Het is wat verwarrend: in Stockholm zit ik tegenover het Duitse management van een Italiaans klinkend modemerk. Als ik vraag naar de eigenlijke nationaliteit van het label, krult er een glimlachje op de anders zo zakelijke, Duitse lippen. Marketingmanager Heinz Hackl legt uit: "Toen we tijdens een marktonderzoek uitzochten waar Marc O'Polo gelokaliseerd werd, kregen we altijd drie plaatsen als antwoord: Italië, omdat het merk de naam draagt van de beroemde Venetiaanse wereldreiziger uit de dertiende eeuw; Zweden, vanwege de Zweedse invloeden; en ten slotte Duitsland, onze thuismarkt. Onze origine is niet echt duidelijk, maar dat is een voordeel, omdat we Marc O'Polo zien als een Europees casual merk."
...

Het is wat verwarrend: in Stockholm zit ik tegenover het Duitse management van een Italiaans klinkend modemerk. Als ik vraag naar de eigenlijke nationaliteit van het label, krult er een glimlachje op de anders zo zakelijke, Duitse lippen. Marketingmanager Heinz Hackl legt uit: "Toen we tijdens een marktonderzoek uitzochten waar Marc O'Polo gelokaliseerd werd, kregen we altijd drie plaatsen als antwoord: Italië, omdat het merk de naam draagt van de beroemde Venetiaanse wereldreiziger uit de dertiende eeuw; Zweden, vanwege de Zweedse invloeden; en ten slotte Duitsland, onze thuismarkt. Onze origine is niet echt duidelijk, maar dat is een voordeel, omdat we Marc O'Polo zien als een Europees casual merk." Momenteel beschouwt de manager Stockholm als de ideale achtergrond. "Het is een typisch Europese stad met een rijke geschiedenis, maar tegelijk ook heel modern", oppert Hackl. "We vinden er verschillende van onze kernwaarden terug, daarom namen we er de catalogus van deze winter en volgende zomer op." Stockholm is ook de plaats waar het merk in 1967 werd opgebouwd door twee Zweden ( Rolf Lind en Göte Huss) en een Amerikaan ( Jerry O. Sheets). Het trio ontwierp moderne vrijetijdskledij, die bij hun losse, positieve lifestyle paste. Marc O'Polo is de pionier van de Europese casual wear die waarden als natuurlijkheid, kwaliteit en authenticiteit hoog in het vaandel schrijft. Die huisfilosofie trekt dan ook een specifieke doelgroep aan: mannen en vrouwen die niet achter elke trend aanhollen, maar die moderne kleding willen waarin ze zich goed voelen. Ze voelen zich aangesproken door de vrolijke kleuren, het draagcomfort en het natuurlijke trekje. In 1969 al werkte het merk met innoverende materialen, handgeweven Indiaas katoen voor T-shirts en blouses, terwijl in die tijd polyester de scepter zwaaide. Later kwamen daar nog sweaters, breigoed en shirts bij. De eerste winkel opende zijn deuren in '79, in het Duitse Düsseldorf. Begin augustus van dit jaar kreeg België zijn eerste flagshipstore, in de Antwerpse Korte Gasthuisstraat. Vandaag staat Marc O'Polo voor jonge vrijetijdskleding met internationale weerklank. Het merk telt verscheidene licenties, waaronder schoenen, brillen, ondergoed, accessoires, badpakken, kousen, kinderkleding en juwelen. De introductie van een parfumduo is de volgende stap in het succesverhaal.Ideeën over een eigen parfum bestonden al in de late jaren tachtig, maar toch heeft het nog meer dan tien jaar geduurd voor het ervan kwam. Hackl wijt dat aan de moeilijke zoektocht naar een geschikte partner in de parfumwereld.Het merk zet nu alles op alles om het project te doen slagen: een internationale lancering in dertien landen, voorzien van een volledige badlijn (zie kader). Dat is een strategische keuze, volgens Hackl: "Hoe meer producten, hoe meer plaats je inneemt en hoe groter de zichtbaarheid in de parfumerie." De lancering betekent voor woordvoerder Klaus Wolfram een uitbreiding van het Marc O'Polo-universum: "Het is een manier om de merkbekendheid te vergroten: met elk parfum verkopen we een stukje mode en omgekeerd." "Beide weerspiegelen de kernwaarden", vult Hackl aan. "Genieten van het leven, het delen