Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De Europese konstrukteurs lieten zich in Detroit niet echt in de hoek drummen. Mercedes stal er immers de show met de AAVision ( All Activity vehicle), een prototype van het sportieve produktiemodel dat in de herfst van 1997 op de markt komt. Achter die visie steekt de zorg om tegemoet te komen aan de noden van de gebruikers van dit soort vrijetijdswagens. Die wensen meer veiligheid, meer komfort, betere prestaties en een wagen die zich ook op het verhard wegdek op zijn gemak voelt. De ontwerpers vertrokken daarom niet van een bestaande terreinwagen, maar creĆ«erden een volledig nieuw geheel met een sterke vormgeving. De AAV kreeg niet alleen een ABS, permanente vierwielaandrijving en de crash-absorptiemogelijkheden van een berline mee, maar ook het ESP (Electronic Stability Program), een elektronische waakhond die het doorspinnen van de wielen en het schuiven van de wagen detecteert en neutralizeert. De klant voor de toekomstigevrijetijdswagen kan in de Verenigde Staten kiezen tussen een V6- en een V8-motor, gekoppeld aan een automatische vijfbak het neusje van de zalm dus. De basisversie van deze opvallende all rounder zal niet meer dan 35.000 dollar (1.050.000 frank) kosten. De AAV zal enkel in Mercedes’ nieuwe fabriek in Tuscaloosa, in de Amerikaanse staat Alabama, worden gebouwd, in een jaaroplage van 65.000 eksemplaren. De helft daarvan is voor de Noordamerikaanse markt bestemd, de andere helft wordt (o.m. naar Europa) geĆ«xporteerd.

Bij BMW liepen de jonge dynamische Amerikanen storm voor de Z3, de jongste roadster van de Beierse autobouwer waarover James Bond zo verheugd is. De wagen wordt alleen in de Verenigde Staten gebouwd en komt straks ook naar ons land. Aston Martin, dat Bond vroeger altijd van een auto voorzag, stelde in Detroit een zeer elegante kabrio van zijn DB 7 voor.

Opwindend nieuws viel er ook te rapen in het Center forCreative Studies een paar kilometer buiten het salon. Daar stelden de studenten hun nieuwste schaalmodellen en tekeningen van hun droomauto’s voor. De designschool mag dan minder bekendheid genieten dan het Art Center in Pasadena, de feiten spreken een andere taal. ?Je hoeft maar Ć©Ć©n ding te onthouden”, zegt Carl Olsen, die zijn funktie als hoofd van de designstudio van CitroĆ«n vaarwel zegde om hier het transportdepartement te komen leiden. ?Naast elke job die Ć©Ć©n van de studenten uit Pasadena in de industrie wordt aangeboden, staan er zes voor onze gegradueerden.” Dat bleek alvast op het salon waar zowel de Ford Taurus, de Mercury Mountaineer, de Dodge Intrepid, de Chrysler LHX, deDodge Caravan, de Oldsmobile Aurora, de Buick Park Avenue als de Toyota Tacoma en de Previa door afgestudeerden van het CCS werden getekend. Een absoluut buitenbeentje is Paul Hadusek, die er in 1991 zijn diploma haalde, maar toen al door Ford was ingehuurd om zich over een paar projekten te buigen. We toasten op zijn toekomst en vernemen dat hij de man is achter de hoekige Lincoln Sentinel en andere buitenbeentjes. Hij werkt sinds kort bij Ford in Keulen en doceert tussendoor aan het CCS. Zijn snelle carriĆØre spreekt het vermoeden tegen dat nieuwelingen in het vak alleen een deurklink mochten ontwerpen.

?Dat was ook zo,” zegt Hadusek, ?maar ondertussen heeft men op de designdepartementen wel begrepen dat talent ruimte moet krijgen, anders verdort het of raakt het ontmoedigd. Hier op het CCS probeer ik de tomeloze energie en de grenzeloze verbeelding van de studenten wel wat te leiden, zodat ze uitmonden in auto’s, die ook praktisch te verwezenlijken vallen. Maar zonder ze af te remmen. I help them focus.”

Wie de tekeningen en de modellen bekijkt, moet toegeven dat de Amerikaanse industrie die dit jaar haar eeuwfeest viert, alvast nog mooie jaren te wachten staan. Op benzine of op elektriciteit.

PIERRE DARGE

Dromen op papier : een ontwerp van Garstecki van het CCS in Detroit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content