Het CV van Londenaar Nick Knight is dat van een radicaal. Sinds hij in de jaren tachtig skinheads portretteerde, gefascineerd door hun strikte dresscode, verschenen zijn modefoto's bij cultbladen als i-D, Dazed&Confused en Vogue. Traditionele huizen als Dior zagen in de fotograaf de Messias die hun imago nieuw leven kon inblazen.
...

Het CV van Londenaar Nick Knight is dat van een radicaal. Sinds hij in de jaren tachtig skinheads portretteerde, gefascineerd door hun strikte dresscode, verschenen zijn modefoto's bij cultbladen als i-D, Dazed&Confused en Vogue. Traditionele huizen als Dior zagen in de fotograaf de Messias die hun imago nieuw leven kon inblazen. Het was een zeventienjarige Naomi Campbell die Knight aan het denken zette over een andere vorm van communicatie (maar van internet was in de eighties nog geen sprake). "Ik moest Naomi fotograferen terwijl ze danste met Prince, op zijn muziek, in een felrode jas van Yohji Yamamoto. Nooit eerder had ik zoiets moois gezien", zegt hij in de The Herald Tribune. "En slechts zeven mensen stonden ernaar te kijken." Vanaf dat ogenblik verzamelde Knight video-opnames van al zijn mode-shoots en speelde hij met het idee om de wereld meer bij zijn werk te betrekken. Op 27 november 2000, om 16.30 uur, ging Showstudio.com online met een filmpje van een zingende Kate Moss. Knight en artdirector Peter Saville waren de drijvende kracht achter de website. Hun doel : to show the studio. Het creatieve proces van een modeshoot of reclamecampagne mocht helemaal blootgelegd worden. Zonder dat de website geld moest opbrengen. Puur voor de kunst. Knight zag het groots. Kijkers moesten vanachter hun computer naar de studio kunnen bellen met hun vragen voor het topmodel van dienst. Kleren moesten in beweging getoond worden via modefilms (een nieuw medium dat hij creëerde). Het publiek moest tekenpatronen van topontwerpers kunnen downloaden, zodat ze zelf met naald en draad aan de slag konden. "Mode is een medium gebaseerd op de toekomst. Maar de mode-industrie holt soms zo achter de feiten aan", zei Knight in het e-magazine Hint. "Ik ben ook geen grote techneut, maar er zijn dingen die een statisch magazine nu eenmaal niet kan tonen. Als we een jurk in beweging kunnen tonen, is dat uiteindelijk beter voor de jurk." Knights ideeën waren baanbrekend en steunden op drie P's : proces, performance en participatie. Live uitzenden werd een van de grote pijlers van Showstudio.com. "Waarom mogen mislukkingen niet getoond worden, waarom doen alsof artiesten alle antwoorden meteen klaar hebben ?", zegt Knight in de catalogus Fashion Revolution. "In de wetenschap wordt een experiment dat niet tot het verwachte resultaat leidt gezien als een ontdekking. Niet als een falen." Dat zijn website in oktober crashte, omdat Lady Gaga besloot haar nieuwste single te releasen tijdens het defilé van Alexander McQueen, en miljoenen meekeken via Showstudio.com, was dus geen ramp. Naast live streaming besefte Knight ook als een van de eersten dat er vandaag een nieuwe generatie modeconsumenten opgroeit. En dat de privacyloze wereld van die Millennials zich instant, dynamisch en online afspeelt en om interactie vraagt. En zoals het een visionair betaamt, heeft Knight ook zijn idee over het voortbestaan van de klassieke modeshow. "Ofwel gaat een designer mee met de tijd en zendt hij zijn show live uit. Maar dan moet het cyberspace-publiek eigenlijk rechtstreeks stukken kunnen aanklikken en bestellen. Daar gaapt momenteel nog een kloof", zegt hij in de TheHerald Tribune. "Ofwel kiest een ontwerper ervoor om zijn show net extravaganter te maken, als deel van de entertainmentindustrie." DOOR ELKE LAHOUSSE"MODE IS TOCH OP DETOEKOMST GERICHT ?DE MODE-INDUSTRIEHOLT VAAK ACHTERDE FEITEN AAN."