Volkswagen heeft zich rijkelijk laat bij het peloton van de coupé-cabrio's vervoegd, maar doet dat wel met een model dat niet van een ander is afgeleid. De styling vaart daar alvast wel bij, want de Eos ziet eruit als een volwaardige, elegante vierzitter. Met een lengte van 4,40 meter is hij net niet meer compact te noemen. Het dak zelf is uitermate innoverend, want het herbergt ook nog een echt glazen schuifdak (dat bijzonder groot is uitgevallen) en vouwt op spectaculaire wijze in drie delen ineen. Die techniek zorgt ervoor dat er in de koffer niet te veel ruimte verloren gaat : met...

Volkswagen heeft zich rijkelijk laat bij het peloton van de coupé-cabrio's vervoegd, maar doet dat wel met een model dat niet van een ander is afgeleid. De styling vaart daar alvast wel bij, want de Eos ziet eruit als een volwaardige, elegante vierzitter. Met een lengte van 4,40 meter is hij net niet meer compact te noemen. Het dak zelf is uitermate innoverend, want het herbergt ook nog een echt glazen schuifdak (dat bijzonder groot is uitgevallen) en vouwt op spectaculaire wijze in drie delen ineen. Die techniek zorgt ervoor dat er in de koffer niet te veel ruimte verloren gaat : met open dak blijft een redelijk laadvolume van 205 liter over. In gesloten toestand kan de Eos 380 liter vervoeren. De nieuweling weegt ruim 200 kg meer dan de Golf, en heeft ook een iets slechtere aerodynamica zodat hij op papier wat benadeeld lijkt. In de praktijk bleek de tweeliterbenzinemotor met directe inspuiting en 150 pk daar niet echt veel last van te hebben en dat is deels aan de zesbak te wijten. Bovendien wordt een cabrio nooit als een echte sprinter gekocht, de klant kan met deze prestaties vrede hebben. Wie echt wat meer verlangt, kan op de turboversie overschakelen die zo'n 200 pk in petto heeft. Over de wegligging kunnen we alleen maar positief zijn. Het akelige gevoel met een beweeglijke koets op weg te zijn, laat zich hier nooit voelen : de rigiditeit en de geluidsafdichting zijn prima. Daarnaast bezit de Eos met zijn vier zeer bruikbare plaatsen ook zeer functionele troeven en dat is, in combinatie met een plooidak én een redelijke koffer, toch een lovenswaardige krachttoer. Zelfs de hoofdruimte achterin is meer dan behoorlijk. Ook mooi meegenomen is de nagenoeg windvrije rit met open dak, al zal het kapsel van de vrouwelijke klant een windscherm (in optie) weten te appreciëren. Het geheel elektrisch openvouwen leek ons lang te duren, bij meting bleek het toch slechts om 25 seconden te gaan. Kortom, deze Eos is een all weather friend. Wie een beetje uitkijkt, komt aan de pomp toe met 9 liter/100 km. Graag onderstrepen we de volledige veiligheidsuitrusting met ESP, actieve hoofdsteunen, frontale en laterale airbags evenals twee aluminium rolbeugels in de achterste hoofdsteunen die bij dreigend onheil in een kwartseconde omhoog schieten. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1984 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk / 110 kW bij 6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 200 Nm bij 3500 toeren/minuut. Afmetingen : 440,7 cm (l), 179,1 cm (br), 144,3 cm (h) en 257,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 205-380 liter. Verbruik in liter/100 km : 11,3 (stad), 6,4 (buiten de stad), 8,2 (mix). C02-uitstoot : 199 gr/km. Prijs inclusief btw : 29.400 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 336,47 euro. Andere versies : 1.6 (26.490 euro), 2.0 TFSI (33.900 euro), 3.2 (36.700 euro), 2.0 TDI (30.450 euro) Door Pierre Darge