De 18de 007-film biedt een bonte mengeling van technoterrorisme, split screen mediashows, spectaculaire stunts en schaamteloos product placement het scenario lijkt wel geschreven door de sponsors. Het is alsof de dubbelnul-classificatie in ?Tomorrow Never Dies? niet langer voor ?licence to kill? staat, maar voor ?licence for global marketing?.
...

De 18de 007-film biedt een bonte mengeling van technoterrorisme, split screen mediashows, spectaculaire stunts en schaamteloos product placement het scenario lijkt wel geschreven door de sponsors. Het is alsof de dubbelnul-classificatie in ?Tomorrow Never Dies? niet langer voor ?licence to kill? staat, maar voor ?licence for global marketing?. De James Bond-reeks is al lang ontaard in een opschepperige demonstratie van stoute stunts, maar dit keer lijkt de hele film wel door de second unit-ploeg geregisseerd. We rennen van Hamburg naar Mexico, Thailand ( stand in voor Vietnam), Florida, de Londense Pinewood-studio's en de Chinese zeeën, springen van de ene actieclimax naar de andere, zonder dat de makers zich enige zorgen maken om drama, verhaal en continuïteit. Het is alsof iemand bij de montage alle scènes heeft weggesneden die de hoogstandjes met BMW's (zowel op twee als op vier wielen), helikopters, jachtvliegtuigen, Scud-raketten en kerntorpedo's aan elkaar moesten lijmen. Dit keer moet Bond het opnemen tegen een Rupert Murdoch-achtige megalomane mediamogul (Jonathan Pryce) die er niet voor terugdeinst de derde wereldoorlog te ontketenen om zijn satellietheerschappij te vestigen. Concreet wil hij de komende 100 jaar de exclusieve uitzendrechten voor China op zak steken. (Wie de laatste jaren naar het nieuws heeft gekeken, zal zich allicht afvragen wat daar nu zo misdadig aan is ?) Wat de decors betreft, valt er niets meer te bespeuren van de sixties kitsch die de Bond-serie ooit zoveel glans gaf ; het is allemaal saaie hightech wat de klok slaat. Of regisseur Roger Spottiswoode daarmee (en met de algeheel sombere sfeer) de Bond-formule nieuw leven kan inblazen, is zeer twijfelachtig. Oudgediende Desmond Llewelyn mag weer opdraven als gadgetexpert Q, maar is even vermoeiend als de dubbelzinnige opmerkingen die Pierce Brosnan in zijn tweede Bond-incarnatie plichtmatig mag afdreunen. De Bond-girls worden aangevoerd door acrobatische Hongkong- strijdster Michelle Yeoh ; Teri Hatcher (uit ?Lois and Clark?) is het goede/slechte Bond-meisje, een wispelturigheid die ze met de dood bekoopt. ?Tomorrow Never Dies?van Roger Spottiswoode, met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce, Michelle Yeoh, Teri Hatcher, Judi Dench, Samantha Bond.