Nee, het Vikingdieet is niet de zoveelste eendagsvlieg. In 2004 al werd het ontwikkeld door topchefs René Redzepi (van Noma in Kopenhagen, het beste restaurant ter wereld) en Claus Meyer. Tijdens een symposium voor regionale chefs formuleerden zij een alternatief voor het hedendaagse voedselaanbod, dat gedomineerd wordt door geraffineerde granen, additieven en massaal geproduceerd vlees. Na afloop zetten alle koks hun handtekening onder het Manifesto for the New Nordic Kitchen, waarin zij hun idealistische doelstellingen samenvatten. The New Nordic Diet, alias het Vikingdieet, was geboren. Een jaar later gaf de Nordic Council of Ministers for Fisheries, Aquaculture, Agriculture, Foodstuffs and Forestry het eetplan zijn zegen, het bewijs dat het niet zomaar om de zoveelste afslankhype gaat, maar om een gezonde en evenwichtige levenswijze. Geen wonder dat ze stee...

Nee, het Vikingdieet is niet de zoveelste eendagsvlieg. In 2004 al werd het ontwikkeld door topchefs René Redzepi (van Noma in Kopenhagen, het beste restaurant ter wereld) en Claus Meyer. Tijdens een symposium voor regionale chefs formuleerden zij een alternatief voor het hedendaagse voedselaanbod, dat gedomineerd wordt door geraffineerde granen, additieven en massaal geproduceerd vlees. Na afloop zetten alle koks hun handtekening onder het Manifesto for the New Nordic Kitchen, waarin zij hun idealistische doelstellingen samenvatten. The New Nordic Diet, alias het Vikingdieet, was geboren. Een jaar later gaf de Nordic Council of Ministers for Fisheries, Aquaculture, Agriculture, Foodstuffs and Forestry het eetplan zijn zegen, het bewijs dat het niet zomaar om de zoveelste afslankhype gaat, maar om een gezonde en evenwichtige levenswijze. Geen wonder dat ze steeds meer aanhangers telt. De voordelen van het Vikingdieet zijn duidelijk : het is niet ingewikkeld, de nadruk ligt op wat je eet en niet op wat je moet vermijden. In principe kun je alles eten en met elkaar combineren, zolang het maar natuurlijk en vers is. Bovendien zijn de effecten op de gezondheid aanzienlijk. Dat bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek van de Universiteit van Kopenhagen waarbij honderdtwintig personen met overgewicht in twee groepen verdeeld werden. Gedurende zes maanden at de ene groep conventionele Deense maaltijden, terwijl de andere volgens het Vikingdieet at. Belangrijk om te weten is dat het experiment niet werd voorgesteld als een studie over gewichtsverlies. De deelnemers gingen gewoon eens per week naar een 'winkel' opgezet door wetenschappers, waar ze voedsel konden kopen volgens het eetplan van hun groep. De resultaten logen er niet om : na zes maanden bleek de bloeddruk van de proefpersonen die het Vikingdieet gevolgd hadden, in tegenstelling tot die van de anderen, aanzienlijk gedaald te zijn : met name met 5,1 mmHg voor de bovendruk en 3,2 mmHg voor de onderdruk. Bovendien hadden de 'Vikingen' gemiddeld 4,5 kilo kwijtgespeeld. Wat is nu het verschil met die twee andere populaire eetplannen, het mediterrane dieet en het zogenaamde holbewonersdieet ? Bij het eerste zijn witbrood, pasta en polenta toegestaan, bij het Vikingdieet ligt de nadruk op volle granen. Die zijn niet alleen gezonder, ze hebben ook het voordeel dat ze veel sneller een vol gevoel geven. In plaats van olijfolie geven de noorderlingen de voorkeur aan raapzaadolie, een van de belangrijkste cholesterolbestrijders in de keuken, met het hoogste gehalte aan onverzadigde vetzuren van alle spijs-oliën. Op het eerste gezicht lijkt het Vikingdieet sterk op het paleo- of zogenaamde holbewonersdieet, maar in dat laatste zijn hele voedingsgroepen (granen, alcohol) taboe. De 'Vikingen' zien geen graten in een glaasje wijn bij het eten, maar er staat aanzienlijk minder vlees op het menu dan bij de 'Holbewoners'. Volgens de richtlijnen van de Nordic Council of Ministers omvat een ideaal weekplan qua avondeten drie vleesmaaltijden, twee vis- of zeevruchtenschotels en twee vegetarische maaltijden, plus onbeperkt wortelgroenten, bladgroenten, peulvruchten, noten en bessen, boomgaardvruchten en hele granen zoals rogge, spelt, haver en gerst. Het Vikingdieet lijkt dus alleen maar voordelen te bieden. Toch een paar bedenkingen : bessen plukken in de nabijheid van een winderige fjord, het spreekt tot de verbeelding, maar in onze streken is de hoeveelheid ongerepte natuur eerder beperkt. En wie heeft de tijd en de gelegenheid om zijn voedsel 'in het wild' te verzamelen ? Bovendien kun je maar beter verstand hebben van wortels en andere wilde planten, want niet alles wat moeder natuur levert, is geschikt voor menselijke consumptie. En dan nog iets : Kate Christensen, een Amerikaanse journaliste van Noorse afkomst volgde met succes het Vikingdieet. Volgens haar verslag in Vogue vond ze het makkelijk vol te houden, had ze geen last van hongeraanvallen en voelde ze zich er energieker dan ooit door. Maar : het gewichtsverlies (iets meer dan een kilo in twee weken) volgde pas toen ze kleinere porties ging eten. Het Vikingdieet is helaas geen excuus om onbeperkt köttbullar te schransen. DOOR LINDA ASSELBERGS & FOTO'S TINE GUTH LINSEOp het eerste gezicht lijkt het Vikingdieet op het Holbewonersdieet maar 'Vikingen' eten minder vlees en voor hen mag een glas wijn