Het is toch even schrikken, als je om halftien 's ochtends in een van de rustigere wijken van New York ineens tussen levende poppen belandt : schaars geklede, fel opgemaakte Fafinettes neergevlijd op trendy Fatboy-kussens, met een iPod of een berg hippe magazines erbij. Ook de rest van de omgeving is bijzonder stimulerend : we drinken onze eerste koffie tussen de flitsende televisieschermen en schreeuwerige vloer- en plafondschilderingen. Welkom in de wereld van Fafi ! Maakt u zich overigens geen zorgen over een mogelijk gat in uw street culture, want rondvraag leert dat de Franse bij ons nagenoeg onbekend is. Maar in Frankrijk is ze een ster, onder meer door tentoonstellingen overal ter wereld en haar samenwerking met Adidas. En door haar graffiti natuurlijk, al is dat de laatste tijd wel wat verminderd, aldus Fafi : "Het belangrijkste voor mij is creëren. Op muren schilderen hoeft niet meer zo nodig, het is trouwens veel te koud nu. Vroeger deed ik het overal : Tokio, New York, Londen, enzovoort. Maar tegenwoordig wordt er in de grote steden heel veel graffiti verwijderd. Je zet op dinsdagnacht een tekening, en woensdagochtend is alles weg. Is dat het dan echt waard, om vijf tot zes uur aan zo'n muur te staan, met de kans op een arrestatie ? Het is heel wat comfortabeler om thuis creatief te zijn, met een kopje groene thee en al mijn vrienden om me heen." Dat geldt natuurlijk ook voor de tekeningen die ze maakte voor M.A.C, al lijkt werken voor een beautymerk niet echt bevorderlijk voor de street credibility. Maar daar trekt de Française, die er trouwe...

Het is toch even schrikken, als je om halftien 's ochtends in een van de rustigere wijken van New York ineens tussen levende poppen belandt : schaars geklede, fel opgemaakte Fafinettes neergevlijd op trendy Fatboy-kussens, met een iPod of een berg hippe magazines erbij. Ook de rest van de omgeving is bijzonder stimulerend : we drinken onze eerste koffie tussen de flitsende televisieschermen en schreeuwerige vloer- en plafondschilderingen. Welkom in de wereld van Fafi ! Maakt u zich overigens geen zorgen over een mogelijk gat in uw street culture, want rondvraag leert dat de Franse bij ons nagenoeg onbekend is. Maar in Frankrijk is ze een ster, onder meer door tentoonstellingen overal ter wereld en haar samenwerking met Adidas. En door haar graffiti natuurlijk, al is dat de laatste tijd wel wat verminderd, aldus Fafi : "Het belangrijkste voor mij is creëren. Op muren schilderen hoeft niet meer zo nodig, het is trouwens veel te koud nu. Vroeger deed ik het overal : Tokio, New York, Londen, enzovoort. Maar tegenwoordig wordt er in de grote steden heel veel graffiti verwijderd. Je zet op dinsdagnacht een tekening, en woensdagochtend is alles weg. Is dat het dan echt waard, om vijf tot zes uur aan zo'n muur te staan, met de kans op een arrestatie ? Het is heel wat comfortabeler om thuis creatief te zijn, met een kopje groene thee en al mijn vrienden om me heen." Dat geldt natuurlijk ook voor de tekeningen die ze maakte voor M.A.C, al lijkt werken voor een beautymerk niet echt bevorderlijk voor de street credibility. Maar daar trekt de Française, die er trouwens veeleer lief dan stoer uitziet, met haar zwart-groen geruite jurkje en lange haar, zich niets van aan : "Ik wil gewoon het leven leiden dat ik kies, en je mag niet vergeten dat er ook nog huur betaald moet worden. Wees niet blind, alle kunstenaars moeten ergens van leven. Dus als grote bedrijven met me willen samenwerken... én als ik geen compromissen hoef te sluiten, want ik heb mijn vrijheid nodig. Ik werk in mijn eigen stijl, onder mijn naam. Al mijn graffitivrienden zijn zo blij voor me en vragen vaak om voor hen ook eens iets te regelen." Naast de zoektocht naar een comfortabel bestaan, zal toch ook het verlangen naar roem en geld een rol spelen ? Die bedenking wimpelt ze schalks af : "Dat is meer een vraag voor Lindsey Lohan." Gelimiteerde edities zijn voor de beautymarkt de ideale manier om klanten het gevoel te geven dat ze uniek zijn, maar de meeste merken houden daarbij nauwlettend in de gaten of hun stijl niet verbroken wordt. Een overstap van Barbie naar Fafi lijkt dan ook op zijn minst bijzonder. Maar neen, klanten zullen niet in de war raken, verzekert James Gager, creatief directeur en vicepresident van M.A.C. "We zijn een bedrijf dat de vinger aan de pols houdt bij wat er vandaag draait in de wereld, met de popcultuur als belangrijk element. We moeten ons niet houden aan bepaalde regels, wat voor andere bedrijven misschien wel nodig is. Zolang we een bepaalde verfijning en stijl aanhouden, vrees ik niet voor psychologische vertwijfeling bij onze klanten. M.A.C kan absoluut conventioneel én alternatief zijn, dat is ook waarom velen van ons houden : ze willen verrast worden door nieuwe, onverwachte wendingen." Maar wie zijn ze dan, dat doelpubliek van M.A.C ? Afgaande op de Fafi-collectie met kleurrijke, vrolijke tekeningetjes van de Fafinettes, zouden dat