John Watts wrijft de slaap uit zijn ogen. Hij heeft net 52 radio-interviews gegeven in Duitsland. “Er is maar één ding erger dan een desastreus verleden hebben, ” zegt hij, “en dat is een suksesvol verleden hebben. Je raakt het namelijk nooit meer kwijt. ” Ooit was John Watts Joske Populair in Vlaanderen. “Ik heb geprobeerd als The Cry of de John Watts Band door het leven te gaan, maar niemand wou me een platenkontrakt geven. Ik probeer het nu opnieuw, met een verse plaat, maar alleen in de Benelux, Duitsland en nog een paar landen waar ze me kennen. In Engeland en Amerika komt de plaat uit onder de groepsnaam FZ. “

Watts is een van die mensen die, sinds het Fischer-Z-debuut “Word Salad” in 1979, altijd erg controversiëlereakties heeft opgeroepen. “Zeventig procent van de mensen zal naar de plaat luisteren en ze beoordelen op basis van haar merites. Dertig procent zal zeggen : “Het kan me niet schelen of het de beste plaat uit de geschiedenis van de rock is, ik wil geen noot meer van die Watts-zeveraar horen. ” Ik heb hoe dan ook nooit geloofd dat je rekening moet houden met het publiek. Ik heb altijd gedaan wat ik wou. Men zeurt bijvoorbeeld al jaren dat we eenFischer-Z-live-cd moeten uitbrengen. Ik heb dat altijd afgewezen. “

Watts heeft lang zijn platen zelf geproduceerd, maar met “Stream” heeft hij Pete Glenister ingehuurd én besloten om de gitaren prominenter te maken. “Het was een uitdaging. De vroegere Fischer-Z werd steeds geassocieerd met new wave-achtige keyboard-muziekjes. Het was tijd om de energie van een simpele sound te ervaren. Wat overigens niet belet dat het een koncept-plaat is : dit is mijn mening over de wereld vandaag. “Stream” verwijst daarbij dan naar : gedachtenstroom. “

De plaat bevat bijna exclusief songs waarin Watts, politiek gesproken, geen blad voor de mond neemt. “Neem de Muur van Berlijn. Ik ben altijd tegen het afbreken ervan geweest. Ik ben daar nogal cynisch in : niemand was er klaar voor, maar de machthebbers van dat moment wilden hun plaats in de geschiedenisboekjes en dus hebben ze gezegd : doén ! Oké, de Oostduitsers hadden geen geld, maar ze maakten ook geen deel uit van een wreed, kapitalistisch systeem. Nu ervaren ze béide. “Goldrush town” gaat over hoe Berlijn zijn hart is kwijtgeraakt en dat heeft vervangen door toeristen, vluchtelingen, voyeurs. En ik heb “Jesus give me back my life” geschreven nadat ik in Odessa met voormalige marine-officieren van de Sovjet-Unie heb gesproken. Vroeger hàdden ze iets, nu : vijf families in één appartement. De portemonnees zijn leeg, de geesten zijn leeg, de harten zijn leeg. “

Bitterheid is een trouwe metgezel geweest in Watts’ leven. “Meer nog wanhoop eigenlijk. Weten dat je relevante dingen doet en zien dat niemand naar je luistert. Maar ik heb daar, gelukkig, stilaan vrede mee gekregen. Ik bedoel : ook als niemand nog iets van me zou kopen, zou ik platen maken. Ik ben een outsider ; dat was ik al als kind en ik vrees dat ik zo ook zal sterven. Ik ben laatst naar een waarzegger geweest : je zal altijd een kind zijn in een oud en ziek lichaam, zei die. Hij heeft gelijk : een outsider en een excentriekeling. Met een hartkwaal. “

“Stream” van Fischer-Z is verschenen bij Indisc. De band koncerteert tijdens Windorock op 16/4 in Oosterzele met onder andere New Fads en Claw Boys Claw.

Fisher-Z : John Watts en Co.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content