GALLERY GUIDE

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen start met een Europese primeur : vanaf vandaag krijgt elke bezoeker een Gallery Guide mee, een draagbare cd-rom die via de hoofdtelefoon gerichte informatie geeft over de kunstwerken die bekeken worden. Eigenlijk was de echte Europese primeur weggelegd voor het Amsterdamse Rijksmuseum, waar de net voorbije tentoonstelling “Gebed in Schoonheid” door elke individuele bezoeker via zo’n Gallery Guide kon gevolgd worden. Maar in het KMSKA wordt het systeem voor het eerst in zijn volledigheid toegepast : de Gallery Guide geeft, bij het indrukken van de juiste cijferkombinatie (te lezen bij de betrokken museumzalen of kunstwerken), een introduktie tot het hele museum, informatie over de verschillende zalen, tot en met gerichte uitleg over zo’n tweehonderd schilderijen en skulpturen. Voorlopig kan de bezoeker kiezen tussen de Nederlandse, Franse en Engelse versie, een Duitse is gepland. De cd-geluidskwaliteit is uitstekend, en op de cd-rom, ontwikkeld door de Britse firma Arts Communication & Technology, kan voor ca. 300 uur informatie opgeslagen worden. Dank zij die enorme kapaciteit is het systeem voor uitbreiding vatbaar : in de volgende stadia wordt de beschikbare kunst-informatie aangevuld, wordt voorzien in een blitz-rondleiding van 45 minuten langs de hoogtepunten van de kollektie, in een rondleiding voor kinderen en dies meer. Een addertje onder het gras : het toegangsticket voor het museum is per 1 maart opgetrokken van 100 naar 150 frank. Dus gratis is de “gratis” gallery guide niet helemaal.

TONY CRAGG

De Britse beeldhouwer Tony Cragg (1949), die sinds 1979 in het Duitse Wuppertal woont en werkt, heeft een fantastische internationale carrière opgebouwd. Cragg zet de hedendaagse Britse skulptuurtraditie (Anthony Caro, Richard Long, Richard Deacon, Bill Woodrow e.a.) op een heel eigen manier voort : hij gebruikt zowel alledaagse recyclage-objekten als meer “natuurlijke” materialen (gips, steen, staal) om beelden te creëren die niét verwijzen naar het “wegwerp-syndroom” van pop-art of arte povera, niet naar een puur verhalende tematiek en ook niet naar een strak formalisme. Voor Cragg is het onderscheid “pure natuur” en “menselijke kultuur” vaag en overbodig geworden, hem is het in eerste instantie te doen om de observatie van de complexe wereld waar hij deel van uitmaakt en waarop hij reageert met nieuwe, verrassende beelden. In zijn eigen woorden : “Er is geen verschil in aard en struktuur tussen een chemische distilleerkolf en een maag. (…) Ik zoek naar verbanden, beelden en symbolen die mijn schat aan reakties op de wereld die ik zie, kunnen verrijken en vergroten. I’m trying to improve the quality of my life. ” Cragg heeft momenteel een opvallende tentoonstelling in de galerij van Marc Deweer in het Westvlaamse Otegem. Het grootste Cragg-werk daar is het pas gecreëerde “Wildlife”, een assemblage van een houten tafel met “poten” van King Kong en een dinosaurus : van oertijd tot Hollywood-plastic en terug. De reeks “Fast Particles” bestaat uit twee grote en vijf kleine assemblages in de ijshockey-sfeer : Cragg modelleerde elkaar bekampende ijshockey-spelers in hout en bedekte ze haast helemaal met afvalmateriaal, gaande van wieldoppen tot kinderfietsen. Al die assemblages werden nadien beschilderd en overgoten met witte was, in de witte Deweer-ruimte lijken ze in een ijsstadion (of in het ijstijdperk) te figureren. Twaalf “Forminifera”-beelden, geperforeerde skulpturen die verwijzen naar emblemen en symbolen die Cragg al eerder gebruikte (een fles, een tand, een stempel) roepen een wereld van alledaagse dingen op, bewerkt door de erosie van de tijd of door de boor van de artiest : in feite maakte het geen verschil uit. Het zijn verrassing, interpretatie en nieuwsgierigheid die nieuwe beelden creëren.

– Tony Cragg in Deweer Art Gallery, Tiegemstraat 6a in Otegem, nog tot 5 maart, alle dagen van 14 tot 18 uur. Info : (056) 64.48.93.

