"Halston en Elsa Peretti hebben mij gemaakt tot wie ik ben", zei Tom Ford ooit, en zijn Guccicollectie winter 1996 was een eerbetoon aan de glamour van Elsa. Helmut Newton fotografeerde haar in 1975 in een bunnyoutfit, op het dak van een flatgebouw in New York, en dat beeld werd meteen symbool voor de decadente en glamoureuze seventies. Het mooie Italiaanse meisje dat Florence ontvluchtte voor New York, tekent ondertussen al veertig jaar juwelen voor Tiffany, waar haar zilveren druppels, bonen, harten en...

"Halston en Elsa Peretti hebben mij gemaakt tot wie ik ben", zei Tom Ford ooit, en zijn Guccicollectie winter 1996 was een eerbetoon aan de glamour van Elsa. Helmut Newton fotografeerde haar in 1975 in een bunnyoutfit, op het dak van een flatgebouw in New York, en dat beeld werd meteen symbool voor de decadente en glamoureuze seventies. Het mooie Italiaanse meisje dat Florence ontvluchtte voor New York, tekent ondertussen al veertig jaar juwelen voor Tiffany, waar haar zilveren druppels, bonen, harten en schorpioenen nog steeds tot de bestsellers behoren. "Al heel jong wilde ik thuis ontsnappen, want ik wist dat mijn toekomst niet in dat burgerlijke milieu lag", zegt Peretti. Haar eerste halte was Barcelona, waar ze met haar korte kapsel en scherpe trekken al snel de muze werd van fotografen als Colita en kunstenaars als Dalí. Maar de stad waar ze naam en faam maakte, was New York. Ze werd er model, vriendin van Diana Vreeland, graag geziene gast in Studio 54, en uiteindelijk ook juweelontwerpster voor Halston, Oscar de la Renta en de nu vergeten Giorgio di Sant'Angelo. "Go-go fantastic", zo omschrijft Elsa die tijden. Hard werken, veel plezier maken, en haar roeping vinden. "Ik wist exact wat voor juwelen ik wilde dragen : simpele, sexy dingen ; en ik slaagde erin ze te schetsen en te laten uitwerken. Vrienden bewonderden mijn creaties. En mijn houding was : why not ? Waarom zou ik geen juweelontwerper worden ?" Toen ze in 1974 bij Tiffany & Co kwam, had ze haar sporen al verdiend. Ze had toen al het vaas-met-bloemhangertje getekend voor Sant'Angelo, en de iconische parfumfles voor Halston (lange tijd de best verkopende geur na Chanel N° 5), in een eenvoudige sensuele stijl die sindsdien niet veranderd is. De Diamonds by the yard (lange strengen met glittersteentjes), de Bone Cuff (een armband in de vorm van een stuk bot), de zeesterren, slangen, cirkels... Peretti's ontwerpen zijn altijd gestroomlijnd, organisch en tactiel. "Stijl moet simpel zijn", zegt Elsa. "Ik inspireer me vaak op de natuur, dan zit je altijd juist." Peretti zorgt voor tien procent van de omzet bij Tiffany, geen wonder dat men haar een nieuw contract van twintig jaar aanbood, toen ze verleden jaar op haar 74ste heel even dacht om ermee te stoppen. Heel even. "Uiteindelijk miste ik iedereen. Mijn medewerkers. De ambachtslui die mijn ontwerpen uitvoeren. Ik kan hen toch niet in de steek laten, net nu ze me zo goed kennen en weten wat ik wil. De volgende twintig jaar gaan mooi worden. Ik voel het." Info : www.tiffany.com.LENE KEMPS