De cosmetica-industrie was lange tijd kampioen in opvallende verpakkingen. Gelukkig zijn deze praktijken aan het veranderen. Mugler, Hermès en Giorgio Armani gaven al het goede voorbeeld, en ook Biotherm zal binnenkort in de winkel de mogelijkheid bieden om zijn sterserum op basis...

De cosmetica-industrie was lange tijd kampioen in opvallende verpakkingen. Gelukkig zijn deze praktijken aan het veranderen. Mugler, Hermès en Giorgio Armani gaven al het goede voorbeeld, en ook Biotherm zal binnenkort in de winkel de mogelijkheid bieden om zijn sterserum op basis van plankton te hervullen. Omdat het niet mogelijk is om voor alle producten hervulbare verpakkingen te gebruiken, kijkt men nu naar circulaire verpakkingen. Er wordt meer gewerkt met gerecycleerde materialen en gezocht naar oplossingen om verpakkingen te recupereren. De race tegen de klok is begonnen: in Europa moeten alle plastic verpakkingen tegen 2030 gerecycleerd kunnen worden. Bij Caudalie is het gamma reinigingsmiddelen nu al zero waste, de rest van de producten volgt binnenkort. Het Franse merk moedigt zijn klanten ook aan om verpakkingen terug mee te nemen naar de winkel om ze daar zelf te recycleren. In april voerde Ici Paris XL een soortgelijke actie uit. Een andere optie voor tubes is een deel te vervaardigen uit karton. De tubes van La Roche-Posay en Vichy bestaan voor 45 procent uit karton. Naast recycleerbare materialen helpt het ook om de potjes of flacons compacter te maken. Een luxe uitstraling stond tot nu toe vaak gelijk aan grote verpakkingen. Guerlain nam een moedige beslissing en brengt de luxecrèmes en -serums voortaan uit in een kleinere verpakking van 90 procent gerecycleerd glas.