E lvis Presley zou dit jaar zeventig zijn geworden. Zijn nummer-éénhits werden begin dit jaar heruitgebracht en schoten in de UK prompt naar de hoogste regionen van de hitparade, fans konden behalve het chique singleboxje ook een dvd-set kopen met alle Elvis-films. En laat het nu net die kitschfilms zijn die de toch al zo door de jaren vijftig geobsedeerde mode inspireerden tot een eerbetoon aan de King. Zo stuurde Galliano vorige winter Las Vegas-klonen van Elvis op de catwalk van Dior, om vervolgens een beroep te doen op kleindochter Riley Keough voor een publiciteitscampagne.
...

E lvis Presley zou dit jaar zeventig zijn geworden. Zijn nummer-éénhits werden begin dit jaar heruitgebracht en schoten in de UK prompt naar de hoogste regionen van de hitparade, fans konden behalve het chique singleboxje ook een dvd-set kopen met alle Elvis-films. En laat het nu net die kitschfilms zijn die de toch al zo door de jaren vijftig geobsedeerde mode inspireerden tot een eerbetoon aan de King. Zo stuurde Galliano vorige winter Las Vegas-klonen van Elvis op de catwalk van Dior, om vervolgens een beroep te doen op kleindochter Riley Keough voor een publiciteitscampagne. De vijftienjarige kleindochter van Elvis en enige dochter van Lisa Marie, uit haar eerste huwelijk, met Danny Keough, maakte vorig seizoen nog haar modellendebuut voor Dolce & Gabbana, in een kort spijkerrokje en een T-shirt met het opschrift J'Adore Le Vintage. De foto's haalden de wereldpers en hebben Domenico Dolce en Stefano Gabbana duidelijk geen windeieren gelegd. Want dit seizoen werd zowaar de rode loper uitgerold voor Riley. Aan de hand van mama Lisa Marie en oma Priscilla verscheen de jongste telg van de Presley-clan tijdens de modeweek in Milaan. Aanleiding was de lancering van Music, het laatste koffietafelalbum van het sterrenbeluste Italiaanse designduo. Laatstgenoemden hadden natuurlijk gezorgd voor de nodige camera's en fotografen. Met een gebetonneerde glimlach rond de mond ondergingen de drie dames hoe ze werden bekeken als vissen in een bokaal. De mediabelangstelling was enorm sinds de Amerikaanse Vogue het triumviraat een maand eerder op de cover had geplaatst, naar aanleiding van een uniek openhartig interview met de drie vrouwen van de King. Onder het motto 'je moet het ijzer smeden als het heet is', hebben de dames dan ook maar beslist zelf een boek te publiceren. Elvis By The Presleys, geschreven door weduwe Priscilla en haar dochter Lisa Marie, verschijnt later dit jaar. Toch hoeft Elvis geen boek of modeshow om alomtegenwoordig te zijn, je komt hem op de meest onverwachte plekken tegen. Elvis leeft nu eenmaal. Greil Marcus beschreef het uitvoerig in Dead Elvis : dood heeft de King een invloedrijker carrière uitgebouwd dan levend. Sinds zijn wederopstanding in 1977 is de Amerikaanse populaire cultuur, en gezien haar invloed dus ook de onze, doordrongen van Elvis. Als hij niet gezond en wel wordt opgemerkt aan één of ander tankstation of frietkot, duikt zijn beeltenis op in stripverhalen, op posters, koffiekoppen, postzegels en in moderne mythen. Een 'anekdote' waarmee Madonna haar vroegste interviews kruidde, was dat ze op 16 augustus 1977 een vreemde schok door haar toen negentienjarige lijf voelde gaan : het was de geest van Elvis die intrad in haar lichaam. Ze was met andere woorden voorbestemd om zijn American dream te herhalen. Een meisje dat genetisch gezien meer aanspraak maakt op de titel van vrouwelijke Elvis is zijn kleindochter Riley, sinds kort dus model én medialieveling. We leven nu eenmaal in pedigree-geobsedeerde tijden, zie het succes van Paris Hilton. Geen wonder dat het frivole Dolce & Gabbana de kleindochter van Elvis als gezicht wou. Wat we zagen tijdens de D&G-zomershow waren kitscherige kleren van een kitscherig duo. Dolce & Gabbana winden er geen doekjes om : hun Elvis is honderd procent camp. Maar wiens Elvis is dat niet ? De manier waarop hij de laatste jaren van zijn leven doorbracht in Graceland, geïsoleerd van de echte wereld en omgeven door een bende aasgieren, betekende immers de ultieme verbrijzeling van een droom. En zeker de manier waarop hij aan zijn einde kwam, was ontluisterend : een aan eten verslaafde junk die stierf op het toilet. Maar intussen had hij ons wel rock-'n-roll in de brede zin van het woord leren kennen, waar een hele generatie mee was grootgebracht. Elvis toonde dat er naast werk ook zoiets bestond als fun. Bruce Springsteen zei ooit : "Elvis fluisterde een droom in ons oor, en wij droomden die allemaal." Sindsdien hebben jongeren eigen kleren, eigen muziek, eigen films en eigen vrijetijdsbesteding. Het is gemakkelijk Elvis te veroordelen op zijn einde, maar interessanter is te kijken naar de revolutie die hij ontketende toen hij begon. Daarom : terwijl de rest van de wereld zijn zeventigste verjaardag viert, nodig ik u uit op een privé-feestje voor een vijftigste verjaardag. De vijftigste verjaardag van Elvis' legendarische veroveringstocht door het zuiden van de VS, met onder zijn arm zijn roemruchte Sun-singles. Worden die niet heruitgebracht ? n Katia Vlerick en Pascal BaeldenDolce & Gabbana winden er geen doekjes om : hun Elvis is honderd procent camp. Maar wiens Elvis is dat niet ? Bruce Springsteen zei ooit : "Elvis fluisterde een droom in ons oor, en wij droomden die allemaal."