DE BARBIER VAN GAULTIER
...

DE BARBIER VAN GAULTIERJean-Paul Gaultier vroeg aan de Neus van zijn mannenparfum een geur die hem deed denken aan een barbier uit grootvaders tijd. Dat betekent een luchtje met een flinke dosis lavendel en kruiden (kardamom, bergamot, ijzerkruid, komijn) die ook in eau de cologne worden gebruikt. Le Male (eau de toilette 75 ml, 1595 fr.) verrast echter nog meer door zijn verpakking : de torso van een gespierde man met een gestreept zeemanstruitje, verpakt in een ander symbool van Gaultier : het konservenblik. Voor mannen die van traditie houden, is er een statige eau de toilette met een ouderwetse peerverstuiver. Minder nostalgische mannen kiezen voor een spray. Het gamma werd meteen doorgetrokken in een after-shave lotion, een verzachtende after-shave gel met tarwekiemextrakten en een all-over shampoo in een verftube. Jean-Paul Gaultier : (02) 332.00.07. KALMEERT EN BLUSTVoor mannen met een gevoelige huid heeft Avène een beknopt gamma van twee produkten op basis van termaal water dat irritaties kalmeert en scheerbrand blust. Het scheerschuim (355 fr.) vermindert irritaties die ontstaan door het heen en weer bewegen van het mesje, de vloeibare balsem (595 fr.) verzacht het branderig gevoel na het scheren, maar gaat ook verslapping en vochttekort tegen. Avène : (02) 521.55.90. PAKKETBOOTVoyageur, het nieuwste mannenparfum van Jean Patou heeft een originele, ludieke verpakking en is een sprankelende geur. Huisneus Jean Kerléo liet zich inspireren door de geurindrukken die reizen met een pakketboot bij hem oproepen. Daarmee knoopt hij aan met de traditie van het huis Patou dat naam en faam vooral dankt aan het publiek van de oceaanreizen in de jaren twintig en dertig. Een Voyageur-flakon in de vorm van een schip (50 ml verstuiver) kost 2350 frank. Jean Patou : (02) 385.02.80. ROODHet wordt steeds moeilijker om een originele naam te bedenken voor een parfum. Daarom en omdat het makkelijker is te steunen op de naambekendheid van een bestaand parfum, is het uitbrengen van nevenversies van een geur stilaan een trend. Xeryus Rouge van Givenchy is vinnig én sensueel met pittig mandarijntje, dragon en kaktusgroen in de aanzet, Spaanse peper en geranium in het hart en een zinneprikkelende basis met veel witte muskus, grijze amber, sandel- en cederhout. Een oosterse geurnoot voor mannen dus, en ook dat is een trend. 50 ml verstuiver voor 1245 frank. Givenchy : (02) 332.00.07. OPIUM VOOR HEMEen fris oriëntaals parfum lijkt een kontradiktie, maar dat het toch kan, bewijst Yves Saint Laurent met Opium pour Homme (50 ml vapo 1350 fr.), een parfum met een meeslepend geurakkoord gebouwd rond verse vanille en tal van verrassende, ongebruikelijke essences zoals ster-anijs, cypriool uit China, ajak uit Haïti en diverse pepersoorten. De flakon is geïnspireerd op de "inro", een zegeldoosje dat Japanse krijgers rond de gordel dragen en waarin zij hun dierbaarste bezittingen opbergen. Yves Saint Laurent : (02) 240.06.36. TRUI MOERKERKELINDA RAATS