De titel ?Y aura-t-il de la neige à Noël? doet een van die dwaze Franse komedies vermoeden, maar vergis u niet : het is één van de sterkste en meest originele Franse debuutfilms van de laatste jaren, waarvoor Sandrine Veysset terecht de felbegeerde Louis Delluc-prijs kreeg. Nooit gedacht dat ik zo geboeid had kunnen kijken naar een film, die toch grotendeels bestaat uit scènes waarin kinderen tomaten plukken of radijzen spoelen.
...

De titel ?Y aura-t-il de la neige à Noël? doet een van die dwaze Franse komedies vermoeden, maar vergis u niet : het is één van de sterkste en meest originele Franse debuutfilms van de laatste jaren, waarvoor Sandrine Veysset terecht de felbegeerde Louis Delluc-prijs kreeg. Nooit gedacht dat ik zo geboeid had kunnen kijken naar een film, die toch grotendeels bestaat uit scènes waarin kinderen tomaten plukken of radijzen spoelen. Dit is de kroniek, op het ritme van de seizoenen, van het leven op het platteland in Zuid-Frankrijk. De spilfiguur is een jonge moeder (grootmoedig vertolkt door de toneelactrice Dominique Reymond), die met haar zeven onwettige kinderen op een boerderij in Drôme woont. Er is geen verwarming, geen sanitair, alleen hard labeur en een onuitgesproken solidariteit. Iedereen ondergaat gelaten en zelfs gelukkig zijn lot. De harmonie wordt echter gestoord zodra een rode vrachtwagen het erf oprijdt : de vader van de kinderen is gearriveerd om de zuurverdiende oogst op te laden. Deze man is een echte tiran die elders in het nabijgelegen stadje Cavaillon een officiële thuis met vrouw en kinderen heeft en zijn verwaarloosde tweede gezin louter als goedkope arbeidskracht gebruikt. Zelfs de kleinste kinderen worden gedwongen op het land te werken ; in de loop van de film zien we dat de onheuse behandeling nog veel verder gaat. Zonder enige zweem van sentimentaliteit schetst Veysset het portret van een heroïsche moeder, die er in de meest ongunstige omstandigheden het beste van maakt voor haar kroost. De kleine vreugdes van het bestaan worden voortdurend bedreigd door het onvoorspelbare gedrag van de vader, die wordt geportretteerd als een kwaadaardige kracht die voortdurend het broze geluk verstoort. Een noemenswaardig verhaal is er niet, Veysset heeft alles wat overbodig was, weggelaten : muziek, intrige, goedkope psychologie en pathetiek. De ogenschijnlijk losjes opgebouwde film schrijdt echter voort met een onverbiddelijke logica. De ?banale? gebeurtenissen winnen geleidelijk aan kracht en emotionele impact. Tot ze culmineren in een memorabele slotscène, die de transcendente kracht bezit van het beste van Robert Bresson al is de pseudo-documentaire verteltrant van Veysset mijlen verwijderd van de strengheid van de Franse meester. ?Y aura-t-il de la neige à Noël ??van Sandrine Veysset, met Dominique Reymond, Michel Duval, Jessica Martinez, Alexandre Roger, Xavier Colonna, Fanny Rochetin, Flavie Chimenes, Jeremy Chaix, Guillaume Mathonnet.'Y aura-t-il de la neige à Noël ? : verstoorde harmonie.