Behalve een lawine aan nieuwe producten werd op de autosalon in Genève ook een rist concept cars getoond, die gunnen ons een blik op de toekomst. Zo blijkt het SUV-effect verre van uitgespeeld. Nissan heeft het met de Zaroot een nieuw gezicht gegeven. Die combineert de traditionele SUV-kwaliteiten en een opmerkelijk terreinpotentieel met een sportieve, uitgesproken futuristische styling. Door zijn hoekige voorkomen straalt de wagen stoerheid uit, terwijl de vleugeldeuren hem een aparte persoonlijkheid bezorgen. Bovendien zijn die erg functioneel : in combinatie met het ontbreken van de b-stijl maken ze het mogelijk om gemakkelijk een mountain- bike in te laden. De uitklapbare drempels zorgen voor een gemakkelijke instap en voor een grotere deuropening. De zijruiten zijn vast, maar via een klepje kan bijvoorbeeld het tolgeld betaald worden. Opmerkelijk zijn ook de zwevend opgehangen centrale console in aluminium, die de poken voor transmissie en versnelling herbergt, en de zeer dunne stoelen. De vierzitter is 4,50 meter lang. In de dakrand zitten extra lichten geïncorporeerd.
...

Behalve een lawine aan nieuwe producten werd op de autosalon in Genève ook een rist concept cars getoond, die gunnen ons een blik op de toekomst. Zo blijkt het SUV-effect verre van uitgespeeld. Nissan heeft het met de Zaroot een nieuw gezicht gegeven. Die combineert de traditionele SUV-kwaliteiten en een opmerkelijk terreinpotentieel met een sportieve, uitgesproken futuristische styling. Door zijn hoekige voorkomen straalt de wagen stoerheid uit, terwijl de vleugeldeuren hem een aparte persoonlijkheid bezorgen. Bovendien zijn die erg functioneel : in combinatie met het ontbreken van de b-stijl maken ze het mogelijk om gemakkelijk een mountain- bike in te laden. De uitklapbare drempels zorgen voor een gemakkelijke instap en voor een grotere deuropening. De zijruiten zijn vast, maar via een klepje kan bijvoorbeeld het tolgeld betaald worden. Opmerkelijk zijn ook de zwevend opgehangen centrale console in aluminium, die de poken voor transmissie en versnelling herbergt, en de zeer dunne stoelen. De vierzitter is 4,50 meter lang. In de dakrand zitten extra lichten geïncorporeerd. Hoewel de Yeti niet meteen herkenbaar is als een Skoda, draagt hij er wel de filosofie van. Dr.Ingelnath tekende eerder de futuristische Roomster en verkent met de Yeti het lichte SUV-segment. De styling van de Yeti is sober en eenvoudig gehouden, maar bevat enkele discrete nieuwe elementen. De ene ruitenwisser zit in de rechter voorruitstijl verborgen en het onderste deel van de tweedelige achterklep kan, uitgeklapt, als steun voor twee achterop gemonteerde fietsen dienen, terwijl een rolluik het interieur afschermt van de buitenwereld. In de centrale console zit een watertank die verbonden is met twee afneembare drinkslangen, een idee overgenomen uit de wielerwereld. Elders in het interieur zorgen snelbinders voor een beter houvast voor kleine voorwerpen. De vloer is bedekt met een gemakkelijk afwasbare plasticlaag die bij neergeklapte achterstoelen over de hele lengte van de auto doorloopt. Rubberen riemen in de deuren kunnen als fixatiebanden worden gebruikt. De bevestigingspunten voor het bagagerek maken deel uit van de structuur en twee glazen strips in het dak laten extra licht in het interieur. De rechtopstaande wanden en zijruiten zorgen voor extra ruimte in de vier meter lange Yeti. Skoda heeft met deze concept car eens temeer begrepen dat eenvoudige, doordachte oplossingen voor de meeste problemen kunnen volstaan en dat de SUV-gebruiker aan een voorwielaandrijver genoeg heeft. Renault bespeelt met de Zoé een van zijn stokpaardjes : hoe in een compacte stadsauto van 3,45 meter toch de ruimte te vinden