Nuchter bekeken is het een dag als een andere. Toch moet je al een sterke alien zijn om je in de maand december niet te laten meeslepen in de wat-doe-jij-op-oudejaarsavond-sfeer. Ooit heb ik één keer weerstand geboden. Gewoon gedaan alsof er niets aan de hand was. Wel, het was vooral niet leuk. Sindsdien hoort het er altijd bij : aftellen, toeters en bellen, zoenen en het clichélijstje van goede voornemens. Ik leerde ondertussen ook dat het feest in de badkamer begint. In verschillende fazen, zonder dat het uren moet duren. Zo kan een ideale feestvoorbereiding er bijvoorbeeld uitzien.

Tekst en productie : Trui Moerkerke / Foto’s : Roger Dijckmans en Diane Hendrikx (producten) / Styling : Olivier Rizzo Make-up : Peter Philips / Model : Laurence bij Dominique

Fase 1 HET GROTE WERK Enkele dagen voor het feest de vervelende klussen opknappen. Epileren, manicure, pedicure. Dat bespaart heel wat tijd op de dag zelf. Bovendien zien net geëpileerde wenkbrauwen of benen, met geïrriteerde rode vlekjes, er niet uit.

Een paar nachten genoeg slapen, het is een cliché, maar noodzakelijk. Tegen een dodelijk vermoeid gezicht is geen tube of crème gewassen.

Fase 2 HET BAD Nooit heb ik begrepen wat iedereen zo heerlijk vindt aan een super heet bad, waar je je voorzichtig (eerst de tenen, dan een stuk been, enz.) moet laten inzakken en vervolgens bedwelmd wordt door de stoom. Wie fit wil feesten, neemt beter een gewoon warm bad (rond 38). Schuimadepten vullen hun bad met een geurige badschuim. Ik hou het graag transparant en dan zijn de Revitalizing Bath Tablets (1205 fr. voor 12) van Shiseido een ware openbaring. Zo’n grote bruistablet kleurt het water limoengroen en heeft een revitaliserend effect.

Het moet niet, maar het zorgt voor de juiste stemming : een glaasje champagne op de rand van het bad en de kamer vullen met muziek. ?I feel good? van James Brown is een aanrader.

Fase 3 HET HAAR Haar en hoofdhuid masseren, geeft een zalig gevoel. In de One 2 One reeks van Redken zit een Hair & Scalp Energizing Treatment (540 fr.), een interessante hoofdhuidscrub. Zachtjes inmasseren en daarna 5 minuten laten inwerken onder een plastic douchekap. This feels good… Daarna een shampoo en eventueel een conditioner. Fase 4 DE REINIGERS Een masker of peeling vereisen een goed gereinigde huid. Ik verkies zeker in bad schuimcleansers boven de traditionele demaquillants en wattenschijfjes. Vooral als ze in een pompflacon. Even duwen en met de natte handen een kleine hoeveelheid reiniger laten schuimen op het gezicht. Royaal afspoelen. Momenteel staat op het badkamerrek Oil Free Cleansing Gel (750 fr.) van Redken.

Dan is het tijd voor een goede scrubbeurt. Yves Saint Laurents Gommage Action Biologique Sans Grains (1375 fr.) reinigt in de diepte en dat zonder de vervelende bolletjes die normaal in een peeling zitten, dikwijls moeilijk af te spoelen zijn en als zandkorrels her en der blijven steken.

Wie tijd en zin heeft, kan het hele lichaam aan een peeling onderwerpen. Met de Verzorgende Peeling (269 fr.) van Nivea bijvoorbeeld of de Svelte Eau de Gommage (1185 fr.) van Christian Dior.

Fase 5 HET MASKER Het gezicht zal nu al fantastisch aanvoelen, maar voor een lange feestnacht mag het altijd iets meer zijn. Een masker, hydraterend, liftend, anti-stress, anti-veroudering : noem het en het kan. Zo’n masker is niet alleen een effectieve schoonheidsbehandeling, ook een zeer glamoureuze : languit en relax in bad met een dikke laag crème de oog- en lipzone vermijden op het gezicht (en dat glas champagne nonchalant in de hand). Qua maskers kan ik moeilijk kiezen. Het blauwe Beauty Emergency Mask (920 fr.) van Clinique bevat menthol en zorgt voor een tintelend fris gevoel. Quick Lift 4-Minute Mask (980 fr.) van Estée Lauder is een indringend kleimasker. De roze gel van Ultratime (anti-ageing mass-mask gel) (2005 fr.) van Annayake wordt een minuut ingemasseerd tot de gel wit ziet en moet dan 3 minuten later afgespoeld worden. Ook een heerlijke, maar wel dure, sensatie is de Cellular Purifying Clay Mask (3165 fr.) van La Prairie. In mijn parfumerie noemen ze dat het chocolademasker, vanwege de bruine kleur. Niet alleen de huid kikkert ervan op, maar vermoeidheid wordt eveneens verjaagd. Fase 6 HET SERUM Tijd om uit bad te stappen, een comfortabele badjas aan te trekken en een handdoek op het hoofd te draperen. Vooraleer de dagcrème en de make-up aan te brengen, krijgt de huid een laatste opkikker voor een stralende teint. Eclat Parfait (999 fr.) van Christian Dior trekt de huid glad en verheldert. Make-up blijft op die ondergrond langer mooi. Sérum Eclat (1795 fr.) uit de Futuressencelijn van Rochas heeft een gelijkaardige werking. Voor wie niet te veel wil investeren in een serum heeft Biotherm, Bio-Effet (380 fr.) met drie ampules. Fase 7 DE MAKE-UP Op zo’n verzorgd gezicht, kan het moeilijk mislopen met de make-up. Toch een tip : op een avond als deze, geen experimenten. Probeer alles op voorhand uit. Feestmake-up mag dan wat uitgesprokener zijn dan dagelijkse make-up, te veel is nooit mooi. Visagisten hebben het mij al meer dan een keer op het hart gedrukt : kies voor een accent, of de ogen of de lippen. Ik weet het al. Het worden de lippen, zeer, zeer donker, bijna zwart. Tegen een gescrubde, door een masker verzorgd en met een serum gelifte gezichtshuid moet dat lukken. Het wordt zeker een lange nacht.

Met medewerking van Parfumerie Vranckx in Leuven. (016) 22.14.88.

Badjas van Jalla. Ring in 18-karaats goud en met citrinesteen, van Antonini. Make-up : Lip Defining Pencil 10-spice en Barely There lippenstift van Estée Lauder. Oogschaduw n 502 en kohlpotlood Image Bleu van Christian Dior. Mascara Automatic n 5 van Yves Saint Laurent.Eyebrow Shadowliner n 2 van Shiseido. Nagellak : Vernis Triple Tenue (126) van Lancôme en daarboven zilveren glitterlak van Hard Candy.

Badlaken van Jalla. Oorbellen en sierspeld (18-karaats goud met citrinesteen, briljanten en robijnen) van Antonini. Make-up : idem foto 1. Bijkomend op de lippen : Pink Pearl crème oogschaduw van Shu Uemura en Gloss Liptint 06 van The Bodyshop.Masker : Beauty Emergency Mask van Clinique.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content