiegeling van uw persoonlijkheid ?

Absoluut. Ik ben romantisch en een beetje flirterig (lacht). Ik ben een boek aan het lezen over het achttiende-eeuwse Venetië en het decadente leven dat de rijken daar toen leidden. Wat had ik toen graag geleefd. Ik vind het ook interessant om een zekere graad van decadentie in mijn kleren te stoppen. Want het gaat toch om het plezier dat je kunt beleven aan kleren, om het gevoel dat ze je geven. Ik zou triest worden als ik een hele dag in een jogging rondliep.

Waarom een Belgisch merk en geen Brits ?

In september lanceren we een gelijksoortig project met het Britse merk John Lewis. Het is gewoon een leuke manier om niet-pretentieuze, toegankelijke kleren te maken. Ik vond het ook tof om nog eens een collectie voor kleine meisjes te ontwerpen. Enkele jaren geleden hebben we wat kasjmier voor kinderen op de markt gebracht en dat gaf ons zin in meer.

Het is jammer dat uw zoontje er niks kan van dragen.

Oh, maar dat doet hij wel. Hij trekt voortdurend meisjeskleren aan. Een echte travestiet is het, en hij is nog maar drie (lacht). Het meisje in de campagne is mijn metekind trouwens, en zij vond de collectie geweldig. Voor ons is het leuk om een stempel te drukken op verschillende producten.

Zijn er ook plannen voor een kindercollectie onder uw eigen naam ?

One day. We hebben al drie collecties, waaronder een bruidslijn. We willen nu eerst focussen op lifestyle. Geuren en interieur-objecten, bijvoorbeeld.

Iedereen heeft het over de opmars van de Britse mode. Maar wat is dat juist : ‘Britse mode’ ?

Britse mode is altijd beschouwd als avant-garde, ondraagbaar en onverkoopbaar. Sinds enkele jaren krijgen jonge ontwerpers meer steun, waardoor ze ook commercieel kunnen meedraaien en een rol spelen op de markt. Er hangt weer een energie in Londen die er lang niet geweest is. En dan zijn er ook de Britse heritage brands die veel aandacht krijgen door alle fuss rond de Olympische Spelen en het Jubileum. In november ga ik als Brits ambassadeur naar Hongkong om er onze producten te pushen, want de Aziaten zijn gek op alles wat met erfgoed te maken heeft.

Waar ziet u zichzelf in het Britse modelandschap ?

We zijn een van de meest succesvolle merken in Groot-Brittannië, daar hebben we de laatste tien jaar hard aan gewerkt. Nu willen we het merk naar een hoger niveau tillen door meer winkels te openen en een echte lifestyle brand te worden. Er is zo veel meer dan alleen kleren. We zijn onze eerste winkel in Mayfair aan het inrichten en daar kan ik echt een decadent Temperley-universum creëren. Want de wereld buiten is nogal saai en grijs.

Trekt u die decadente stijl door naar uw eigen huis ?

Helemaal. Mijn huis in Somerset, op het platteland, is een echt Alice in Wonderland-sprookjeshuis. Het voert je mee naar een andere wereld. Er hangen bijvoorbeeld overal gigantische discoballen.

Klopt het dat u lama’s hebt ?

Ik heb er vier jaar geleden een gekocht voor mijn man, omdat ik dat dier zo grappig vond. En dan heb ik er nog een moeten kopen, want anders sterven ze van eenzaamheid. Ik heb ook net twee miniatuurezeltjes gekocht, zodat mijn zoontje van drie erop kan rijden in het bos. Op een dag word ik waarschijnlijk gek, maar nu nog niet.

Kleedt u zich daar ook elke dag op ?

Ik zou wel willen : elke dag hoge hakken, chique jurken en make-up. Maar dat is voor als ik oud en excentriek ben. Nu heb ik een jong kind en ben ik constant aan het werk. Dan draag ik trouwens enkel zwart en wit. Ik moet vaak stoffen voor me houden in de spiegel en dan mag wat ik aanheb me niet afleiden. ’s Avonds kleed ik me wel weer helemaal op.

De collectie ‘Alice Temperley for JBC’ is vanaf 7 september te koop bij JBC. www.jbc.be

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content