GRAFIEK

Binnenkort zet het Gentse Museum voor Schone Kunsten zijn aktiviteiten op een laag pitje, kwestie van ingrijpende verbouwingswerken. In de herfst van ’96 moet het dan feest worden met de grote internationale tentoonstelling “Parijs-Brussel” over de Parijse artistieke invloeden op Brussel (en een beetje omgekeerd) aan het einde van de vorige eeuw. Momenteel loopt er een kleine, mooie tentoonstelling met etsen van Jules De Bruycker en houtsnedes van Edgard Tytgat. Vooral het ets- en tekenwerk van Gentenaar De Bruycker (1870-1945) is van hoogstaande kwaliteit : zijn prenten doen het dan ook al een tijdje uitstekend in de veilingzalen. Jules De Bruycker werd bekend met de technisch perfekte uitbeelding van volkse types en van kerken, waarbij de Gentse Sint-Niklaaskerk een geliefkoosd onderwerp was. De Bruycker was een sociaalvoelend kunstenaar, die zijn cynisme over het menselijke ras niet onder stoelen of banken stak, kijk onder meer naar zijn reeks oorlogsprenten. Tijdgenoot Edgard Tytgat (1879-1957) was vooral bekend als schilder, maar maakte ook prenten en houtsnedes rond sprookjes, spreekwoorden of lichtvoetige kermistaferelen.

Nog even vermelden dat ook kunsthandel Beckers (Jan Breydelstraat 26 in Gent) tot 10 december etsen en tekeningen van Jules De Bruycker toont.

De tentoonstelling in het Gentse museum wordt mooi aangevuld met de expo Belgische grafiek in de Brusselse galerie Patrick Derom. Honderdvijftig werken van een twintigtal Belgische kunstenaars zijn te zien, onder wie Félicien Rops, Armand Rassenfosse, James Ensor, Georges Lemmen, Fernand Khnopff en Rik Wouters. “Belgische grafiek” is een vrij uitzonderlijk initiatief : de getoonde werken zijn uitstekend van kwaliteit, ze bieden een goed overzicht van de beste grafiek die hier te lande rond de eeuwwisseling gemaakt werd en vooral de prijzen (want alles is te koop) zijn heel redelijk.

– Jules De Bruycker en Edgard Tytgat in het Museum voor Schone Kunsten, Citadelpark in Gent, tot 28 januari. Maandag gesloten. tel. (09) 221.17.03. “Belgische Grafiek” in galerie Patrick Derom, Wolstraat 1 in Brussel, tot 30 december. tel. (02) 514.08.82.

NA DE CHAOS

Nog in Gent loopt in het Museum voor Hedendaagse Kunst de tweede aflevering in de Diptychonreeks, waar telkens een Belgische en buitenlandse kunstenaar met elkaar gekonfronteerd worden. Frans Gentils toont zijn grote bâche- of dekzeilschilderijen waarop een grauw-bizarre wereld van verloederde fabrieksruimtes, archeologische sites en prehistorische koppen, beelden oproept van een vergane, kapotte wereld. En toch : in de meest verlaten, gore en uitgeleefde fabriekshal blijft het leven door de dakspanten sijpelen. Gentils benoemt sommige werken ook, onder meer met “Pa, ma, zus of broer” : het is zijn manier om de kleine, geliefde mensenlevens en karakters te verbinden met de oerwereld die teruggaat tot de iguanodons van Bernissart.

De Amerikaan Jim Lutes is een gelijkgezinde tegenhanger : ook hij schildert de zichzelf vernieuwende chaos van het menselijke en stedelijke verval. Lutes verstoort figuratieve stadsbeelden met grillig-abstrakte gestes, als plaatst hij een graffiti-etalage vóór de wereld. De anonimiteit wordt kapotgeschilderd, tot een nieuwe samenhang lijkt op te dagen.

Achteraan het museum, in de lokalen van de “Vereniging”, toont Jan Van Imschoot kleine schilderijen met een opmerkelijke samenhang. Van Imschoot vertrekt bijvoorbeeld van oude Russische foto’s (kinderen in een Siberische school, een dode Lenin) om dat ene beeld kompleet opnieuw te interpreteren. De werkjes worden soms bijna letterlijk in drie dimensies uitgevoerd : een achtergrond, vervolgens een raster, en daarbovenop het beeld. Haast alles verwijst naar het ikonografische spel : dat van het kommunisme, maar ook dat van de 17de-eeuwse vanitas-beelden, van het surrealisme en dies meer. Het vervreemdende, sterk persoonlijke werk van Van Imschoot intrigeert vooral omdat hij erin slaagt om het cliché van het postmodernistische eclecticisme (een vleugje van dit en dat, gekruid met enige ironie) te overstijgen.

– Diptychon II in het Museum voor Hedendaagse Kunst, Citadelpark in Gent. tel. (09) 221.17.03. Jan Van Imschoot in de Vereniging (ingang via Hofbouwlaan). Allebei tot 3 december.

VERBODEN BOVEN 18

Gent kan in deze Expo-aflevering niet stuk : ook al in het Museum voor Hedendaagse Kunst loopt het opmerkelijke initiatief Kunst voor Jongeren. Alleen jongeren tot en met 18 jaar mogen gaan kijken naar originele (lito)kunst van prominente kunstenaars uit België (Luc Tuymans, Michel François, Jan Van Imschoot) en diverse andere landen. Ze kunnen de werken ook aankopen voor slechts 800 frank per stuk, een fraktie van de geschatte waarde (3000 tot 6000 fr.). Met dit initiatief wil het Nieuwzeelandse Muka Youth Print Exhibition Experiment de jongeren enig bewustzijn bijbrengen op het vlak van waarde en smaak. De tentoonstelling is dus effektief “verboden boven de 18 jaar” : alleen op de laatste dag (9 december) mogen volwassenen binnen, maar niet kopen. Alle dagen behalve maandag open van 9 u.30 tot 17 uur, toegang gratis.

STADSCOLLAGES

De Belgische kunstenaars Lionel van den Boogaerde en Guy Rabier hebben van de Zwitserse horloge-gigant Swatch de opdracht gekregen om een collage te maken van de zowat 1100 diverse Swatch-modellen die totnogtoe op de markt kwamen. Swatch wil zo het 200 miljoenste eksemplaar vieren dat in de loop van volgend jaar van de band rolt. Van den Boogaerde en Rabier tonen momenteel in Brussel waarom ze het zover brachten : bij Julie Lippens, telg van de beroemde Knokse familie, zijn een aantal ‘stadscollages’ van het duo te zien. Het gaat om geheel eigen gefotografeerde, geschilderde en geassembleerde interpretaties van bijvoorbeeld het Brussel van de art deco, het Wenen van Gustav Klimt, het Vlaanderen van de katedralen, het Barcelona van de design. Grootschalige, kaleidoskopische werken in kleur, zwart-wit en sepia, waarin de barok van stad of streek somptueus versterkt wordt door het effekt van spiegel- of dubbelbeelden.

– Fotografische collages van Lionel van den Boogaerde en Guy Rabier bij Julie Lippens, Klauwaertslaan 30 in Brussel, tot en met zondag 3 december, dagelijks van 14 tot 20 uur. tel. (02) 647.42.69.

MARC RUYTERS

“Het plaatsen van de draak op het Belfort van Gent” (1914) van Jules De Bruycker : Gentse grafiek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content