SCHUILPLAATS

Qua moderne en hedendaagse kunst is het Westvlaamse binnenland een kleine woestenij. Het recent vernieuwde en heropende Groeningemuseum in Brugge is een gelukkige uitzondering : naast de bekende kollektie Vlaamse Primitieven bezit dit museum ook uitstekend Belgisch werk van deze eeuw. De andere uitzondering is de Kunsthalle Lophem in Loppem-Zedelgem, waar curator Roland Patteeuw een eigen kunstkoers vaart, wég van de volgens hem onzalige jaren tachtig, toen de hedendaagse kunst doodgeknepen werd door al te bazige kunstpausen. Patteeuw, overigens zelf een zeer assertief kunstdocent, trekt de ontwikkeling van zijn Kunsthalle logisch door en kiest voor ‘het proces’ : geen ‘affe’ tentoonstellingen meer, maar kunstprojekten die kunnen en mogen lukken of mislukken. Diverse kunstenaars kregen inkubatieplaatsen toegewezen in en om Brugge (kelders, hangars, garages…), waar hun kreaties een groeiproces moeten doormaken en tegelijk voortdurend gekonfronteerd worden met hun omgeving, zowel fysiek als mentaal. Het Brugse establishment is gewaarschuwd. Vanaf januari wordt een aantal van die inkubatieplaatsen geleidelijk voor het publiek opengesteld, van zodra het betrokken projekt een zekere ‘rijpheid’ heeft bereikt. De idee achter “This is the Show… ” van Bart De Baere in het Gentse Museum voor Hedendaagse Kunst leunt hier nauw bij aan.

Volgens Patteeuw staat de Franse kunstenaar Patrice Hybert momenteel het verst met zijn projekt, andere (Belgische) namen zijn onder meer Patrick Van Caeckenbergh, Anne-Mie Van Kerckhoven en Ria Pacquee. In het komende seizoen komt in de Kunsthalle zelf vooral de Los Angeles-scène aan bod. Maar momenteel is er een heel mooie, haast ingetogen installatie van Maria Serebriakova te zien : deze jonge Russische kunstenares (Moskou, 1965) was aanwezig op de Documenta IX in ’92 en stelde al twee keer tentoon in de Antwerpse Zeno X Gallery. In Loppem-Zedelgem vertrok ze zowat een maand geleden van niks, om nu haar ‘gelaagde herinneringen’ te tonen. In enkele objekten gebeurt dat haast letterlijk, met oude foto’s en dode bladeren tussen een reeks glasplaten. Hoog in de expo-ruimte zweven enkele stoelen op stelten, elders staan maquettes van huizengroepen achter glas, buiten wacht een houten schutting met een stoel of tafel. Objekten en omgeving werken op elkaar in en creëren een ‘ruimte van memorie’. De perstekst heeft het over de menselijke tragedie van onbegrip, eenzaamheid en wreedheid, ondergetekende voelt veeleer de stilte en de nostalgie naar een grijze tijd, toen alles nog eenvoudig was.

– Maria Serebriakova in de Kunsthalle Lophem, Torhoutsesteenweg 52a in Loppem-Zedelgem, tot 2 februari. tel. (050) 84.02.63.

TE KOOP

Nee, we suggereren hier niet meteen om een kunstwerkje onder de kerstboom te leggen. Maar heel toevallig lopen in Antwerpen twee expliciete koop-tentoonstellingen. Bij Campo & Campo (Grote Steenweg 19-21) stellen zeventig kunstenaars elk drie werken tentoon die maar één gemeenschappelijk kenmerk hebben : alles is te koop onder de 50.000 frank. Nog tot en met vrijdag van 10 tot 18 uur.

Iets prestigieuzer gaat het eraan toe bij Ronny Van de Velde (IJzerenpoortkaai 3) : daar zijn onder de noemer Klassiek Modern werken te zien van de bekendste Belgische plus enkele buitenlandse kunstenaars van deze eeuw. De werken komen uit de eigen galerie-stock, aangevuld met stukken uit privé-bezit en zijn (haast) allemaal te koop. Wellicht is dat niet voor iedereen weggelegd : voor belangrijke doeken van Delvaux en Ensor dient meer dan tien miljoen frank neergeteld, goedkopere werkjes kosten toch al snel enkele honderdduizenden. Ronny en Jessie Van de Velde willen met deze expo het publiek even signaleren dat ze niet alleen knappe tentoonstellingen maken, maar ook kunst verkopen. De armlastige burger kan gratis genieten van het mooie kunst-overzicht met knap werk van onder meer Jules Schmalzigaug, Anne-Pierre De Kat, Marcel Duchamp, Paul Joostens, Fernand Khnopff, Xavier Mellery, E.L.T. Mesens, Félicien Rops, Léon Spilliaert en anderen. Tot 21 januari, dinsdag tot zaterdag van 10 tot 18 uur.

ROCOCO EN CO

– In het kultureel centrum De Werf in Aalst loopt een originele tentoonstelling waarin geopteerd werd voor een korte periode uit de kunstgeschiedenis : de rococo-tijd van 1730 tot 1770, die samenviel met de regering van Louis XV en Mme De Pompadour. De tentoonstellingsmakers konfronteren oude kostuums met nieuwe remakes. De autentieke stukken worden getoond achter glas, in afwisseling met lossere en meer speelse taferelen die de luchtige, wat oppervlakkige sfeer van toen willen oproepen. De expositie bevat werk van verschillende ontwerpers uit binnen- en buitenland, met elk hun visie op deze ‘galante tijd’ via kostuums voor teater en opera. Rococo loopt tot 14 januari, elke dag van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur, in het weekend van 14 tot 17 uur.

– Galerij In Situ in Aalst (Arbeidsstraat 106) toont abstrakte schilderijen van de Bask Dario Urzay. Hij beschildert zijn doeken eerst horizontaal in diverse lagen, en manipuleert dan het beeld door pigmentmengsels uit de cosmetica, auto-vernissen, metaalvlokken en/of diverse chemicaliën toe te voegen : alles reageert op elkaar en doet bizarre, kleurrijke kombinaties ontstaan. In essentie maken de schilderijen zichzelf, natuur en kultuur werken volgens de artiest onafscheidelijk samen. Aardig gevonden. Tot 24 december. tel. (053) 71.06.46.

– Bij Denise Van de Velde (Tragel 7a, Aalst) is recent werk te zien van Mark Verstockt. “De laatste jaren nam ik wat afstand van wat gemeenzaam de ortodox-geometrische richting genoemd wordt”, zegt hij zelf. Verstockt manipuleert zijn vormentaal en zijn materiaal nu wat vrijer, “wat niet betekent dat ik verraad pleeg tegenover mijn vorig werk. ” Tot 6 januari. tel. (053) 70.04.65.

MARC RUYTERS

Fernand Khnopff bij Ronny Van de Velde : aardig kerstprezentje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content