Voor de feesten staken grote parfumhuizen als Dior, Guerlain of Armani hun beroemdste klassiekers in een bijzondere tenue. Ze huurden de beste artisanale glasblazers in om juweeltjes van flacons te maken. De mooiste voorbeelden op een rij.

Verjaardagseditie L’Heure Bleue

Om de honderdste verjaardag van L’Heure Bleue te vieren trok Guerlain alle registers open : naar het model van een flacon uit de Guerlainarchieven (van het parfum Rue de la Paix) reproduceerden de Baccaratateliers 43 mondgeblazen en in de massa gekleurde exemplaren in XXL-formaat (490 ml). Maison Gripoix, dat juwelen ontwerpt voor de grootste Parijse couturiers, versierde de flacon met een halssnoer van vergulde bloemetjes in kristalglaspasta.

11.000 euro, te bestellen bij Place Vendôme in Wevelgem.

La Petit Robe Noire L’Extrait par Kuntzel + Deygas

La Petite Robe Noire krijgt als kerstcadeau niet alleen een intense versie van haar geur, maar ook een speciale flacon door het grafische duo Kuntzel + Deygas, dat ook de visuele campagne bedacht. Geïnspireerd op enkele vintage modellen in Baccaratkristal lieten ze het schalkse figuurtje op drie kanten van de flacon zich ontdoen van haar tenue. De handgemaakte schetsen werden met glazuurpigment op het kristal gebakken voor ze werden gepolijst.

6500 euro, te bestellen bij Place Vendôme in Wevelgem.

J’adore L’Absolu door Jean-Michel Othoniel

Kunstenaar Jean-Michel Othoniel kreeg de opdracht om de mythische amfoor, in 1999 bedacht door ontwerper en juweelmaker Hervé Van der Straeten, opnieuw uit te vinden. ?Wat me fascineert in parfum is zijn sensuele abstractie”, vertelt de beeldend kunstenaar. ?Het is abstract en tegelijk erg verbonden met het lichaam. In mijn werk zit er altijd een bepaald idee van de abstractie van het lichaam.” Othoniel, onder andere bekend van de Kiosque des Noctambules, die sinds 2000 de ingang van het Parijse metrostation Palais-Royal herbergt, schakelde de glasblazers van Murano in om zijn ontwerp te realiseren : een flacon waar een traan van verguld glas rond loopt.

Prijs op aanvraag, te koop in de Diorboetiek op de avenue Montaigne en in Printemps Haussman in Parijs.

Armani Edition Cristal

Bij Giorgio Armani baseerden ze zich op de art-decoflacon van Armani’s eerste vrouwenparfum, dertig jaar geleden ontworpen door Pierre Dinand. De meester-glasblazers van Saint-Louis bliezen honderd genummerde schrijnen, waarvan er slechts twee gereserveerd zijn voor de Belgische markt. Deze bevatten een amberkleurige druppel, waarvan de tint speciaal voor dit project ontwikkeld werd. Met een staafje in zwart kristal kun je het kostbare parfum spaarzaam aanbrengen op de pulsatiepunten van het lichaam : de binnenkant van de polsen, het decolleté en de knieplooi.

4300 euro, op bestelling bij Parfuma in Antwerpen.

DOOR ISABELLE WILLOT BEWERKING SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content