– Minichampagne. Het zou inderdaad geen gezicht zijn: gesofisticeerde defilégangers die hun lippen zetten aan een champagnefles van normale grootte. Moët & Chandon, dat er veel voor over heeft om het meest hippe champagnelabel te worden, deelde met gulle hand miniflesjes en rietjes uit. Backstage bij Versace zegden Santo Versace en Courtney Love niet neen.

– Bureaumode. Een idee van Hugo Boss Woman: paperclips als modieuze haaraccessoires.

– Parels. Dat parels weer fashionable zijn, is geweten. Maar parels op de nagels? Een idee van Chanel.

Madonna-blond. Blond is een klassieker, maar dit seizoen lijkt het alsof er maar één tint bestaat: een opvallend warm, beigeblond, door topkapper Orlando Pitta omschreven als “Madonna-blond”. Kate Moss is de officieuze ambassadrice.

– Rode lippen. Na alle kleurexperimenten op de lippen, maakte klassiek, helder rood een opgemerkte comeback. De kleur was een opvallend statement bij Prada en bij Hussein Chalayan, maar bij Valentino is het een constante.

– Logomania. De logokoorts woedt nog in alle hevigheid. En net als u dacht alles gezien te hebben, komt Chanel met een logohaarnetje op de proppen.

– Elastique: de hommages aan Alaïa blijven komen. In de jaren tachtig maakte deze designer naam met jurken omwikkeld met elastieken, en dit soort taillebevestigende ontwerpen duikt nu weer op bij onder anderen Helmut Lang en Yves Saint Laurent.

– Preppy logo’s, zoals die van Ralph Lauren, zijn samen met die van Lacoste, Pringle en Scapa weer erg gewild deze zomer.

– Het Belgisch model. Enkele Belgische mannequins draaien mee aan de absolute modetop. Ze zijn of waren het gezicht van internationale campagnes ( Hannelore voor Prada, Inge voor Kenzo, Roos voor Balenciaga en Strenesse, Anne-Catherine voor Balenciaga en Jil Sander, Anouck voor Louis Vuitton) en ze staan voor de camera van ’s werelds grootste modefotografen. Deze Belgische golf was onlangs het onderwerp van de e-nieuwsbrief van de Britse Vogue. Over Anouck verscheen in de Amerikaanse Vogue van december 2000 zelfs een paginagroot portret. En we zijn er natuurlijk fier op dat Delphine en Ann te zien zijn in talrijke voorjaarscampagnes, van Gucci tot Versace. En… op de cover van dit modenummer!

– Modieus water. Evian laaft de dorstige fashionista’s met calorie-arme en aan het modehuis aangepaste miniflesjes water. Op de foto een Missoni-exemplaar.

– 1/2: de outfit splitst zich in tweeën: halve broeken, halve jurken, halve rokken. Deconstructivisme voor beginners, gebracht door modenamen die toch al bewezen hebben ook volledige items aan te kunnen: Gaultier, Viktor & Rolf, Saint Laurent.

Foto Yves Saint Laurent: ysl55.jpg (maar toch nog even checken)

Peter De Potter en Trui Moerkerke / Foto’s Etienne Tordoir, Reporters en Van Parys

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content