De Franse constructeurs geven de voorkeur aan dieselmotoren, gekoppeld aan een elektrische motor. Zo zagen we de RenaultOndelios, een wat barokke zeszitter met eigenzinnige vorm, die voorzien werd van vleugeldeuren en drie rijen stoelen, zodat zes inzittenden aan boord kunnen. Het geheel wordt aangedreven door een klassieke, maar potente turbodiesel die 205 pk levert en bijgestaan wordt door twee elektromotoren van elk 28 pk. Eén daarvan drijft, waar nodig, de achtertrein aan zodat de Ondelios een 4x4 wordt. Ondanks zijn mogelijkheden komt hij met 4,5 liter wel 100 km ver.
...

De Franse constructeurs geven de voorkeur aan dieselmotoren, gekoppeld aan een elektrische motor. Zo zagen we de RenaultOndelios, een wat barokke zeszitter met eigenzinnige vorm, die voorzien werd van vleugeldeuren en drie rijen stoelen, zodat zes inzittenden aan boord kunnen. Het geheel wordt aangedreven door een klassieke, maar potente turbodiesel die 205 pk levert en bijgestaan wordt door twee elektromotoren van elk 28 pk. Eén daarvan drijft, waar nodig, de achtertrein aan zodat de Ondelios een 4x4 wordt. Ondanks zijn mogelijkheden komt hij met 4,5 liter wel 100 km ver. Citroën toonde er onder meer de Hypnos die de dynamiek van een coupé, de elegantie van een berline en de ruimte van een SUV wil verenigen. Gebouwd op het platform van de C5, combineert hij een turbodiesel van 200 pk die de voorwielen aandrijft, met een elektrische aandrijving op de achteras. Net als bij de Ondelios moet 4,5 liter/100 km volstaan, en blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 120 gr/km. Peugeot schitterde met de RC Hymotion4, een GT-coupé met vier deuren, vier zitplaatsen en vierwielaandrijving waarmee het merk wil bewijzen dat rijplezier en respect voor het milieu perfect verenigbaar zijn. De 1,6-literbenzinemotor achterin is goed voor 218 pk, de elektromotor voorin voor nog eens 95 pk, zodat 313 pk ter beschikking staat. En toch wordt gemiddeld niet meer dan 4,5 liter/100 km verbruikt, zodat de CO2-uitstoot tot 109 gr/km wordt beperkt. Ook de Saab de 9X-Air, een cabriovierzitter met een originele canopy top, is een hybride, maar wel van een ander soort. De Zweden houden het min of meer klassiek met een 1,4-literturbomotor die op superethanol E85 (85 bio-ethanol en 15 % normale benzine) rijdt en bijgestaan wordt door een elektrische motor, gevoed door lithium-ionbatterijen. Het geheel haalt 200 pk, en stuurt toch maar 107 gr CO2/km de lucht in. Interessant en gedurfd is de technologie achter de Honda FCX Clarity, 's werelds eerste in serie gebouwde auto met brandstofceltechnologie, en daarmee zijn we bij de zero emission voertuigen aanbeland, al is de term misleidend. Bedoeld wordt dat er geen emissies vrijkomen bij het rijden, maar gemakshalve wordt vergeten hoe belastend het voorafgaande productieproces is. De well-to-wheel-filosofie die de totale schadelijke impact van de bouw én het gebruik van een auto becijfert, is een realistischer oefening dan alleen de uitstoot in rekening te brengen - de wat kortzichtige keuze van de wetgever. Vier van de interessantste projecten werden voor honderd procent elektrisch aangedreven, en dat is een oude droom. De eerste auto die sneller reed dan 100 km per uur, was een elektrische auto, de Jamais Contente van de Belg Jenatzy die het exploot in 1899 voor elkaar bracht. Dat de elektrische auto het nooit echt maakte, lag aan de technologie die een grote autonomie in de weg stond. Bij de Nissan Nuvu is die autonomie geen punt, omdat Francois Bancon, general manager van Product Strategie, in diversiteit van auto's binnen het gezin gelooft. Nu bijna 55 % van de wereldbevolking in steden woont en werkt, heeft een grote auto nauwelijks nog zin. Stedelingen kunnen volstaan met een zeer compacte vierwieler, van pakweg drie meter lengte, zoals bij de Nuvu. Dat hij erin slaagde om daarin plaats te creëren voor drie personen is een echte krachttoer. Een volledig elektrisch aangedreven kleine Nissan komt er volgend jaar aan. Hij zal gebruikmaken van de technologie van de Nuvu, die ook nog zonnecellen op het dak meekreeg, maar zal er uiterlijk anders uitzien dan de grappige kleine van de salon. Onze landgenoot Lowie Vermeersch, die aan het hoofd staat van Pininfarina design, vindt dat elektriciteit geen synoniem mag zijn van een beperkte autonomie. Samen met de Franse industriële reus Bolloré, ontwikkelde het Italiaanse huis een perfect volwassen uitziende vierzitter die 250 km ver rijdt zonder bij te laden. De Electric Car is daarmee de voorloper van een kleine revolutie. Venturi is al jaren een bijzondere speler op de kleine markt van alternatieven voor de klassieke ontploffingsmotor. Met de Volage zet designer Serge Lakic niet alleen een schitterende, kleine sportwagen neer, zijn creatie steekt ook vol innoverende oplossingen. Zo werden in elk wiel twee elektrische motoren geïntegreerd : één als aandrijfeenheid en één als het hart van een actieve ophanging. Die elegante oplossing werd in samenwerking met Michelin uitgedokterd, dat niet ten onrechte van een Active Wheel spreekt en daarmee echt het wiel heeft heruitgevonden, ook al zijn naafmotoren niet nieuw. De cel van de Volage bestaat uit koolstofvezel en is uniek omdat hij geheel in functie van een elektrische auto met batterijen werd ontwikkeld. De wagen weegt ondanks de batterijen slechts 1075 kg en sprint in vijf seconden uit stilstand naar de 100 km/uur. Wat bewijst dat een elektrische auto ook opwindend kan zijn. Maar de rijder kan ook voor een comfortmodus kiezen, waarbij de auto minder nerveus optrekt, maar wel 350 km ver komt. De Californische Tesla Roadster is meer dan alleen maar een concept. Rondom de aluminium kuip van de Lotus Elise werd een eigenzinnig concept ontwikkeld, voorzien van liefst 6831 lithium-ionbatterijen, zoals die in uw en mijn gsm steken. Die drijven de elektrische motor aan die 250 pk ontwikkelt. De tweezitter haalt daarmee een top van 200 km/uur en sprint in 3,9 seconden naar de 100 km/uur. Het geheel oogt nog aantrekkelijk ook en inmiddels werden in de Verenigde Staten dertig stuks geleverd. Voor Europa wordt een Signature Edition uitgebracht, een beperkte reeks van 250 exemplaren, die 99.000 euro per stuk kosten, exclusief btw. Daar zijn er al 125 van besteld en die worden in mei 2009 geleverd. Tussen al die elektrische beloften schitterde de eigenzinnige Toyota iQ, een 2,99 meter korte vierzitter die bij een klassieke motor zweert en een concurrent wordt van de Smart. Die mag dan 29 cm korter zijn, hij biedt slechts twee zitplaatsen. Door Pierre Darge