Halverwege zijn carrière krijgt de Audi A4 een facelift, die erg letterlijk te nemen valt. De voornaamste wijziging is zijn nieuwe gezicht, het trapezoïdale front erft hij van zijn grotere broers. Achteraan werden aan de lichtblokken wat aanpassingen doorgevoerd. De wielbasis blijft gelijk, maar de buitenlengte nam met vier centimeter toe, zowel voor de berline als voor de break.
...

Halverwege zijn carrière krijgt de Audi A4 een facelift, die erg letterlijk te nemen valt. De voornaamste wijziging is zijn nieuwe gezicht, het trapezoïdale front erft hij van zijn grotere broers. Achteraan werden aan de lichtblokken wat aanpassingen doorgevoerd. De wielbasis blijft gelijk, maar de buitenlengte nam met vier centimeter toe, zowel voor de berline als voor de break. Ter kennismaking gaan we op stap met de Avant (break is een lelijk woord geworden in dit marktsegment) en kiezen daarbij voor de viercilinder 2.0 liter turbodiesel in zijn versie met 136 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Die motor beschikt zowel over vier kleppen per cilinder als over een turbo met variabele geometrie en pompinjectoren, en laat op papier een fraai compromis zien tussen potentieel en verbruik. Op de weg worden we niet teleurgesteld : de motor hangt met zijn maximaal koppel van 320 Nm, dat tussen 1750 en 2500 toeren constant beschikbaar blijft, stevig aan het gas. Wie de verbruiksmeter in de gaten houdt, merkt dat acceleraties meteen fors worden aangerekend, maar zodra men een gelijkmatig toerental draait, daalt dat verbruik pijlsnel. In het dagelijkse gebruik schommelde de dorst tussen 6,4 en 7,4 liter/100 km en dat is heel redelijk voor een potente auto die tussen haakjes ook nog een top van 210 km/uur haalt. De afwerking is uitstekend en de stevige stoelen houden de rijder prima in de greep. De ophanging is verder geoptimaliseerd en de wegligging is meer dan goed. Interessant daarbij is dat de Audi geen rijcomfort inlevert : de ophanging is stevig maar nooit hard. Doordat de wielbasis gelijk is gebleven (een facelift is nooit een ingrijpende aanpassing) zijn de plaatsen achterin verre van royaal, maar het koffervolume is wel iets groter. Toch blijft het laadvolume van de Avant met zijn 442 liter merkwaardig genoeg onder dat van de berline, dat 18 liter ruimer is. Nu is dat nog ruim voldoende en de dubbele laadbodem met de daaronderliggende kuip vallen erg praktisch uit. Voor wintersporters is in optie nog een doorlaadinrichting met skizak (217 euro) beschikbaar. Met de achterbank neergeklapt komt 1184 liter laadvolume vrij. De opgewaardeerde A4 is andermaal geen goedkope auto. Standaard krijgt hij wel een uitgebreid veiligheidspakket mee (frontale en laterale airbags vooraan, hoofdairbags voor en achter, ABS en antispin- en stabiliteitscontrole), evenals automatische airconditioning en elektrisch bediende ruiten vooraan. Maar de optielijst met onder meer Isofix-bevestigingspunten, elektrisch bediende ruiten achteraan en meedraaiende koplampen blijft lang. Onderhoud hoeft slechts om de 30.000 kilometer en alle Audi's krijgen een levenslange mobiliteitsgarantie mee. Pierre Darge