Na het versmade ?Waterworld? anno 1995 de duurste film aller tijden, maar toch niet zo'n groot fiasco als een heuse lastercampagne deed uitschijnen herpakt Kevin Reynolds zich met een opvallend kleinschalige productie, die in alles bescheidenheid uitstraalt.
...

Na het versmade ?Waterworld? anno 1995 de duurste film aller tijden, maar toch niet zo'n groot fiasco als een heuse lastercampagne deed uitschijnen herpakt Kevin Reynolds zich met een opvallend kleinschalige productie, die in alles bescheidenheid uitstraalt. Op het eerste gezicht lijkt ?187? een up to date-versie van het sociaal bewogen drama over opstandige jeugd uit de jaren vijftig, waarin de maatschappij de schuld kreeg van het baldadig gedrag op de schoolbanken. Trevor Howard ( Samuel L. Jackson uit ?Pulp Fiction?, ?The Long Kiss Goodbye?) was ooit een gemotiveerde leraar wetenschappen in een middelbare school in Brooklyn, tot hij door een gezakte student werd neergestoken. Van zijn verwondingen hersteld vindt hij een nieuwe baan, dit keer in een gettoschool in Los Angeles. Even denk je dat dit het stichtende verhaal wordt van een idealist die niet opgeeft, zelfs niet als hij zijn roeping met zijn leven moet bekopen. ?187? groeit echter uit tot het grimmig portret van een uitgebluste man, die alle hoop heeft opgegeven om de onhandelbare jongelui iets bij te brengen. Niet dat je hem ongelijk kunt geven als je zijn klas ziet, een assortiment van moordenaars, verkrachters, drugsdealers en aanverwante sociopaten, die met een zekere trots hun criminele lifestyle etaleren. Anders dan de vroegere onderwijsdrama's (prototype ?The Blackboard Jungle?) waarin de nette leraar te maken kreeg met een paar rotte appelen, is nu de hele korf aangetast. Om te overleven zit er voor Trevor uiteindelijk niets anders op dan zijn kwelduivels met gelijke munt te betalen. Het duurt niet lang of een van de studenten wordt vermist en een andere verliest op een raadselachtige manier zijn vinger. De verklaring van de filmtitel de Californische strafcode voor moord maakt meteen duidelijk waar de film op aanstuurt. Geleidelijk aan verandert ?187? van een schooldrama in een oorlogsfilm, compleet met een ongeloofwaardige Russische-roulettefinale. De esthetiek van ?187? is vaak aan de rap-videoclip ontleend : staccatoritme, jachtig camerawerk, visueel effectbejag, apocalyptische sfeertjes. Maar onder dit modieus jasje van graffiti-agressie schuilt een stevig, klassiek verteld drama, in beeld gezet door een sluwe regisseur, die verduiveld goed weet hoe nieuwe technieken en oude formules te combineren, hoe dubieus de defaitistische moraal van zijn betoog ook is. ?187?van Kevin Reynolds, met Samuel L. Jackson, Kelly Rowan, John Heard, Clifton Gonzalez.Jackson in 187 : schooldrama als oorlogsfilm.