Als interieurarchitecte was Bea Geboers, nog voor de eigenaar de ruimte aankocht, bij dit project aan de Pottenbrug in Antwerpen betrokken. Bij een moeilijke ruimte als deze - een langgerekte gang gevolgd door een open trapeziumvormige ruimte - kan dat voordelen hebben. Zo werd hier op advies van de architecte de lelijke erker weggebroken en vervangen door een strakke glaswand waarlangs het licht rijkelijk binnenvalt. En al heel snel werd ook het oorspronkelijke loftidee verlaten. Geboers : "Toen ik hier voor het eerst kwam, was dit een grote open ruimte, ondersteund door vier lelijke kolommen. Het oorspronkelijke plan bestond erin om die openheid in het centrum te behouden, met kamertjes errond. Maar dat was niet voordelig : je zou maar heel weinig kunnen profiteren van het zo spaarzaam aanwezige natuurlijke licht. Daarom...

Als interieurarchitecte was Bea Geboers, nog voor de eigenaar de ruimte aankocht, bij dit project aan de Pottenbrug in Antwerpen betrokken. Bij een moeilijke ruimte als deze - een langgerekte gang gevolgd door een open trapeziumvormige ruimte - kan dat voordelen hebben. Zo werd hier op advies van de architecte de lelijke erker weggebroken en vervangen door een strakke glaswand waarlangs het licht rijkelijk binnenvalt. En al heel snel werd ook het oorspronkelijke loftidee verlaten. Geboers : "Toen ik hier voor het eerst kwam, was dit een grote open ruimte, ondersteund door vier lelijke kolommen. Het oorspronkelijke plan bestond erin om die openheid in het centrum te behouden, met kamertjes errond. Maar dat was niet voordelig : je zou maar heel weinig kunnen profiteren van het zo spaarzaam aanwezige natuurlijke licht. Daarom heb ik voorgesteld om het idee om te keren : veel ruimte rondomrond, en de kern dichtgemaakt." Het resultaat is een flat waarin de tegenstelling open-gesloten de rode draad vormt, en waarin diagonale lijnen de grootte van de flat benadrukken. Vanuit de hal wandel je meteen de zithoek in, die op zijn beurt overvloeit in een eethoek en keuken. In de kern zijn twee slaapkamers en een badkamer ondergebracht : "Je kan vrij door heel de woning circuleren. Tegelijk bestaat de mogelijkheid om bepaalde delen af te sluiten." Een mooi voorbeeld daarvan zijn de grote vouwdeuren aan weerszijden van de slaapkamer : geopend geven ze een gevoel van ruimte, maar heb je bezoek, dan kunnen ze perfect gesloten worden. Dat was ook een uitgesproken wens van de eigenaar : dat je, waar je ook bent in de woning, contact kan houden met wat er elders in huis gebeurt. Het spacieuze karakter van de ruimte wordt extra benadrukt door de hoge plafonds. Verder wordt de hele inrichting gekenmerkt door een praktisch gebruik van de ruimte, een origineel kleurenpalet en een voorliefde voor mooie materialen. "Ik vertrek vanuit de functie", zegt Bea Geboers. "Ik maak niet graag iets alleen maar omdat het er mooi uitziet. Daarom ben ik zo blij met de flexibiliteit van het plan, zodat je de ruimte op verschillende manieren kan gebruiken naargelang van de situatie. Sommige wanden heb ik gebruikt om er opbergruimte in te verbergen. De kast werkt dus als wand. Het is geen los meubel dat als een obstakel in de ruimte staat."Hoewel je van bij het binnenkomen onmiddellijk geconfronteerd wordt met een warmrode wand, zijn verder in de woning de kleuren heel sober en subtiel gehouden : grijstinten afgewisseld met wit en blauw. "We hadden het voordeel dat de parketvloer in onbehandelde teak op zich al warmte geeft. Extra kleuraccenten zijn aangebracht op de achterwanden in de open kasten." Zowel in de hal als in de keuken werd gekozen voor rood, in de eethoek zit een vleugje paars, in de boekenkasten fuchsia en oranje. Naast de parketvloer koos Bea Geboers voor gekleurde betontegels in de hal. Ook in de keuken is het aanrecht van beton : "Beton is een dankbaar materiaal en tegenwoordig kan je het krijgen in verschillende kleuren. Voor een aanrecht is het wel niet evident en voor sommige mensen zou ik het zeker afraden. Omdat het licht poreus is, krijgt het door intensief gebruik een patine. Af en toe zullen er kringen en vlekken zijn die maar langzaam verdwijnen."De keuze voor vloerverwarming lag min of meer voor de hand : omdat de vloer al opgehoogd was, kregen de meeste convectoren daar een plek. Licht was minder evident. Bea Geboers : "De opdrachtgever vond licht enorm belangrijk, hoewel dit toch een zeer ingesloten ruimte is. Daarom werd voor de keuze van het juiste kunstlicht veel studie verricht en werd er een lichte domotica ingeschakeld, omdat je daarmee verschillende sferen kan creëren en kan inspelen op de situatie. Zelf vind ik dat een van de moeilijkste aspecten in de inrichting van een huis. Je kan immers de werking van het licht niet vooraf uitproberen. Het mooist vind ik het licht dat ergens vandaan komt zonder dat je de lichtbron ziet." Boven de eettafel, ontworpen door Maarten Van Severen, hangt een lamp van Jasper Morrison, maar verder werd de verlichting grotendeels weggewerkt in het plafond en in de kasten, waardoor je een subtiele, intieme sfeer kan creëren. n Hilde Verbiest / Foto's Sarah Blee