voor drie. Dat kon door drie moduleerbare zitjes te creëren en nieuwe oplossingen te bedenken voor het openen van deuren en achterklep. Het interieur, waarin luxe en technologie met elkaar gecombineerd werden, spitst zich toe op intuïtieve vormen, ergonomie en eenvoud. De stoelen zijn dun en zeer comfortabel en zien eruit als gevouwen bladeren, een vormgeving die Renault eerder al uitspeelde. Op de middenconsole staan zowel de versnellingspook als de toets voor het multifunctionele scherm en de joystick om de stoelen te verstellen. Het geheel zit verpakt in een speels uitziende, guitige vorm die velen wist te bekoren. Ook Volvo pakte met de 3CC het thema van de twee-plus-één-configuratie aan, maar voegde daar (noblesse oblige) een uitgekiende veiligheidstechnologie aan toe, zonder de ecologie te vergeten. De concept car die door de Volvo-denktank in Californië werd bedacht, krijgt een elektrische motor mee terwijl de naar achteren spits toelopende passagierscel een zwevend dashboard en een soort interne slee bevat waarop de stoelen zijn vastgeankerd. Die oplossing vergemakkelijkt niet alleen het instappen, in het geval van een crash zorgt het ook voor een twintig centimeter extra speelruimte om de energie op te vangen. Pininfarina toonde in Genève ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag de Birdcage75, een moderne interpretatie van de racer uit de jaren vijftig die een uitdrukking wil zijn van snelheid, sensualiteit en elegantie. De druppelvormige passagierscel met glazen koepel is zwevend opgehangen boven een structuur van koolstofvezel, voor de aandrijving wordt een beroep gedaan op een 700 pk krachtige V12. Een streling voor het oog is ook de Lexus LF-A, een tweezitter en supercar, die de nieuwe vormentaal van het merk in de verf wil zetten en naar ons gevoel de mooiste wagen op de salon was. De GM Sequel is het logische vervolg op de eerder getoonde Autonomy en Hy-Wire-modellen, waarbij gebruikgemaakt wordt van een brandstofceltechnologie, drive-by-wire en wielnaafmotoren. De aandrijfeenheid werd in een 28 centimeter hoog skateboardchassis gemonteerd, zodat daarboven een nooit geziene designvrijheid ontstaat voor een flexibel interieur. Bij dit derde conceptmodel werd de actieradius uitgebreid tot 480 km, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/uur in minder dan tien seconden gebeurt : de vernieuwende technologie heeft het potentieel bereikt van de verbrandingsmotoren en GM maakt zich sterk dat het tegen 2010 een brandstofcelaandrijving kan ontwikkelen die rijp is voor grote productie. Het interessantste initiatief was zonder twijfel de Senso van creatieveling Frank Rinderknecht, die na jaren van onderzoek tot de conclusie kwam dat stress en vermoeidheid de voornaamste oorzaken zijn van ongevallen. Dat leidde tot de ontwikkeling van meetapparatuur die zowel de polsslag, het rijgedrag als de mentale alertheid van de rijder kan detecteren. Ervan uitgaande dat de ideale rijder iemand is die in een ontspannen sfeer toch met een grote alertheid aan het verkeer deelneemt, ontwierp hij met enkele partners impulsen om de rijder in die stemming te brengen. Dat gaat van kleurveranderingen in het interieur, over lichtreflexen, aangepaste muziek tot het verspreiden van geuren (vanille en mandarijn zorgen voor een kalmerende invloed, citrus en ananas dan weer voor een stimulerende impuls...). Helpt dat alles niet om de ZEN- sorialstate te bereiken, dan zorgen elektrische motoren in de chauffeursstoel ervoor dat de rijder tijdig uit zijn onveilige situatie wakker wordt geschud. Wordt vervolgd. Pierre DargeMet kleuren, geuren, lichtimpulsen en muziek verhoogt Frank Rinderknecht de alertheid achter het stuur. In nood slaat de 'wekstoel' aan.