Leen Creve Interieur- en designjournalist 

Weekend Knack geeft tien catalogi van Label-design.be weg

Surf voor 19 oktober naar www.knack.be/weekend En vul daar het wedstrijdformulier in

WAT is er te zien ?

350 objecten van 135 Belgische hedendaagse ontwerpers. De enige voorwaarden : innovatief en creatief, authentiek, origineel en technisch op punt, en vanaf 2000 op de markt gebracht. Er is een onderverdeling gemaakt in twee categorieën : productontwerpen als meubels, accessoires en apparaten, en omgevingsontwerpen als openbare ruimte, mobiliteit en landschap. Tentoonstellingscommissaris Lise Coirier : “De expo bestrijkt alle domeinen van het dagelijks leven. We gaan echt ver : van dingen die je in de supermarkt vindt tot meubels uit mooie boetieks, wagens of aërodynamische technieken.”

HOE worden de objecten gepresenteerd ?

“Kleur per kleur. Op die manier tonen we de diversiteit van de ontwerpen, zonder dat het een wanorde wordt.” De scenografie is van Winston Spriet, ontwerper en professor aan de ESAPV (Ecole Supérieure des Arts Plastiques et Visuels) van Mons.

WIE zijn de organisatoren ?

Lise Coirier is voorzitter van Pro Materia en commissaris van de tentoonstelling. In 2001 werkte ze mee aan het boek Made in Belgium en twee jaar geleden schreef ze Design en Belgique 1945-2000. Voor deze tentoonstelling werkt ze samen met de directrice van Grand-Hornu Images, Françoise Foulon-Busine, en met Johan Valcke van Design Vlaanderen, decorontwerper en professor design Winston Spriet en designfilosoof Francis Smets.

WAAROM deze tentoonstelling ?

Coirier : “Label-design. be is eigenlijk het vervolg op de boeken die ik schreef. Ik besefte immers dat de ontwerpers van vandaag zich niet bewust zijn van hun geschiedenis. Er is een erkenning nodig van wat er vandaag gebeurt op het vlak van design : niet alleen voor bureaus die al dertig jaar bezig zijn, zoals dat van Axel Enthoven, maar ook voor ontwerpers wie het voor de wind gaat, zoals Xavier Lust, Vincent Van Duysen en Alain Berteau. Er wordt wel al over Belgische vormgeving gesproken, maar nog niet in de referentieboeken. Verder dan Bataille&ibens, Maarten Van Severen en Casimir komen ze meestal niet.”

WAAR verwijst de titel naar ?

“Wat geen naam heeft, bestaat niet”, zegt Coirier. “Daarom willen we duidelijk maken aan het grote publiek, maar ook aan de economische wereld dat Belgisch design bestaat. Letterlijk een etiket plakken, dus. Het is minder duidelijk voor Vlamingen, maar de titel van de tentoonstelling heeft een dubbele bodem : design is eigenlijk een mannelijk woord, maar we hebben er la belle design van gemaakt. Om te tonen dat het ons gaat om het streven naar schoonheid en een hoge kwaliteit.”

BONUS ?

“Een eerbetoon aan Maarten Van Severen. Naast zijn ontwerpen van de laatste vijf jaar in de tentoonstelling zelf hebben we een speciale hommage opgezet om de bijzonderheid van zijn werk te onderstrepen.”

CATALOGUS ?

“Het boek is nog rijker dan de tentoonstelling”, aldus Lise Coirier. “Elke designer of team krijgt een dubbele pagina. Alle 350 ontwerpen zullen erin staan, met nog eens 400 extra foto’s. De catalogus moet immers veel langer meegaan dan de tentoonstelling.” Label-design. be – Design in Belgium after 2000 is uitgegeven bij Stichting Kunstboek en kost 39 euro.

WAAR ?

In gewezen steenkoolmijn en industriecomplex Grand Hornu in Hornu, bij Mons.

WANNEER ?

Van 16 oktober 2005 tot 16 februari 2006.

INFO ?

www.label-design.be

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content