Neem een Audi A4, verbreedt het spoor vooraan met 37 mm en achteraan met 47 mm, zet het koetswerk 30 mm lager, duw een potente V8 onder de kap, pas de ophanging en remmen aan, voorzie het geheel van vierwielaandrijving en ziedaar, je eindigt met een RS4. De auteurs van dit huzarenstukje maken deel uit van Quattro GmbH, de dochter van Audi die verantwoordelijk is voor exclusieve uitschieters. In dit geval is de RS4 duidelijk bedoeld als concurrent voor de M-series van BMW. En dat kan nog aardig lukken ook met een 4.2-litermotor die lief...

Neem een Audi A4, verbreedt het spoor vooraan met 37 mm en achteraan met 47 mm, zet het koetswerk 30 mm lager, duw een potente V8 onder de kap, pas de ophanging en remmen aan, voorzie het geheel van vierwielaandrijving en ziedaar, je eindigt met een RS4. De auteurs van dit huzarenstukje maken deel uit van Quattro GmbH, de dochter van Audi die verantwoordelijk is voor exclusieve uitschieters. In dit geval is de RS4 duidelijk bedoeld als concurrent voor de M-series van BMW. En dat kan nog aardig lukken ook met een 4.2-litermotor die liefst 420 pk aflevert, waardoor de fabelachtige verhouding van 3,93 kg/pk ontstaat, een cijfer dat tot voor kort enkel was weggelegd voor eigenaars van sportwagens. Dat alles heeft men kunnen realiseren door gebruik te maken van aangepaste zuigers en drijfstangen, nieuwe cilinderkoppen en ander fraais uit de DTM-competitie, gekoppeld aan de FSI directe benzine-inspuiting die zo'n centrale rol heeft gespeeld bij de vijf overwinningen van Audi in de 24 uren van Le Mans. Om zo'n levendig geheel aan de tand te voelen, reizen we naar de testpiste van Pirelli in Vizzola. In minder dan vijf seconden sprinten we er uit stilstand naar de 100 km/uur. Maar de RS4 bezit veel meer dan alleen maar snelle acceleraties. Het hoge koppel en de soepelheid van de motor verrassen. 90 procent van het maximum van 430 Nm staat tussen 2250 en 7600 toeren ter beschikking, zodat zelfs de luie schakelaar nog goed vooruitkomt. Ronduit schitterend is de RS4 op het testparcours met zijn snelle en trage bochten, en veranderend wegdek, of tijdens de slalomproeven. Het circuit heeft afwisselend waterplassen en droog wegdek in petto. Dat vormt allemaal geen probleem voor de permanent op vier wielen aangedreven Audi, die een onwereldse stabiliteit tentoonspreidt, daarin geholpen door het mechanische DRC-systeem, dat rolneigingen en overhelling van het koetswerk compenseert. Ook als de wagen op wisselende ondergrond of door omstandigheden even uit het spoor schiet, wordt hij vrijwel onmiddellijk weer op de rails geholpen door de elektronica die bliksemsnel de grip herstelt. Het volstaat gas te geven en het stuur stevig te leiden, de elektronica doet de rest en blijkt daarin zoveel beter en sneller dan zijn rijder. Over de bruikbaarheid van een dergelijke RS4 lopen de meningen uiteen. In de stad is de performante Audi een zuipschuit, op de weg vraagt hij om een nuchtere baas. Een brok mechaniek dat probleemloos de 250 km/uur haalt, is nu eenmaal geen speelgoed. En alleen de ferventste amateur heeft 75.300 euro veil voor deze elegante krachtpatser. Motor : V8 benzinemotor met een slagvolume van 4163 cm3, die via een manuele zesbak permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 420 pk / 309 kW bij 7800 toeren/minuut en maximaal koppel van 430 Nm bij 5500 toeren/minuut. Afmetingen : 458,9 cm (l), 181,6 cm (br), 141,5 cm (h) en 264,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 460-720 liter. Verbruik in liter/100 km : 19,7 (stad), 10,1 (buiten stad), 13,7 (mix). CO2-uitstoot : 329 gr/km. Prijs, inclusief btw : 75.300 euro, de BIV bedraagt 4957 euro. Jaarlijkse autobelasting : 1733,82 euro. pierre darge