In 1974 lanceerde Porsche, in een poging om de klant te geven wat de racer al zo lang in vervoering bracht, een opwindende turboversie van de 911 die 260 pk op de achterwielen overzette. Die combinatie zou legendarisch worden, en gespreid over vier generaties in 24 jaar 32.223 kopers begeesteren.

De vijfde generatie is niet alleen wat langer dan de vorige, uiterlijk verschilt de turboversie - die 420 pk ontwikkelt en al bij 2700 toeren een maximum koppel van 560 Nm haalt - ook nog van de atmosferisch aangedreven Carrera. Grote luchtinlaten voorin zorgen voor extra koeling, terwijl achteraan een dubbele vleugel werd gemonteerd waarvan de bovenste bij een snelheid van 120 km/uur omhoog schuift: een eenvoudige oplossing om de lift bij hoge snelheden te neutraliseren, zonder gebruik te maken van opvallende hulpstukken zoals bij de derde generatie. Aardig is dat het gemiddelde verbruik met 18 procent werd gedrukt en de uitlaat ruim 50 procent properder werd. Een en ander is een gevolg van het VarioCamPlus-systeem, dat bestaat uit vier kleppen per cilinder, een nokkenasverstelling en verstelbare klepstoters.

De ervaring op de weg valt met geen pen te beschrijven, omdat de Porsche turbo de normen dermate verlegt, dat men niet langer op intuïtie en ervaring kan vertrouwen. Waar het gezond verstand zegt dat de wagen uit de bocht moét gaan, blijft de Porsche turbo moeiteloos in het asfalt bijten. Of zoals ex-rallywereldkampioen Walther Röhrl die de auto op punt stelde, het in Sevilla zei: in de bochten moet je de voet op het gas blijven houden.

Velen - uit afgunst nemen we aan - halen de neus op voor dit soort gesofisticeerd materiaal. En een top van 305 km/uur is altijd goed voor een paar boze lezersbrieven. Jammer, want zo'n Porsche turbo is ook een uitdrukking van menselijk vernuft en creativiteit, én een uitdaging van de natuurwetten. Over de zin van het bezit van zo'n auto kunnen we kort zijn: die is verwant aan wat mensen naar driesterrenrestaurants drijft, waar men meer proeft dan eet, en aan wat muziekliefhebbers geluidsinstallaties met onhoorbare kwaliteitsverschillen doet kopen. Het gaat om de voldoening die het allerbeste verschaft. Bij de Porsche turbo komt daar nog bij dat de wagen zich perfect tegen wandeltempo in de stad laat rijden, net zoals hij op sommige Duitse snelwegen het beste van zichzelf kan geven. Niet vaak, want zelfs in Duitsland is nog op slechts 1,4 procent van de wegen een onbeperkte snelheid toegelaten. En in ieder geval blijft de veiligheid een zaak van de rijder - of die nu een Porsche turbo of een aftandse tweedehandsauto bestuurt.

Voor het eerst wordt de Porsche turbo, die een handgeschakelde zesbak meekrijgt, ook met een Tiptronic S met vijf verhoudingen geleverd én met de inmiddels bekende drukknoppen op het stuur. De Tiptronic S zorgt voor veel schakelgemak, past zich aan de rijstijl van de rijder aan, boet wat in aan acceleraties en verbruikt één liter meer per 100 kilometer.

Van de handgeschakelde versie zijn drie ervaringen bijgebleven: het acceleratievermogen dat de wagen in 4,2 seconden naar de 100 km/uur en in 9,2 seconden naar 160 km/uur stuwt, de fenomenale wegligging en het indrukwekkende remvermogen. Die wegligging wordt gediend door een permanente vierwielaandrijving met viscokoppeling, die in perfecte omstandigheden slechts 5 procent koppel naar de voorwielen stuurt, en in het slechtste geval 40 procent. Wie de auto wat al te enthousiast door de bochten sleurt, wordt discreet en nauwelijks merkbaar tot de orde geroepen door het Porsche Stability Management (PSM) dat individueel op de remmen ingrijpt. De rijder die het systeem uitschakelt, moet weten dat een zeer koel hoofd een eerste vereiste is. Tegen het jaareinde zijn ook nog remmen uit composietceramiek beschikbaar, die lichter en stressbestendiger zijn.

Het beste van wat Porsche in huis heeft, staat in juli in de toonzaal en zal ongeveer 5 miljoen frank kosten, inclusief elektrisch verstelbare leren stoelen, airconditioning, en een democratisch verbruik van 12,9 liter/100 km.

{ITA}ÆTitelµ{ita}

Porsche 911 Turbo {ITA}Motor :{ita} achterin gemonteerde zescilinder boxermotor met een inhoud van 3600 cm3 die via een handgeschakelde zesbak permanent de vier wielen aandrijft. {ITA}Potentieel :{ita} max. vermogen van 420 pk / 309 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 560 Nm van 2700 tot 4600 toeren/minuut. {ITA}Afmetingen :{ita} 443,5 cm (l), 183 cm (br), 129,5 cm (h) en 235 cm (wielbasis). {ITA}Koffervolume :{ita} 100 liter. {ITA}Verbruik in liter/100 km :{ita} 18,9 (bebouwde kom), 9,2 (gewone weg), 12,9 (Euromix). {ITA}Prijs, incl. BTW :{ita} 5.054.896 fr., plus 250.000 fr. BIV. {ITA}Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting :{ita} 44.260 fr. {ITA}Andere modellen :{ita} 911 Carrera (vanaf 3.001.894 fr.).

PIERRE DARGE