Het Internationaal Filmfestival van Brussel (20-31 januari) gaat van start met een film die zowel perfect de roeping als het dilemma van dit filmfeest illustreert. "Dancing at Lughnasa" is de saaie, academische verfilming door de Ier Pat O'Connor van het gelijknamige toneelstuk van de Ierse auteur Brian Friel, maar dan wel met Meryl Streep in de - onwaarschijnlijke - hoofdrol. Of hoe de Europese kaart te spelen en toch een beetje Hollywoodfa...

Het Internationaal Filmfestival van Brussel (20-31 januari) gaat van start met een film die zowel perfect de roeping als het dilemma van dit filmfeest illustreert. "Dancing at Lughnasa" is de saaie, academische verfilming door de Ier Pat O'Connor van het gelijknamige toneelstuk van de Ierse auteur Brian Friel, maar dan wel met Meryl Streep in de - onwaarschijnlijke - hoofdrol. Of hoe de Europese kaart te spelen en toch een beetje Hollywoodfaam mee te pikken. Spil van deze 26ste editie blijft de Europese competitie, meestal gaat het om werk van jong, nieuw of vrijwel onbekend talent. Een primeur is de vertoning van de integrale reeks "2000 seen by..." waarin tien regisseurs op het nakende nieuwe millennium reageren. Een van die films, "The Hole" van Tsai Ming Liang, was een van de hoogtepunten op het jongste festival van Cannes. Deze oorspronkelijk voor tv bestemde cyclus bevat ook nieuw werk van de Amerikaan Hal Hartley ("The Book of Life"), de Belg Alain Berliner ("Le Mur") en de Braziliaan Walter Salles ("Mia Noche"). De grote publiekstrekkers zitten als vanouds bij de avant-premières, met onder andere de nieuwste en beklemmende film van Sam Raimi ("A Simple Plan") en de verrassende doorbraak van een nieuw talent uit Duitsland, Tom Tykwer ("Lola Rennt"). De - voorlopig (?) - grootste film van het festival is te zien in de sectie "America meets Europe": de schokkende familiekroniek "Happiness" van Todd Solondz. Brussel doet ook zijn reputatie als multiculterele stad eer aan met een reeks films over migranten in de Europese cinema van de jaren negentig. In het retrospectieve gedeelte wordt de Poolse cinema vanaf de jaren vijftig in het zonnetje gezet. Goed nieuws is dat met de hoofdlocatie van het filmfeest ook het Brusselse centrum met een nieuw of liever vernieuwd zaalcomplex wordt verrijkt: het Kladaradatsch! Palace aan de Anspachlaan. Het oude Pathé Palace dat in de jaren zeventig ter ziele ging, werd gerenoveerd en omgebouwd tot drie middelgrote zalen, een groot café en een foyer dat de oude bioscoopcultuur respecteert. Voorts wordt ook de nabijgelegen UGC De Brouckère ingeschakeld en pakt het Filmmuseum uit met een retrospectieve van de Poolse regisseur Andrzej Wajda. Voor het eerst is ook de Kinepolis-groep van de partij: in de filmfabriek aan de Heizel is de cyclus "America meets Europe" te zien. 26ste Internationaal Filmfestival van Brussel. Van 20 tot 31 januari in Kladaradatsch! Palace, UGC De Brouckère, Kinepolis en Filmmuseum. Info: (02) 511.81.90.Patrick Duynslaegher