tieners zijn, want erg volwassen zien de producten er niet uit. Maar Gager ontkent : "We richten ons op vrouwen van overal ter wereld, die simpelweg houden van make-up. Alle huidtypes kunnen die gebruiken, dat blijkt ook uit de drie poppetjes ( die deel uitmaken van de collectie), die symbolisch drie verschillende huidtypes vertegenwoordigen." De Fafinettes, die leven in de wondere wereld van Fafi, zijn bij nader inzien ook niet zo geschikt voor jonge kinderen. "Ze roken, drinken veel cognac, en kunnen nooit sterven, ze storten gewoon in. Als dat gebeurt, rolt er een traan naar hun lippen. Wanneer die traan versmelt met hun speeksel, ontwaken ze weer, maar na elke instorting worden ze gemener", vertelt Fafi. Bij zulke diva's hoort een gepaste omkadering, en dus zullen bepaalde M.A.C-winkels er ook een beetje gaan uitzien als het Fafi-universum, belooft James Gager. "In sommige etalages zullen er grote poppen staan, de videoclip ( die speciaal werd gedraaid voor deze collectie) zal er te zien zijn, en Fafi's lievelingsmuziek is er te horen. Verder zullen we evenementen organiseren waarbij er wegwerpcamera's ter beschikking zijn, zodat je je make-up letterlijk kunt downloaden wanneer je opgemaakt wordt, en we zullen dan mensen voorstellen om dat op YouTube te zetten. Met die nieuwe technologie kan iedereen een ster voor enkele minuten worden." Het blijkt nog maar eens : op M.A.C valt geen eenduidig etiket te plakken. De afkorting staat niet voor niets voor Make-up Art Cosmetics, het merk maakt zich dan ook sterk dat kunst een belangrijk deel is van zijn cultuur, en dat het hen onderscheidt van andere merken. En ja, ook graffiti is kunst, aldus James Gager. "Wie mag bepalen wat wel of geen kunst is ? Fafi is een fantastisch creatieve geest, en haar tekeningen zijn evenwaardig aan die van elke andere illustrator, van wie er trouwens veel beginnen als graffitiartiest. Ook mode komt vaak van de straat, want ontwerpers zijn altijd op zoek naar inspiratie, en ze vinden die ook soms bij jongeren. Dat zetten ze dan om in iets dat meer aanvaardbaar is voor iedereen." M.A.C probeert altijd een voet in de kunstwereld te houden, maar ongetwijfeld nog een grotere voet in de mode. Backstage make-up is een van de sterkst drijvende krachten achter M.A.C, zo vertelt Gordon Espinet, wellicht de meest enthousiaste make-upartiest van het merk. "Ik begrijp niet dat het zo lang heeft geduurd voor iemand besloot om make-up te linken aan mode. Wij volgen niet gewoon de mode, we maken er echt deel van uit. We inspireren zelfs de mode, die altijd gepaard gaat met make-up. Daarom is het zo belangrijk om altijd rondom je te kijken, en trachten te begrijpen wat mensen denken, welke trends opkomen. Je wilt immers niet het boek over trends lezen, je wilt het schrijven ! Dus moet je je door de mode- en make-uptoppers laten omringen." Ze werken effectief niet met de minsten samen, en Gordon blijkt een voorkeur te hebben voor onze landgenoten : "Wie ons binnen de modewereld het meest inspireert, valt moeilijk te zeggen, dat zou hetzelfde zijn als bepalen welk stuk fruit het lekkerst is. Maar er zijn wel enkele namen met een hoog M.A.C-gehalte. Neem nu de Belgische stijl, daar ben ik wel wat door geobsedeerd : Ve- ronique Branquinho, Haider Ackermann, Ann Demeulemeester. Maar we mixen zo'n beetje van alles : van Chloé, waar meestal geen make-up bij komt kijken, tot Cavalli, waarbij het hele gezicht volgesmeerd wordt. Dat is net zo fantastisch aan M.A.C, dat we onszelf niet in een hokje duwen. Soms hoor ik mensen zeggen dat ze bij M.A.C vooral denken aan veel kleurtjes. Maar toch kiezen we ook vaak voor neutraal. Anderen associëren ons met véél make-up, maar ik ken heel wat vrouwen die veel van onze producten hebben, maar toch heel weinig make-up dragen : een beetje lipgloss, wat mascara, een vleugje poeder, en klaar." Ook de Fafi-collectie ziet er aan de buitenkant erg fel uit, maar is in feite heel draagbaar, benadrukt James Gager : "Kijk naar de kleuren, die zijn allemaal heel mooi, zacht en helder. Ze volgen de laatste trends, maar je kunt ermee spelen. We vrolijken ze gewoon wat op met een vleugje humor en eigenaardigheid, de drie verschillende figuurtjes : je kunt jezelf misschien terugvinden in een van de drie, maar het gaat allemaal om individuele vrouwen." Ten slotte voegt Gordon Espinet nog een - niet onbelangrijk - pluspunt toe : "Het is make-up die lang houdt, en ik denk dat dat voor veel vrouwen vandaag heel belangrijk is. Dat is wat ons vanaf het begin bekend heeft gemaakt : vrouwen vinden het leuk dat de make-up die ze 's ochtends aanbrengen, er om vijf uur nog zit, en er goed uitziet. Terwijl je anders soms moet vaststellen dat om drie uur 's middags alles weg is. Waar naartoe ? Is iemand de make-up komen stelen, misschien ?" De Faficollectie is verkrijgbaar tot mei in de M.A.C-winkel, Schrijnwerkersstraat 21-23, 2000 Antwerpen, 03 226 33 74, en op www.maccosmetics.com Door Stefanie Van den Broeck