De wijnbeurs Vinexpo in Bordeaux is zonder twijfel het grootste wijninfomoment ter wereld, met 2350 exposanten uit haast vijftig wijnlanden. Ditmaal, op de achttiende editie, lag de focus op de 'trendy' segmenten : rosé en schuimwijn, maar ook de zoete wijn, omdat hun marktsituatie wat moeilijk is, ze verkopen slecht. Er kwamen meer dan vijftigduizend bezoekers uit 120 landen op af.
...

De wijnbeurs Vinexpo in Bordeaux is zonder twijfel het grootste wijninfomoment ter wereld, met 2350 exposanten uit haast vijftig wijnlanden. Ditmaal, op de achttiende editie, lag de focus op de 'trendy' segmenten : rosé en schuimwijn, maar ook de zoete wijn, omdat hun marktsituatie wat moeilijk is, ze verkopen slecht. Er kwamen meer dan vijftigduizend bezoekers uit 120 landen op af. De promotiemolen draait op volle toeren : helikoptervluchten van op het expoterrein naar grote châteaus voor een bezoek en een lunch, tientallen galadiners in grote kastelen en de hele dag proeverijen en maaltijden in een dorp van sterrenrestaurants op het expoterrein. Haast alle Belgische wijninvoerders zijn er present om zaken te doen en te netwerken. Ze worden overal met egards ontvangen : iedereen weet dat de Belgen elke dag van het jaar meer dan een miljoen flessen wijn drinken. Er is een Belgische wijnconsumptiestijl : wijn moet aan tafel passen, in goed gezelschap, waarmee royaal gedeeld kan worden. Een fles mag dus niet te duur zijn, zo blijft het tafelen gezellig. Vinexpo genereert via het Engelse studiebureau IWSR (International Wine and Spirit Research) telkens een volumineuze studie van de vooruitzichten op de wereldmarkt over vijf jaar. Die voorspellingen zijn altijd uiterst betrouwbaar gebleken. Eerst een hallucinant cijfer : de consumptie van 31,7 miljard flessen (in 2013) zal stijgen tot 32,8 miljard in 2018. Het schuimwijnaandeel stijgt licht van 8 naar 8,9 procent. De grootste consument, Amerika (312 miljoen kisten van 12 flessen in 2013), doet er tegen 2018 nog eens 11 procent bovenop. Frankrijk (296,4 miljoen kisten) en Italië (292,4 miljoen kisten) volgen. De Belgische consumptie bedraagt ongeveer 30 miljoen kisten. 2013 werd bij ons gekenmerkt door accijnsstijgingen : 12 procent in januari en nog eens 8 in augustus. Toch rekent de IWSR-studie op een lichte consumptiestijging in de periode 2013-'18 : van 26 liter per volwassene naar 27,1 liter. De waarde die daartegenover staat, gaat van 2,2 naar 2,3 miljard dollar. Voor de gewone, niet-schuimende wijn is de gemiddelde flessenprijs in België lichtjes gestegen tot vijf euro. De Belg koopt prijsbewust en gaat eerder voor AOC's dan voor druivensoorten. De cijfers over België zijn moeilijk juist in te schatten, door de onoverzichtelijke invoerwegen. Veel wijn in bulk wordt in Holland of Engeland ingevoerd, daar gebotteld en vervolgens naar België doorgevoerd. Men schat bovendien dat tot 8 miljoen flessen champagne in de autokoffers van particulieren en restauranthouders de grens overkomen. De hoofdbrok van wat de Belg ontkurkt (62 procent) komt uit Frankrijk. Italië en Spanje volgen met respectievelijk 8,4 en 7,9 procent. Er komt wel meer schuimwijn uit Spanje (2,3 miljoen kisten) dan champagne uit Frankrijk (1,4 miljoen kisten). DOOR HERWIG VAN HOVE