van intense, gelukkige momenten. Dat is gemakkelijk te vertalen in een campagne, maar veel moeilijker te vatten in een flesje. De geuren draag je voor je eigen plezier, omdat ze je goed doen voelen." Daar ligt volgens Wolfram het verschil met de oorspronkelijke functie van haute-coutureparfums: "Parfum was een middel voor zo'n merk om een publiek te bereiken dat zich geen haute couture kon veroorloven. De naam is erg belangrijk, het is een statussymbool. Bij Marc O'Polo-geuren is dat niet het geval, het is veeleer een accessoire dat je aan je kleding en humeur aanpast." Het concept van beide parfums sluit dan ook naadloos aan bij de huisstijl: geen grote verrassingen, wel kwaliteit met een hoog feel good-gehalte. "We hadden veel vrijheid", zegt parfumeur Dorothée Piot. "We werkten rond thema's als welzijn, levensvreugde, comfort. In het vrouwenparfum probeerde ik die waarden te vertalen in een frisse aanzet van bergamot en fruit (grapefruit, zwarte bessen en mandarijn), een vrouwelijk hart van witte bloemen (lelie, jasmijn, lelietje-van-dalen) en een sensuele basis van cederhout, patchouli, tonkaboon, vanille en wierook. Het contrast van het sprankelende bergamot en de warmte van hout en wierook geeft een zekere beweging aan de geur." Het is een typische floriëntal: bloemig met oosterse trekjes. Voor de mannen selecteerde Christopher Raynaud een fris-kruidige combinatie van fruitige appelnoten en pikante contrasten tussen bergamot, kardemom en rode peper in de kop en een hart van wilde kruiden zoals munt, rozemarijn, lavendel en muskaatnoot. Katoenbloesem verwijst naar de natuurlijke materialen waarmee het merk werkt. De basis wordt gedomineerd door warme houtsoorten als teak, guajak, pompelmoesboom en een sensuele leidraad van amber. De parfumontwikkeling gebeurde zowel op basis van de huisstijl als op markttendensen. De succesvolste trends in de internationale parfumerie werden geanalyseerd en vergeleken met de belangrijkste elementen van het Marc O'Polo-concept. Op die manier is de eigenheid van het merk verzekerd en haakt het duo ook in op het genre van de huidige bestsellers, zoals bijvoorbeeld Emporio Armani of het Allure-duo van Chanel. Het geurconcept zelf is gebaseerd op een grote maatschappelijke trend: de nieuwe traagheid. Mensen nemen opnieuw de tijd om te herontdekken en te genieten met al hun zintuigen. Zo'n harmonieuze boodschap hoort uiteraard in een rustgevende vorm, de keuze viel op een vrij puur design. De buik van de flacon trekt alle aandacht: in een oase van mat glas fungeert de transparante cirkelvorm als vergrootglas, waarin zich het logo op de achterkant weerspiegelt. Die loep komt ook terug in de lanceringscampagne, waar ze inzoomt op een jong paartje dat geniet van elkaar en van het moment. De meren van Stockholm vormen het decor, omwille van het natuurlijke element en de hipheid van deze wereldstad. Marc O' Polo heeft zijn roots in de natuur, maar is onmiskenbaar op weg naar de stad.Marc O'Polo MANBestaat als eau de toilette met verstuiver in drie maten (40 ml: 1150 fr./ 28,51 euro, 75 ml: 1590 fr./ 39,41 euro, 100 ml: 1990 fr./ 49,33 euro). De badlijn is verrijkt met verfrissende olijfextracten en omvat: - een verzachtende, alcoholvrije aftershavebalsem (75 ml: 1250 fr./ 30,99 euro) - douchegel voor haar en lichaam (200 ml: 690 fr./ 17,10 euro) - deodorantstick (75 ml: 690 fr./ 17,10 euro).Marc O'Polo WOMANDe bloemige geur is verkrijgbaar als eau de toilette met verstuiver, in drie maten (30 ml: 1150 fr./ 28,51 euro, 50 ml: 1690 fr./ 41,89 euro, 75 ml: 2150 fr./ 53,30 euro). Daarnaast is er nog een douchegelcrème (200 ml: 790 fr./ 19,58 euro), een milde deodorantcrème roll-on (50 ml: 750 fr./ 18,59 euro) en een sneldrogende bodylotionspray (200 ml: 830 fr./ 20,57 euro). Alle lichaamsproducten bevatten vijgenmelk, die vochtregulerend, verzachtend en verfrissend werkt.Sofie Albrecht / Foto's Diane Hendrikx