Het opduiken van de Opel Tigra Twin Top is geen verrassing. Het hedendaagse publiek is permanent op zoek naar auto's met een dubbele persoonlijkheid en dito mogelijkheden. Naast de SUV's, die het comfort van een berline met het rijgevoel van een offroader combineren, zorgen de coupé-cabriolets voor een veilig coupégevoel, terwijl ze op zonnige dagen in achttien seconden naar een cabrio evolueren. De trend werd enkele jaren geleden ingezet door de prijzige Mercedes SLK, maar al snel werd het fenomeen gedemocratiseerd, waarbij de ...

Het opduiken van de Opel Tigra Twin Top is geen verrassing. Het hedendaagse publiek is permanent op zoek naar auto's met een dubbele persoonlijkheid en dito mogelijkheden. Naast de SUV's, die het comfort van een berline met het rijgevoel van een offroader combineren, zorgen de coupé-cabriolets voor een veilig coupégevoel, terwijl ze op zonnige dagen in achttien seconden naar een cabrio evolueren. De trend werd enkele jaren geleden ingezet door de prijzige Mercedes SLK, maar al snel werd het fenomeen gedemocratiseerd, waarbij de Peugeot 206 CC het voortouw nam. De Tigra Twin Top komt er tien jaar na zijn brave 2+2 broertje en is meteen een stuk volwassener én interessanter. De nieuwkomer staat op het onderstel van de Corsa en kreeg het geoptimaliseerde DSA-chassis mee dat eerder op de Corsa GSI te vinden was. Tegelijkertijd is de jongste een tweezitter geworden, al is hij ietsje langer, breder en lager dan zijn succesrijke broertje. Met zijn 3,92 meter is hij ook negen centimeter langer dan zijn concurrent, de Peugeot 206 CC. Onder de kap heeft de klant de keuze tussen een 1.4 en een 1.8 benzine, waarbij de eerste de innoverende en zuinige Twinport-technologie meekrijgt. Wij gaan de weg op met de andere versie, die is meer op prestaties gericht. Het interessante dakmechanisme moet eerst manueel aan beide zijden met één klik ontgrendeld worden, waarna het elektrisch in achttien seconden in de koffer vouwt. Tenminste, als het tussenschot in de koffer op zijn plaats staat. Opmerkelijk genoeg is er dan nog ruimte voor 250 liter bagage, dat is redelijk. Zonder opgeborgen dak is er ruimte voor 440 liter. Voeg daar nog 70 liter stouwruimte achter de voorstoelen bij en men komt tot een zeer bevredigend resultaat. Het interieur is verzorgd en elegant, en standaard worden ABS en een elektronische remverdeling gemonteerd, evenals centrale vergrendeling, een verwarmde achterruit en elektrisch bediende ruiten. Ook de ontgrendeling van de koffer gebeurt elektrisch (aantoetsen voor het openen, blijven drukken voor het sluiten) en daar zien we eerlijk gezegd het nut niet van in. Het stuur is wel in de hoogte, niet in de diepte verstelbaar en de stoelen bieden meer dan behoorlijke steun. Op de weg voelt de Twin Top zich behoorlijk in zijn sas, al zijn er wat rammelgeluidjes. De wegligging is prima, maar de motor hadden we iets vinniger verwacht, omdat 125 pk toch een mooie basis is en het gewicht van 1225 kg niet echt een handicap is. Met enige moeite blijven we net onder de tien seconden voor het sprintje naar de 100 km/uur, niets bijzonders. De top van 204 km/uur verbaast ons wel. Met een snelwegtempo en het dak opgevouwen blijven de inzittenden van de ergste turbulenties gespaard en ook het windgeluid valt binnen de perken. Kortom, het zit wel goed met de Twin Tops aantrekkelijke dubbele persoonlijkheid.Pierre Darge