Zijn styling en temperament maken van de Alfa 156 een schitterende auto, en dat hebben ze bij de constructeur geweten. Het model vertegenwoordigt zowat de helft van de omzet, zo'n aantrekkingskracht heeft Walter de Silva's ontwerp. Van de afgeleide break, de Sportwagon, kent iedereen intussen de reclameslogan Ik draag geen juwelen, ik rijd ermee en het moet gezegd: de wagen heeft een onweerstaanbare lijn. Dat die elegantie primeert, heeft echter tot gevolg dat het laadvolume enigszins werd opgeofferd. Nu is dat een beetje bon ton, want zowel bij de Audi A4 Avant als bij de BMW 3-reeks slaat het woord break meer op een elegante uitbreiding van de berline, dan op de mogelijkheid om extra veel bagage mee te nemen. Omdat een fastback (met schuin aflopende achterruit) nooit chic is geweest, werd hij bij de betere merken liever vervangen door een compacte break.

In de praktijk beschikt de consument, met de autostoelen in de gewone opstelling, over zo'n 360 liter bagageruimte. Dat is verre van indrukwekkend, sterker nog: het is zelfs minder dan in de berline. Eerlijkheidshalve moeten we daar onmiddellijk aan toevoegen dat ook de concurrentie karig omspringt met volume: de A4 Avant beschikt over 390 liter, de BMW Touring van de 3-reeks over iets meer, 435 liter.

Klapt men de rugleuning van de stoelen naar beneden, dan verhoogt de laadcapaciteit van de Sportwagon tot 1180 liter. Dat had meer kunnen zijn als ook de zittingen naar voren zouden kantelen, maar dat is niet het geval.

Is de laadruimte niet volumineus, ze is wel praktisch en voorzien van zijdelingse consoles met een geïntegreerd 12 volts aansluitingspunt en gesloten opbergvakken, onder meer voor een cd-lader. De vloerbedekking kan worden omgedraaid, zodat een waterdichte bak ontstaat - dat is handig bij het vervoeren van natte laarzen of druipende skischoenen. Een modulair net dat in tien standen kan worden vastgehaakt, moet de meeste bagage op zijn plaats houden.

In optie is ook een Nivomat hydropneumatische achterophanging beschikbaar met automatische niveauregeling die de rijhoogte constant houdt, ongeacht het gewicht van de inzittenden en de lading.

De koper heeft de keuze uit liefst zes motoren: vier ervan rijden op benzine (1,6 tot 2,5 liter V6), twee zijn turbodiesels met een cilinderinhoud van respectievelijk 1,9 en 2,4 liter. Wij kozen voor de gulden middenweg en reden met de 1.8 Twin Spark, een benaming die slaat op de twee bougies per cilinder.

Die geavanceerde viercilinder zorgt met zijn 144 pk voor de Alfa-kracht en bleek in het doordeweekse gebruik ook over genoeg koppel te beschikken om het wat luie chauffeur gemakkelijk te maken. Daar komt nog bij dat de Alfa-stoelen de rijder opvallend goed in hun greep houden. Niets van de dynamische kenmerken van de berline is eigenlijk verloren gegaan. Kortom, de Sportwagon is een echte Alfa.

Mooi meegenomen is de zeer behoorlijke veiligheidsuitrusting van de 1.8. Standaard krijgt die de essentiële elementen mee: ABS met EBD, een frontale en zijdelingse airbag voor zowel chauffeur als passagier, een FPS ( fire prevention systeem, een specialiteit van de Fiat-groep), en elektronische gordelspanners vooraan.

De Sportwagon combineert de Alfa-pit met de schitterende lijn van de berline, is op veiligheidsgebied zeer behoorlijk uitgerust en biedt een handige maar wat klein uitgevallen laadruimte. En dat alles voor 850.000 frank, 55.000 frank meer dan de berline met dezelfde motor.

ALFA ROMEO SPORTWAGON 1.8 TWIN SPARK

MOTOR:

voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1747 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 144 pk/106 kW bij 6500 toeren/minuut en max. koppel van 168,7 Nm bij 3500 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

443 cm (l), 174,5 cm (br), 142 cm (h) en 259,5 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

360 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

11,7 (stad), 6,4 (buiten stad), 8,4 (mix).

PRIJS,INCLUSIEF BTW:

850.000 fr., vermeerderd met 35.000 fr. BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

7960 fr.

ANDERE VERSIES:

1.6 (777.000 fr.), 2.0 (1.003.000 fr.), 2.5 (1.170.000 fr.), 1.9 turbodiesel (850.000 fr.) en 2.4 turbodiesel (1.019.000 fr.).

PIERRE DARGE