Het idee om in een compacte vierzitter een overmaatse motor te stoppen, komt van de Duitsers : BMW deed het jaren geleden al met de M3, Audi kwam met de RS4 aanzetten, Mercedes met de C63 AMG. En nu stopt Lexus een potente V8 met een slagvolume van vijf liter in de IS-F. Dat zo'n oefening een beetje aan het potsierlijke grenst, bewees een telefoontje van de invoerder, enkele uren voor we de wagen afhaalden. "Was het wel redelijk om met zo'n krachtpatser de besneeuwde wegen op te gaan ?" We konden ter vervanging ook een RAV4 meenemen. We wezen het aanb...

Het idee om in een compacte vierzitter een overmaatse motor te stoppen, komt van de Duitsers : BMW deed het jaren geleden al met de M3, Audi kwam met de RS4 aanzetten, Mercedes met de C63 AMG. En nu stopt Lexus een potente V8 met een slagvolume van vijf liter in de IS-F. Dat zo'n oefening een beetje aan het potsierlijke grenst, bewees een telefoontje van de invoerder, enkele uren voor we de wagen afhaalden. "Was het wel redelijk om met zo'n krachtpatser de besneeuwde wegen op te gaan ?" We konden ter vervanging ook een RAV4 meenemen. We wezen het aanbod beleefd af, en dat zullen ze zich herinneren. Twee mannen hadden twintig minuten nodig om de sneeuw weg te kappen op de helling van de parking naar de straat. Anders lukte het niet : de elektronica kneep het koppel zachtjes bij de keel, omdat de wielen telkens weer dreigden door te slippen. Om maar te zeggen dat 423 pk volstrekt nutteloos zijn als je die niet op de weg kunt overzetten. We reden op eieren, en stonden toch in bijna elke bocht dwars, scheerden ongewild vervaarlijk dicht bij winterse voortuintjes. De elektronica zwoegde zich te pletter om de krachten in te tomen, terwijl we bedachten dat een sperdifferentieel al wat soelaas had kunnen brengen. Maar zo'n ouderwetse optie staat niet op de lijst. En toch is de IS-F op een droge wereld een heerlijk beest, dat zelfs redelijk beschaafd door het stadsverkeer komt - met dank aan de unieke achttrapsautomaat, die heerlijk snel en boterzacht schakelt. Boven de 4000 toeren brengt de Japanner een gedempt gebrul voort, maar op oneffenheden blijft hij redelijk comfortabel. Met een breder spoor dan zijn zussen, een directer stuur en een pak elektronica gaat hij precies waar de rijder hem hebben wil, en dat is toch het kenmerk van een perfecte auto. Hij is beter uitgerust dan zijn concurrenten en om de Duitsers te overbluffen werd de snelheid pas op 270 km/uur begrensd. Maar veel zullen ze er bij Lexus niet van verpatsen. Omdat de tijd van het Grote Geweld nu eenmaal achter ons ligt. Maar we begrijpen de oefening wel en kunnen zelfs enige sympathie opbrengen voor de machtig uitziende vierzitter met de kleine koffer. automaat met 8 trappen Motor : V8 benzinemotor met een slagvolume van 4969 cm3, die via een automatische achtbak de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 423 pk/311 kW bij 6600 toeren/minuut en maximaal koppel van505 Nm bij 5200 toeren/minuut. Afmetingen : 466 cm (l), 181,5 cm (br), 140,5 cm (h) en 273 cm (wielbasis). Koffervolume : 378 liter. Verbruik in liter/100 km : 16,8 (stad), 8,3 (buiten stad), 11,4 (mix). CO2-uitstoot : 270 gr/km. Prijs, inclusief BTW : 72.460 euro, plus 4957 euro. Jaarlijkse autobelasting : 2073,19 euro. Andere versies : IS-250 (34.740 euro) en IS-220d (32.330 euro). Door Pierre Darge