De ene week is godzijdank de andere niet. Nadat we vorige week de functionaliteit van een kleine auto onder de loupe hebben genomen, rijden we deze week in een symbool van esthetiek en elegantie. Om meteen met de deur in huis te vallen: de Ferrari 360 Spider is momenteel de meest geavanceerde "open" auto op de markt. Dat is niet vanzelfsprekend, want een vouwdak behoorlijk, volautomatisch wegmoffelen in een auto met centraal gemonteerde motor is geen sinecure. Die auto een lijn meegeven die het schitterende profiel van de Modena volgt, is dat nog veel minder.
...

De ene week is godzijdank de andere niet. Nadat we vorige week de functionaliteit van een kleine auto onder de loupe hebben genomen, rijden we deze week in een symbool van esthetiek en elegantie. Om meteen met de deur in huis te vallen: de Ferrari 360 Spider is momenteel de meest geavanceerde "open" auto op de markt. Dat is niet vanzelfsprekend, want een vouwdak behoorlijk, volautomatisch wegmoffelen in een auto met centraal gemonteerde motor is geen sinecure. Die auto een lijn meegeven die het schitterende profiel van de Modena volgt, is dat nog veel minder. Die krachttoer werd door Ferrari in samenwerking met het Duitse Car Top System tot een goed einde gebracht. CTS is ook niet de eerste de beste, en had eerder al soortgelijke systemen verfijnd voor de Mercedes SLK en de Porsche Boxter. De kap met rechtopstaande, soepele achterruit verdwijnt niet alleen volledig, maar wordt ook perfect afgedekt. De hele procedure gebeurt geheel elektrisch middels één druk op de knop en voltrekt zich automatisch in 20 seconden. De prestatie krijgt nog meer glans als je weet dat in de krappe ruimte tussen stoelen en scheidingswand voor de centrale motor nog altijd voldoende plaats is voor twee golftassen - de standaard inhoudsmaat bij dit soort rijders. Van buitenaf wordt de gave lijn alleen onderbroken door twee bobbels die bezijden de rolbeugels uit het koetswerk opduiken en het geheel een aparte indruk geven. Omdat de Ferrarimotor toch een essentieel onderdeel van de schoonheid blijft, wordt die als het ware onder glas tentoongesteld. Tot groot jolijt van jong en oud op de parkeerplaats. Met de kap op is de Spider opvallend homogeen en gaaf van profiel, terwijl de luchtweerstandscoëfficiënt (0.36) nog opvallend goed blijft. Gebouwd rondom een aluminium space frame kon de rigiditeit verder geoptimaliseerd worden zodat de torsieflexibiliteit 25 procent beter werd dan bij zijn voorganger. Onderweg voel je sommige oneffenheden nog altijd tot in de stuurkolom, maar in zijn geheel reageert de Spider meer dan voorbeeldig. De Ferrari, die een zesbak meekrijgt, is op zijn best met de F1-schakeling die een ontkoppelingspedaal overbodig maakt en die via twee lepels achter het stuur wordt bediend - rechts om op te schakelen, links om een versnelling lager te gaan. Dat systeem reageert niet alleen sneller dan de klassieke pook, het stelt je ook in staat om volautomatisch te rijden en dat kwam in en om Nice bijwijlen goed van pas. Het testparcours was niet veel minder dan een ramp: begin juli zaten de wegen aan de Azuren Kust niet alleen volgestouwd met slenterende toeristen, de vrachtwagens spuwden bovendien hun uitlaatgassen met overtuiging over het ruime interieur uit. De V8-motor, die zo'n 400 pk op de achterwielen moet overzetten, is een juweeltje dat zich op drie manieren aanpast aan de rijomstandigheden. Daartoe beschikt hij over een variabele klephoogte en -timing, en over een variabele uitlaat. Dat alles zorgt niet alleen voor aangepaste prestaties, maar ook voor een gevarieerd geluid. Alsof dat nog niet volstaat, past ook de F1-schakeling zich aan de rijder aan. Hoe sneller die rijdt, hoe sneller het mechanisme schakelt, tot ver beneden de tijd die zelfs een racer nodig heeft om eenzelfde gebaar manueel uit te voeren. Het resultaat is een acceleratie en reactie die zelfs de geoefende chauffeur met verbazing achterlaten (en die in ons land nauwelijks bruikbaar zijn). De 360 Spider, die 1450 kilo weegt, snelt in 4,6 seconden naar de 100 km/uur en haalt net geen 300 km/uur als top. De wegligging is zonder meer fenomenaal en dat is voor een stuk te danken aan de geprofileerde onderkant van de Spider. Die zorgt voor een onderdrukzone onder de auto. Maar al bijna even opmerkelijk is het comfort tijdens de snelle galop. De drie windvangers vervullen hun taak naar behoren en ook het motorgeluid blijft binnen de perken. Al moeten we toegeven dat we enkele keren door de Monegaskische tunnels zijn gereden, alleen maar om het wonderlijke geluid van de Ferrari bij het acceleren te horen. En intussen aan Herbert von Karajan te denken, die stelde jaren geleden al dat er niets boven het lawaai van een Ferrari-motor gaat. FERRARI 360 SPIDER F1MOTOR:centraal achterin opgestelde V8-motor met veertig kleppen en een cilinderinhoud van 3586 cm3, die via een F1-zesbak met half- of volledig automatische schakeling de achterwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 400 pk/290 kW bij 8500 toeren/minuut en max. koppel van 373 Nm bij 4750 toeren/minuut.AFMETINGEN:447,7 cm (l), 192,2 cm (br), 123,5 cm (h) en 260 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:220 liter.VERBRUIK IN LITER PER 100 KM:28 (stad), 12 (buiten stad), 17,9 (mix).PRIJS, INCLUSIEF BTW:5.909.640 fr., vermeerderd met 200.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:37.950 fr.ANDERE MODELLEN:met manuele schakeling (5.593.830 fr.).PIERRE DARGE