Er is een nieuwe waakhond in de beauty-industrie: Estée Laundry, een anoniem en niet gesponsord Instagram-collectief dat zich naar eigen zeggen 'richt op het brengen van transparantie, eerlij...

Er is een nieuwe waakhond in de beauty-industrie: Estée Laundry, een anoniem en niet gesponsord Instagram-collectief dat zich naar eigen zeggen 'richt op het brengen van transparantie, eerlijkheid en gelijkheid in de sector'. De account is te vergelijken met wat Diet Prada doet voor de mode: copycats aanpakken. Estée Laundry gaat nog verder en kaart ook andere problemen aan, zoals het incorrect weergeven van ingrediënten in producten, valse reviews van influencers en het gebrek aan inclusiviteit in de beautywereld. Daarvoor rekent het onder andere op zijn volgers, de zogenaamde Laundrites, om uitschuivers te signaleren. Zo werd Rihanna's make-upmerk Fenty Beauty enkele weken geleden nog op de vingers getikt voor een highlighter met de naam Geisha chic. Iets wat de online community vooral niet chic, maar cultureel ongepast vond. Het merk verontschuldigde zich en heeft het product uit de rekken gehaald 'tot er een nieuwe naam gevonden wordt'.