De Saab 9/3 SportCombi die in september op de markt komt, is een compacte vijfdeurs. De Zweden geloven dat de break hun best verkochte model wordt. Hij oogt in elk geval stukken eleganter dan de 9/5 estate, die nooit kon overtuigen. De ontwerpers stellen drie fundamentele kwaliteiten voorop : een progressief design, een sportieve Driver Focus en 'emotionele functionaliteit'.
...

De Saab 9/3 SportCombi die in september op de markt komt, is een compacte vijfdeurs. De Zweden geloven dat de break hun best verkochte model wordt. Hij oogt in elk geval stukken eleganter dan de 9/5 estate, die nooit kon overtuigen. De ontwerpers stellen drie fundamentele kwaliteiten voorop : een progressief design, een sportieve Driver Focus en 'emotionele functionaliteit'. De nieuweling die de wielbasis van de Sport Sedan overneemt, komt eraan met 6 benzinemotoren en 2 turbodiesels. Ter kennismaking krijgen we in Göteborg de Aero 2.8 V6 met zes versnellingen in bruikleen, het is de sportiefste van het gamma. De V6 uit licht aluminium met variabele kleppentiming en Mitsubishi Twin Scroll-turbolader is van GM-origine en valt zowel licht als compact uit. In gebruik blijkt hij verrassend alert. De krachten worden zeer snel, maar evenwichtig opgebouwd en de trekkracht (320 Nm van 2000 tot 4500 toeren/minuut) is zonder meer indrukwekkend. Er is al een uitstekende respons op het gaspedaal in de lage toeren, eens boven de 2000 toeren worden alle krachten losgelaten en dat heeft gevolgen bij de hernemingen : inhalen is veilig kinderspel. De wegligging wordt geoptimaliseerd door de passieve achterwielsturing, waarbij de krachten die in de bochten op de achtertrein inwerken beide achterwielen in de tegenovergestelde richting bijsturen. Die wieluitslag mag dan slechts 1 procent bedragen van die van de voorwielen, efficiënt is ze wel. Interessant is ook de elektronische sturing van het gaspedaal die rekening houdt met de rijomstandigheden, zodat het gaspedaal bij lagere snelheden of manoeuvreren meer moet worden ingedrukt voor eenzelfde resultaat, wat preciezer doseren mogelijk maakt. De ruimte achterin is net als bij de 9/3 Sport Sedan verre van royaal, maar de koffer kon dankzij de compacte achterophanging homogeen worden gehouden en laat 419 liter bagage toe. Interessant is dat het middenstuk van de laadvloer overdwars omhoog scharniert en dan vast klikt. Die handigheid maakt het mogelijk om winkeltassen klemvast in de verzonken ruimte te vervoeren en met een laadnet op hun plaats te houden. Veiligheid vermelden de ontwerpers niet eens als kwaliteit, ze wordt als vanzelfsprekend ervaren. Alle modellen van Saab behaalden 5 sterren bij de Euro NCap-rating, een unicum. Uiteraard zijn rem- en stabiliteitshulpmiddelen en ESP Plus met heuvelstarthulp standaard, nieuw is de zogenaamde ComSense-functie, die waarschuwingen en/of binnenkomende telefoongesprekken even uitstelt wanneer een kritieke situatie (hard remmen, richtingsaanwijzers actief) wordt gedetecteerd. Kortom, wat we al eeuwen 'gezond verstand' noemen. Pierre Darge