Info : Classic X, de 10e internationale Biënnale voor Antiek, Hedendaagse Kunst en Lifestyle, loopt van 6 tot 13 november in de hallen van Kortrijk Xpo, Doorniksesteenweg 216. Elke dag open van 11 tot 19 uur. Toegangsprijs 12,50 euro. Het kunstboek Classic X in hardcover kost 25 euro, de paperback-versie 10 euro.
...

Info : Classic X, de 10e internationale Biënnale voor Antiek, Hedendaagse Kunst en Lifestyle, loopt van 6 tot 13 november in de hallen van Kortrijk Xpo, Doorniksesteenweg 216. Elke dag open van 11 tot 19 uur. Toegangsprijs 12,50 euro. Het kunstboek Classic X in hardcover kost 25 euro, de paperback-versie 10 euro. Info : 056 26 44 74 of www.classic.beNa Italië, Spanje, Rusland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Zweden, staat dit jaar ons eigen land centraal op de Kortrijkse biënnale Classic X. "België is een land van reuzen, een dwergstaatje met een enorme, creatieve rijkdom", zegt organisator Cis Verhamme. "Daarom wijden wij een volledige 'expohal of fame' aan ons designerserfgoed." Henry Van de Velde, Victor Horta, Huib Hoste, Maarten Van Severen en Bentley-ontwerper Dirk Van Braeckel zijn maar enkele van onze nationale iconen, wier creaties zijn uitgestald. En alsof dat nog niet genoeg is, lopen er ook nog expo's over (interieur)designer Frans Van Praet en de Latemse School. Met zoveel aandacht voor talent van eigen bodem keert Classic eigenlijk terug naar haar roots. In 1987 ontstond de biënnale immers als etalage voor Vlaamse ontwerpers, die op die andere Kortrijkse beurs, Interieur, geen kans kregen. Van bij het begin had Classic haar eigen filosofie : antiek, kunst en lifestyle in harmonie brengen. En dat is nog steeds zo. En behalve Fred Sandra die in 2000 overleed, is ook het winning team dat de beurs organiseert nog geen haar veranderd. "Na tien edities loopt het soepel, maar die eerste keer was de organisatie behoorlijk bric-à-brac", herinnert Verhamme zich. "De ladders stonden nog in de gang en de muren waren nog nat, toen de eerste bezoekers over de vloer kwamen." Het werden er uiteindelijk 24.000, en meteen was het initiatief de organisatoren wat boven het hoofd gegroeid. "Maar het pad was geëffend, want met de voorbije edities kwamen telkens ongeveer 60.000 bezoekers over de vloer." Intussen zijn Interieur en Classic twee totaal verschillende beurzen geworden, met een eigen publiek en een eigen exposantencircuit. "Om u een idee te geven : op Interieur 'bestel' je twaalf stoelen, op Classic hoor je 'sorry, hier zijn er slechts twee van gemaakt'." Het succes van Classic heeft nieuwe beurzen als Cocoon of Countryside alvast geïnspireerd om een gelijkaardig concept uit te proberen. "Zij zijn anders, ze missen ofwel één van onze drie pijlers, ofwel de respectabele sfeer die rond Classic hangt. Door precies in die unieke ambiance te investeren, maken we het verschil", aldus Verhamme. "Neem nu ons Brits Paviljoen, dat dit jaar op een gesloten huis lijkt, met zwarte muren en een mysterieuze in- en uitgang. De sfeer die daar hangt, is 100 procent Classic." Dat het werkt, merkt Verhamme aan de bezoekers zelf. "Mensen kleden zich speciaal op om naar de beurs te komen, kinderen hollen niet rond en laten geen blikjes rondslingeren. Uit respect fluisteren ze zelfs tegen hun ouders.""Wie de toekomst wil verkennen, moet naar het verleden kijken." De lijfspreuk van Classic komt van Machiavelli. Maar hoe kan een biënnale telkens iets nieuws brengen, als het alleen maar het verleden herkauwt ? "Alles wat op de markt verschijnt, is schatplichtig aan het verleden. Kijk naar mode, design of muziek, daar is het al retro wat de klok slaat. Ik ben nu zestig, en ik heb bepaalde retrostijlen reeds verschillende keren hip weten worden", zegt Verhamme. "Op Classic krijgt het verleden een toekomst. Precies daarvoor dient ook ons vaste luik Historic Design. Stoelen van Mies van der Rohe of Rietveld zijn voor interieurliefhebbers gemeengoed, maar telkens is er een nieuwe lichting jongeren die zulke klassiekers nog nooit heeft gezien." Teruggrijpen naar het verleden is trouwens geen zonde. Uit onderzoek blijkt dat amper acht procent van de mensen van koele avant-gardewoningen houdt. "Het interieur van de meeste mensen is een eclectisch samenraapsel van nostalgische en persoonlijke spullen. Daarin kan een designlamp perfect naast een antieke kast staan, zolang het maar smaakvol is", aldus Verhamme. "En op Classic willen we de bezoeker net die 'kunst van het combineren' bijbrengen."Door Thijs Demeulemeester