Het begint een traditie te worden dat het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen Gent opent met een produktie van eigen bodem. Na de triomf van "Daens" en het doodgeboren "Taxandria" vorig jaar, gaat voor de tweeëntwintigste editie de kurk van de fles met "Brylcream Boulevard" van Robbe De Hert. Het is de langverwachte follow-up van "Blueberry Hill", met in de hoofdrollen weerom Michael Pas, Babette Van Veen en Frank Aendenboom. Er gaat minstens nog een tweede Vlaamse film in première op het festival : "De Ooggetuige", de come-back van Emile...

Het begint een traditie te worden dat het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen Gent opent met een produktie van eigen bodem. Na de triomf van "Daens" en het doodgeboren "Taxandria" vorig jaar, gaat voor de tweeëntwintigste editie de kurk van de fles met "Brylcream Boulevard" van Robbe De Hert. Het is de langverwachte follow-up van "Blueberry Hill", met in de hoofdrollen weerom Michael Pas, Babette Van Veen en Frank Aendenboom. Er gaat minstens nog een tweede Vlaamse film in première op het festival : "De Ooggetuige", de come-back van Emile Degelin wordt vertoond op zaterdag 14 oktober. Deze "Belgische Dag" wordt trouwens afgesloten met de Elfde Nacht van de Film : tijdens dit feest op een verrassingslokatie in Gent worden de Joseph Plateau prijzen uitgereikt (met "Manneken Pis" van Frank Van Passel als grote favoriet). De biezonder ongelukkig gekozen slotfilm is het schaamteloze "Underground" van Emir Kusturica (de nieuwe montage is korter helaas maar een half uur dan deze die in Cannes de Gouden Palm won). Tijdens de twaalfdaagse zullen ruim honderdvijftig lange films te zien zijn. Onder de uitschieters : "Smoke" van Wayne Wang, "Doom Generation" van Gregg Araki, "To Die For" van Gus Van Sant, de sensationele debuutfilm "Mute Witness" van Antonhy Waller, en de Caméra d'Or-winnaar van het jongste festival van Cannes "Le Ballon Blanc" van Jafar Panahi. De focus wordt dit jaar gericht op Taiwan, een van de meest vitale Aziatische filmlanden. In deze sektie zijn minstens twee meesterwerken te zien : "A Brighter Summer Day" van Edward Yang en "A City of Sadness" van Hou Hisao-hsien, van wie overigens ook de meest recente film "Good Men Good Women" is geprogrammeerd. Naar goede gewoonte staat de kompetitie in het teken van "De Impact van Muziek op de Film". Zondag 15 oktober is helemaal gewijd aan filmmuziek. Het symposium "Listening to Movies" omvat onder meer lezingen van twee befaamde Amerikaanse filmkomponisten, Bruce Broughton ("Silverado", "Young Sherlock Holmes") en veteraan Leonard Rosenman (de twee James Dean klassiekers "East of Eden" en "Rebel Without a Cause"). 's Avonds volgt er een filmkoncert in de Vlaamse Opera. De Italiaanse stille film "Rapsodia Satanica" (1914) van Nino Oxilia wordt er vertoond met de originele muziek van Pietro Mascagni live uitgevoerd door het Filharmonisch Orkest van de BRTN onder leiding van Helmut Imig. Als tweede muzikaal evenement is er de vertoning op donderdag 19 oktober in Kunstencentrum Vooruit van "Die Frau im Mond" (1928) van Fritz Lang. De Franse komponist Denis Levaillant schreef bij deze zwijgende film een moderne score die live wordt uitgevoerd door het ensemble InterContemporain van Pierre Boulez. Info : tel. (09) 225.19.90. Taiwanese film op Festival van Gent.