B-RUIMTE

Met de tentoonstelling B-ruimte biedt het Turnhoutse kultureel centrum de Warande vijf Kempense galeries de kans (en de ruimte) om zich aan een breder publiek voor te stellen. Het gaat om ’t Zand uit Lille, De Slijperij uit Geel, Retina uit Grobbendonk, Creative Factory en De Oorzaak & Het Gevolg uit Turnhout. Enkele van die galeries kwamen al eerder in deze rubriek aan bod, al zijn we ons ervan bewust dat dit nog te weinig gebeurt : zij vallen buiten het circuit van beroepsgaleries en gesakralizeerde kunst-instellingen, terwijl ze met dezelfde gedrevenheid en vaak veel meer non-commerciële inzet hun kunstenaars promoten. “B-Ruimte” is een uitstekende kans om dat onrecht voor een stukje ongedaan te maken.

– ‘B-Ruimte’ is tot en met zondag te bezoeken in de Warande, Warandestraat 42 in Turnhout. Info : (014) 41.94.94.

SPELLETJES

Sinds een paar jaar is Joseph Willaert (1936), die in ’76 België nog vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië maar zich nadien “ter bezinning” terugtrok, weer beginnen schilderen. Twee lentes terug exposeerde hij in het Oostendse museum voor moderne kunst schilderijen die tegelijk in een gesublimeerde pop-arttraditie en in een neosurrealistische sfeer zaten : helder geschilderde doeken droegen titels als “Landschap in spetter” of “Haag in plons” en reveleerden doorgedreven beeld- en betekenisspelletjes. In galerij Clo Bostoen trekt Willaert de lijn nog konsekwenter door en verdwijnt het “beeld” haast helemaal ten voordele van het “woord”. Maar net via kalligrafie, kleur, schikking en onderlinge samenhang vormen al die woordschilderijen toch weer nieuwe beeld-associaties. Twintig beroemde rennersnamen (met zijn eigen naam ertussen gemoffeld) schildert Willaert bijvoorbeeld in waaiervorm, een typische wielerterm ; van de naam “Jezus Christus” maakt hij een sierlijke handtekening, klaar voor universeel gebruik. Maar het woord “penis” schildert hij in opgerichte vorm ; en bij het woord “lepel” schildert hij een vork, zodat we in dezelfde trant moeten besluiten als bij zijn eerdere PMMK-tentoonstelling : soms grappig-dubbelzinnig, soms irritant.

– Joseph Willaert in galerij Clo Bostoen, Pieter Breughelstraat 3 in Kortrijk-Marke, tot 5 maart. Info : (056) 21.48.54.

SALON D’ARTISTES

– Van 12 tot 16 oktober 1995 organizeert Art Prom de tweede uitgave van de kunstenaarsbeurs Salon d’Artistes in de Mechelse Nekkerhallen. Het projekt biedt tweehonderd kunstenaars de mogelijkheid om tegen een betaalbare prijs hun werk rechtstreeks (lees : zonder galerie-bemiddeling) voor te stellen aan het grote publiek. Een kans dus voor de grote meerderheid van artiesten die géén galerie-stek hebben. De eerste uitgave, waarop toch zo’n 8500 bezoekers afkwamen, kende een groter sukses dan verwacht, zodat de belangstelling van kunstenaars voor deze nieuwe aflevering groot is. Dit keer zal, in tegenstelling tot vorig jaar, de selektiekommissie dus wellicht écht werk hebben. De stands worden verhuurd à 25.000 frank (excl. BTW) voor de vijf beursdagen, inschrijvingen dienen te gebeuren vóór 15 april.

– Formulieren en alle informatie bij Art Prom, Volkstraat 64 in Antwerpen, (03) 216.38.63 of 216.08.85.

– Het Antwerpse festival De Beweeging biedt, naast beweging, ook een expo : ex-mime-speler Lukas Vandenabeele stelt in het Oud Badhuis (Stuyvenbergplein 38 in Antwerpen), werk tentoon dat doordrongen is van “lichamelijkheid” en “mekanismen”. Vorige zomer was Vandenabeele trouwens een opgemerkte gast op de Prospectus-tentoonstelling in Brussel, waar hij een haast scholastieke tekenles toonde, ironische verwijzing naar het hedendaagse “makkelijke schilderen”.

– Tot 12 maart in het Oud Badhuis, tijdens de speeluren van het dansfestival.

MARC RUYTERS

“Fast Particles” van Tony Cragg bij Deweer : schat aan reakties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content