Tong uitsteken

Met deze uitdagende stoel stak de Franse designer Pierre Paulin in 1967 zijn 'Tongue' uit. Paulin richtte voor de presidenten Pompidou en Mitterrand de salons in van het Elysée-paleis, en had al enkele revolutionaire zitjes met organische vormen op zijn naam. Die creaties mogen er nog altijd zijn en worden geproduceerd door Artifort.
...

Met deze uitdagende stoel stak de Franse designer Pierre Paulin in 1967 zijn 'Tongue' uit. Paulin richtte voor de presidenten Pompidou en Mitterrand de salons in van het Elysée-paleis, en had al enkele revolutionaire zitjes met organische vormen op zijn naam. Die creaties mogen er nog altijd zijn en worden geproduceerd door Artifort.Je kunt je moeilijk voorstellen dat de zo fris ogende 'Egg Chair' en 'Swan Chair' van Arne Jacobsen al in 1957 het licht zagen. Doordat de ronde 'Egg' ook Mickey Mouse-achtige oren kreeg, biedt hij extra geborgenheid, terwijl de 'Swan' op de gelijknamige watervogel lijkt. Ze zijn nog altijd elegant, mooi en comfortabel. Geen wonder dus dat Fritz Hansen ze nog produceert. Noem de 'Mezzadro' van de gebroeders Achille en Pier Castiglioni uit 1957 gerust antidesign, maar de tractorzit blijft een icoon voor het Italiaanse label Zanotta. Heel origineel is deze blikvanger echter niet, want eerder al speelde Mies van der Rohe met dit idee. De Castiglioni's brachten in hetzelfde jaar ook de 'Sella' uit, met een fietszadel. Onder invloed van de beeldhouwkunst herontdekten designers in de sixties en seventies de schoonheid van het skelet. Voor de Duitse designer Günther Beltzig, die meer kinderspeelgoed dan meubels ontwierp, was dat in 1967 de inspiratie voor de 'Floris', een ietwat oncomfortabele eyecatcher die als vintagestuk een vermogen kost. De Milanese ontwerper Joe Colombo, die eerst schilder en beeldhouwer was, creëerde de 'Universale', die nu bekendstaat als de '4867 Chair' (geproduceerd door Kartell). Het was de eerste echte plastieken stapelstoel die via injectie in één mal kon worden 'gegoten' en die vanaf 1967 de wereld veroverde.De 'Blow' uit 1967 is hét pop-icoon bij uitstek, ontworpen door vier Italiaanse designers die nauw samenwerkten : Gionatan De Pas, Donato D'Urbino, Paolo Lomazzi en Carla Scolari. Een ontwerp dat ook bedoeld was als antidesign, want spotgoedkoop en allesbehalve duurzaam. Enkele jaren later verrasten de ontwerpers de wereld met de handvormige 'Joe', gebaseerd op de handschoen van een legendarische baseball-speler.Met de 'Sacco', een peervormige zitzak vol polystyreenkorrels, bereikte het Italiaanse design rond 1967-1968 zijn hoogtepunt. De zitzak, geproduceerd door Zanotta, werd ontworpen door Piero Gatti, Cesare Paolini en Franco Teodoro. Zij herdachten 'zitten' tot 'onderuitzakken'. Tekst Piet Swimberghe