Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

In eigen land trokken we een tijdje op met de S-10 Extended Cab Luxury en we voelden ons daarmee best oké. Deze pick-up is binnenin geïnspireerd op de Blazer en staat omwille van het laadvolume achteraan op stevige bladveren, zonder dat het comfort daarvan echt hinder ondervindt. De 2,2 liter/viercilinder die de achterwielen aandrijft, zorgt voor 120 pk en dat kan volstaan voor doorsnee gebruik. Prachtig is natuurlijk de uitrusting met airconditioning, ABS (ook op de basisversie), elektrisch bediende ruiten, stuurbekrachtiging, de royaal bemeten armsteun in het midden en de cruise control, die echt ontspannen rijden toelaat. De omschrijving extended cabin moet met enige omzichtigheid gelezen worden : in de zijwanden van de verlengde cabine zitten twee klapstoeltjes die ruim onvoldoende zijn voor twee volwassenen. Eéntje kan er met wat goede wil en niet al te lange benen net in. Het enige dat echt ontbrak, was de automatische versnellingsbak, maar die staat dan weer op de 4,3 liter V6-motor die daarmee een stuk dichter bij het echte Amerikaanse concept staat.

Wie het echt groot ziet, moet uitkijken naar de Hummer van AM General, zonder twijfel de meest extravagante pick-up die in de Verenigde Staten tussen 41.900 tot 55.500 dollar (1.340.000 tot 1.776.000 fr.) kost en bijgevolg méér dan een buitenbeentje is. De Hummer, die oorspronkelijk alleen voor militaire doeleinden werd ontworpen, verwierf naam en faam tijdens de Golfoorlog, maar wordt sinds oktober 1992, kort na de productie van het 100.000ste exemplaar, ook in burgerpak afgeleverd. De Hummer is een echt beest (4,68 meter lang, en 1,90 meter breed) en wordt aangedreven door een 6,5 liter V8 turbodiesel van General Motors al kan ook een V8 benzinemotor met een slagvolume van 5,7 liter van dezelfde fabrikant worden gekozen. Ondanks zijn Spartaanse uiterlijk is de Hummer op zijn manier een gesofisticeerde wagen, standaard voorzien van een automatische vierbak, een aluminium kas, servobesturing en een degelijke geluids- en warmte-isolatie. Uiteraard kan daar airconditioning worden aan toegevoegd en een central tire inflation system, dat toelaat en al rijdend de bandendruk te verhogen of te verlagen om bijvoorbeeld een betere tractie op zand te garanderen. De krachtpatser die, afhankelijk van de uitvoering, tussen 2739 en 3070 kg weegt, is gebaseerd op een ontwerp uit 1983 en de pick-upversie bestaat zowel in twee- als in vierdeurs, met hardtop of softtop. Uiteraard wordt hij full time op vier wielen aangedreven en de makers ervan pakken dan ook graag uit met de slogan the only obstacles that remain are in your mind.

PIERRE DARGE

De Chevrolet Truck anno 1929 : voorloper van de moderne pick-up.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content